Cum creşte cererea pentru leasing operaţional

Creşterea pieţei de leasing operaţional cu 7,5% în prima parte a acestui an confirmă apetitul companiilor pentru externalizarea deţinerii şi administrării maşinilor.



vehicule-floteauto

Piaţa de leasing operaţional a încheiat primul semestru depăşind nivelul de 64.000 de vehicule în administrare, în creştere cu 7,5% faţă de finalul anului trecut.

Conform datelor asociaţiei de profil – ASLO, în primele şase luni au fost înmatriculate peste 9.200 autovehicule în leasing operaţional, reprezentând 17,5% din totalul înmatriculărilor de autoturisme şi autoutilitare noi.

„Primul semestru al anului confirmă tendinţa de consolidare a produsului de leasing operaţional full service ca o soluţie inconturnabilă de eficientizare a mobilităţii companiilor. Creşterea cu peste 30% faţă de 2016 a ponderii înmatriculărilor în leasing operaţional din totalul înmatriculărilor de vehicule noi este o dovadă în plus a notorietăţii şi atractivităţii acestei soluţii”, arată Dan Boiangiu, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional.

Topul primelor 5 companii de profil este format din LeasePlan Romania, ALD Automotive, Arval Service Lease Romania, Porsche Mobility şi Unicredit Leasing Fleet Management.

Membrii asociaţiei reprezintă peste 96% din totalul piaţei. Structura portofoliului la nivelul asociaţiei este alcătuită din servicii complete de leasing operaţional (finanţare şi management de flote) cu o cotă de 76%, management de flote, cu 15%, restul reprezentând leasing operaţional fără servicii de administrare.

Beneficii financiare şi logistice

Tăieri drastice de cheltuieli, reduceri de costuri sau amânare a unor investiţii mai puţin necesare fac parte din cotidianul oricărui  business, fie el mai mare sau mai mic, fie că doar încearcă să supravieţuiască ori să-şi crească marja de profit. Şi ghidaţi de principiul „Poate un leu nu contează, dar, dacă nu-l ai, nimeni nu ţi-l dă”, deopotrivă, antreprenori şi manageri, dovedesc o preocupare în creştere pentru fiecare ban „înghiţit” de maşinile din dotare. Dilemele devin supărătoare în lipsa răspunsurilor. Dacă  schimbi maşina mai repede, atunci costul cu devalorizarea este mare. Dacă o schimbi foarte târziu, costul cu întreţinerea creşte. Ce se poate face? Finanţatorii în leasing operaţional au soluţia proprie, prin intermediul produsului cu acelaşi nume. Leasingul operaţional cu servicii incluse reuşeşte cu succes să simplifice viaţa foarte multor fleet manageri, diminuând costurile generate de utilizarea flotei prin externalizarea deţinerii şi administrării acesteia.

Pentru început, când o companie foloseşte un autovehicul în leasing operaţional nu plăteşte preţul de achiziţie, ci costul de utilizare pe durata contractuală selectată. La finalul contractului nu suportă valoarea reziduală, pentru că, fiind proprietarul autovehiculului, furnizorul de leasing operaţional va lua înapoi vehiculul şi va fi răspunzător de vânzarea lui pe piaţa second hand. Pentru toate serviciile selectate pentru autovehicule, cum ar fi întreţinerea, asigurările, asistenţa pentru şofer şi vehicul sau administrarea carburantului, plăteşte o rată lunară fixă, astfel că nu are costuri neprevăzute pe parcursul contractului, ci o bugetare clară.

Din punct de vedere logistic, este degrevat de o serie de activităţi şi câştigă timp pentru a se concentra pe activitatea de bază: nu mai relaţionează cu autorităţile pentru a plăti taxele de înmatriculare şi talonul auto, cu furnizorii de servicii şi unităţile de service pentru a administra contractele şi facturile, nu trebuie să urmărească şi să achite anual RCA-ul şi rovinieta. Un al aspect important este costul serviciilor şi preţul de achiziţie a autovehiculelor. Lucrând cu volume mari, o companie de leasing operaţional va beneficia de costuri mai bune de la furnizorii de servicii şi dealeri. Apoi, colaborând cu o companie de leasing operaţional, firma îşi va lăsa practic flota auto pe mâinile unui profesionist, care ştie cum să optimizeze costurile şi pe parcursul contractului.

TCO, indicatorul – cheie

Nu mai este niciun secret că preţul autovehiculului are o relevanţă limitată în rata lunară aferentă unui contract de leasing operaţional cu servicii incluse. Atenţia trebuie concentrată asupra costului total de utilizare, un indicator mai bine cunoscut sub forma acronimului englezesc TCO, care include costul întreţinerii, asigurările, managementul anvelopelor, consumul estimat de combustibil, taxele şi impozitele aferente vehiculelor, valoarea reziduală. Toate acestea componente sunt tot atâtea elemente asupra cărora se poate acţiona pentru optimizarea deţinerii unei flote.

TCO este un cost care variază de la o maşină la alta şi de la o flotă la alta, de aceea, la începutul fiecărui contract, trebuie calculată valoarea sa, luându-se în considerare mai mulţi factori.

Ca atare, se ia în calcul profilul flotei: tipul vehiculelor, frecvenţa utilizării maşinilor, kilometrii parcurşi, tipul de activitate pentru care este folosită, localizarea sa, dar şi procedurile interne care reglementează utilizarea autovehiculelor şi comportamentul conducătorilor auto. Utilizatorii au un impact direct asupra costului aferent combustibilului, costurilor de întreţinere, refacturărilor, franşizelor, autovehiculului de înlocuire. Consumul în plus al conducătorului auto este reprezentat de diferenţa dintre consumul estimat de producător şi consumul propriu-zis. O diferenţă între 15% – 20% este acceptabilă, în timp ce o diferenţă de peste 25% trebuie analizată.

Atunci când intervine momentul alegerii unui vehicul, specialiştii le recomandă managerilor de flotă să ia în calcul puterea motorului şi tipul de combustibil utilizat. Totodată, trebuie avut în vedere şi ciclul de viaţă al vehiculului.

Un model nou de maşină va fi, cu siguranţă, mai scump, iar dealerii nu vor fi tentaţi să facă reduceri de preţ. Cu toate acestea, valoarea sa reziduală, în timp, va fi cu mult mai bună decât a unui model de generaţie anterioară. Aceste calcule trebuie făcute cu scopul de a identifica un vehiculul care combină cel mai bun preţ, cele mai bune de caracteristici pentru tipul de activitate căreia îi este destinat şi cea mai bună valoarea reziduală. Fără doar şi poate, specialiştii în leasing operaţional nu pot face minuni dacă autovehiculul ales nu are el însuşi succes pe piaