Două mașini de oraș, echipate cu motoare aspirate în trei cilindri: ce altceva și-ar putea dori flotele urbane, în căutare de locuri de parcare, agilitate în trafic și costuri de exploatare scăzute? Răspund la apel Citroën C1 și Skoda Citigo. Foto: tuttoTrasporti
Te trezești dimineața și știi că va trebui să bați iar orașul în lung și-n lat, căutând breșe și rute alternative, pentru a „fenta“ traficul infernal. Din fericire, în tot peisajul gri există și o rază de lumină: segmentul mașinilor de oraș, cu dimensiuni exterioare compacte, interior spațios și costuri de achiziție și exploatare reduse. Cei doi concurenți de azi sunt aliații perfecți pentru șoferii de flote, scutindu-i de o mulțime de griji și oboseală. Deși sunt mici, niciunul nu mai este la prima tinerețe: Skoda Citigo este cel mai bătrân dintre ele, fiind lansat în 2012 și revizuit în 2016. Ajuns în a doua parte a vieții, Citigo încă a mai reușit să vândă 19.000 de unități în prima jumătate a anului 2017, dar mai proaspătul Citroën C1, lansat în 2014 îl surclasează cu peste 50% (30.342 unități). Lucru normal, dacă ne gândim că francezul a ajuns la a doua generație, având 12 ani de istorie în spate, timp în care a vândut aproape un milion de unități! Niciunul dintre modele nu merge pe cont propriu: Skoda Citigo îi are alături pe frații VW up! și Seat Mii, în timp ce Citroën C1 împarte platforma și o parte din motorizări cu Peugeot 108 (care nu se vinde în România) și cu Toyota Aygo. Sunt cifre bune de vânzări, care însă nu se apropie de succesul perechii italiene Fiat Panda și 500, care ocupă primele două locuri în segment, cu 218.000 unități comercializate împreună în prima jumătate din 2017.
Am decis să alegem pentru acest test motoarele de bază, aspirate, pe benzină, cu trei cilindri și capacitate de 1.0 litri. Citroën C1 are doar două niveluri de echipare, Feel și Shine, dar la echiparea superioară vine doar în varianta cu plafon din pânză (Airscape), de aceea am ales versiunea Feel. De cealaltă parte, Citigo are trei versiuni de echipare (Active, Ambition și Style), motorul de bază fiind disponibil doar pe primele două, iar noi am optat pentru Ambition, pentru a menține prețurile apropiate (8.990 euro C1, respectiv 8.112 euro Citigo).
La exterior, francezul este cel care atrage atenția, cu blocurile optice originale, realizate din două piese. Pare un puști obraznic, în ton perfect cu un segment care nu se ia prea în serios. Cehul pare mult mai matur, mai „așezat“. Ambele vin în serie cu jante din oțel, dar exemplarele noastre erau „încălțate“ cu jantele opționale din aliaj ușor: C1 are jante de 15 inci (520 euro), iar Citigo de 14 inci (293 euro). La interior, imaginea se păstrează: C1 are un bord neconvențional, cu consolă centrală de forma unui cap de roboțel și cadranele așezate inventiv, în timp ce Citigo este mai tradițional, mai sobru, simțindu-se evident amprenta grupului VW. Șoferul își găsește ușor poziția la volan în cazul ambelor modele, pentru că atât scaunul, cât și volanul sunt reglabile în înălțime la versiunile de bază.
Din păcate, ambele au renunțat la gurile de ventilație centrale reglabile. Sistemele multimedia de bază au, în ambele cazuri, conectivitate Bluetooth, dar sistemul Funky de pe Citigo, cu display de 5 inci, vine însoțit de un suport de prindere a smartphone-ului poziționat deasupra bordului. Astfel, aplicația Skoda Move&Fun conectează sistemul cu telefonul, permițând, de exemplu, ascultarea muzicii de pe smartphone prin sistemul audio al mașinii și afișarea pe telefon, printre altele, a consumului, autonomiei şi temperaturii lichidului de răcire.
Pe banchetă se stă aproape la fel în ambele modele: deși spațiul la genunchi este mai mare, în medie, cu 2 cm la Citigo, șezutul banchetei este mai generos cu 3 cm la C1, dar în final, distanța dintre spătarul banchetei și cel al scaunului din față este aceeași. Doar la cap, călătorii din Citigo primesc 3 cm în plus, de aceea senzația de spațiu este mai mare în habitaclul cehului. Chiar și așa, călătoriile adulților pe banchetă ar trebui să se limiteze la deplasările prin oraș. Dacă au copii, șoferii flotelor vor aprecia prinderea ISOFIX care vine în dotarea standard a ambelor modele: te trezești, lași copilul la grădiniță și pornești la muncă. Simplu!
Trebuie totuși să țineți cont că suspensia nu absoarbe prea bine denivelările scurte, iar zgomotul care pătrunde la rularea pe piatră cubică este pronunțat. Nici frânele nu se ridică la nivelul celor mai bune din segment (Panda și Twingo), necesitând 42,2 m pentru a opri de la 100 km/h pe asfalt uscat, iar la frânarea pe suprafețe cu indice de frecare diferit, distanța poate crește și până la 125,4 m. Totuși, comportamentul la limită este previzibil, schimbarea direcției se face sigur, iar ESP-ul intervine precis și la timp. Direcția nu este foarte precisă în vecinătatea poziției centrale, dar dă dovadă de o bună progresivitate, confirmând pe deplin vocația citadină a micuțului francez, care rulează prin oraș într-un mod plăcut și relaxant.
Cehii au folosit aceleași ingrediente, dar în cantități diferite la rețeta lui Citigo: pe lângă faptul că accelerează mai lent, acesta este și mai gurmand, consumând în medie 6,02 l/100 km. Și Citigo poate fi rapid, dacă se optează pentru motorul de 1.0 litri și 75 CP, la un preț de 8.434 euro, mai mic cu 556 euro decât al lui C1. Totuși, și în versiunea testată, cehul rulează mai silențios și este mai agil. În special ruliul este mai bine ținut în frâu, în timp ce direcția se simte clar mai promptă. Impresia plăcută pe care mi-a lăsat-o a continuat cu izolarea fonică bună a habitaclului: un lucru rar întâlnit la o mașină de oraș. Doar frânele sunt sub media clasei, cu distanța de oprire de la 100 km/h în 43,2 m, dar recuperează impresionant pe suprafețe cu indice de aderență diferit: 110 m. În sfârșit, suspensiile au accelerații verticale asemănătoare și în cazul lui Citigo, fiind deranjante mai ales pe denivelări scurte și capace de canal. Aici lupta se încheie la egalitate.
Manevra de parcare
Timp pierdut și nervi întinși la maximum: căutarea locului de parcare și manevra în sine sunt o corvoadă pentru toată lumea. De acum, însă, aveți două ajutoare: C1 și Citigo. Totuși, manevrele nu sunt la fel de ușoare în ambele cazuri. Șoferul lui Citigo trebuie să se descurce cu cei 10 cm în plus în lungime și 3 în lățime, dar beneficiază de o vizibilitate semnificativ mai bună decât media clasei. Astfel, obstacolul înalt de 70 cm este vizibil de la distanța de 3,9 metri, în timp ce la C1 abia de la 8,5 metri. Chiar și suma unghiurilor întunecate este favorabilă lui Citigo, de aceea șoferul parchează mai ușor.
Dacă la C1 în echiparea Feel senzorii de parcare costă 234 euro, la Citigo nu sunt disponibili pentru motorizarea de 60 CP. Mai mult, la C1 poate fi comandat cu cameră de marșarier (390 euro), dar numai în combinație cu display-ul tactil de 7 inci (215 euro). Diametrul de bracaj, un alt factor important în circulația urbană, are o diferență de 60 cm în favoarea cehului: 10,2 (ca și Fiat Panda), față de 10,8 la francez. Poate părea puțin, dar sunt situații în care această diferență poate însemna o manevră în minus. Cât despre forța de manevrare a volanului – 2,3 kg sunt necesare la C1, în timp ce la Citigo numai 1,5 kg sunt suficiente pentru a roti volanul pe loc.
Portbagaj
Baxuri de răcoritoare sau plinte de parchet? Cutii cu parfumuri, sau saci de ciment? Cei doi concurenți acceptă fericiți orice încărcătură, indiferent de natura și forma ei, dar există anumite particularități. Diferențele încep de la volumele celor două portbagaje: C1 are doar 174 litri, cu 73 mai puțini decât Citigo. Totuși, lățimea sa este superioară cu până la 5 cm celei a modelului ceh, fapt care ne-a permis să încărcăm cu ușurință obiecte mai lungi, fără să rabatăm spătarul banchetei.
Apropo de banchetă, spătarul de la C1 se rabatează simetric (50/50%), trăgând de benzile din plastic aflate în portbagaj, în timp ce la Citigo, spătarul este fracționat asimetric (60/40%), se rabatează mai simplu, folosind manete din plastic, dar formează un prag mult mai accentuat decât la C1. La ceh, spațiul pentru bagaje este capitonat pe podea și spatele banchetei, dar lasă pasajele roților neacoperite, în timp ce francezul are podeaua și lateralele capitonate, iar spatele banchetei neacoperit. Sunt două dovezi clare ale economiilor cu care au fost proiectate modelele. Pachetele grele se încarcă la fel în ambele portbagaje: pragul de încărcare la C1 se află la 79 cm deasupra solului, iar la Citigo la 77. O mențiune specială merită cheia lui Citigo, care permite deblocarea hayonului apăsând un buton dedicat, dotare indisponibilă la C1.
Accesibilitate
Gata! Am găsit loc de parcare și ne-am strecurat cu brio, dar asta nu înseamnă că s-au terminat chinurile: trebuie să și ieșim din mașină, iar operațiunea nu este întotdeauna simplă. Am parcat cele două modele, lăsând 50 de centimetri între perete și ușa din șoferului, iar rezultatul a fost elocvent: Skoda oferă o deschidere a ușii de 48 cm, suficientă pentru a permite șoferului să intre și să iasă lejer din mașină, în timp ce Citroën pune la dispoziția acestuia doar 44 cm, care, în realitate se reduc la 38, din cauza cotierei proeminente de pe fața interioară a ușii.
Concluzii
Modelul mai sobru câștigă testul de astăzi. Are un preț mai mic, dotările opționale sunt mai accesibile, iar portbagajul are un volum superior. Motorul consumă însă mai mult și nu trage la fel de bine ca al lui C1.
Această buburuză înfuriată este șic și atrage zâmbete oriunde ajunge. Este economică și rapidă mai ales în trafic urban, dar prețul de pornire este puțin cam ridicat.
Model | Citroën C1 VTi 68 Feel | Skoda Citigo 1.0 MPI Ambition |
---|---|---|
Motor/nr.cilindri | L3, aspirat | L3, aspirat |
Cilindree (cmc) | 998 | 999 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 69/6.000 | 60/5.000 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 95/4.300 | 95/3.000 |
Transmisie | fațã | fațã |
Cutie de viteze | manualã, 5+1 trepte | manualã, 5+1 trepte |
L/l/h (mm) | 3.466/1.615/1.460 | 3.563/1.645/1.478 |
Ampatament (mm) | 2.340 | 2.420 |
Diametru bracaj (m) | 10,8 | 10,2 |
Masã la gol (kg) | 915 | 929 |
Volum portbagaj (l) | 196/780 | 251/959 |
Accelerație | ||
0-100 km/h (s) | 14,3 | 14,4 |
Vitezã maximã (km/h) | 160 | 162 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,1 | 4,4 |
Emisii CO2 (g/km) | 95 | 101 |
Volum rezervor (l) | 35 | 35 |
Mãsurãtori Quattroruote | ||
Accelerații | ||
0-60 km/h (s) | 5,6 | 6,3 |
0-100 km/h (s) | 13,6 | 15,4 |
0-130 km/h (s) | 26,5 | 29,3 |
400 m cu start de pe loc (s) | 19 | 19,8 |
1 km cu start de pe loc (s) | 35,6 | 36,8 |
Reprizã | ||
Reprizã 30-60 km/h (tr. III) | 8,2 | 9,1 |
Reprizã 70-90 km/h (tr. V) | 12 | 14,4 |
Reprizã 70-100 km/h (tr. V) | 18,9 | 22,4 |
Frânare de la 100 km/h | ||
La gol, rece (m) | 42,2 | 43,2 |
Pe asfalt ud + gheațã (m) | 125,4 | 110 |
consum | ||
În oraș/drum național/ autostradã (l/100 km) | 5,92/4,61/6,17 | 6,33/4,88/6,85 |
Consum la 90/130 km/h (l/100 km) | 4,08/6,58 | 4,63/7,25 |
Consum în test (l/100 km) | 5,58 | 6,02 |
Autonomie (km) | 627 | 579 |
Zgomot interior | ||
La 50 km/h (dB(A)) | 62 | 60,2 |
La accelerare maximã (dB(A)) | 78,5 | 75,4 |
Manevrabilitate în oraș | ||
Diametru de bracaj (m) | 10,8 | 10,2 |
Nr. ture de volan | 2,6 | 2,8 |
Forța de rotire a volanului (kg) | 2,3 | 1,5 |
Forțã apãsare pedalã ambreiaj (kg) | 4,3/7,3 | 7,9/10,3 |
PREȚURI/ECHIPARE (euro fãrã TVA) | ||
Airbaguri frontale/laterale/cortinã | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Climatizare manualã/automatã | serie/403* | serie/- |
Radio/MP3/Bluetooth | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem multimedia cu display touch | 215 | - |
Geamuri electrice fațã | serie | serie |
Faruri ceațã | 195 | 145 |
Sistem frânare de urgențã | 481 | 88 |
Senzori parcare spate | 234 | 193 |
Scaune încãlzite fațã | 260 | 145 |
Banchetã fracționabilã | serie | serie |
Jante aliaj 14/15 inci | -/520 | 293/415 |
Lumini de zi LED | serie | - |
Vopsea metalizatã | 286 | 257 |
COSTURI ȘI GARANȚIE (lei fãrã TVA) | ||
Garanție | 4 ani/120.000 km | 4 ani/100.000 km |
Preț de bazã (fãrã TVA) | 8.990 | 8.112 |
Comentați?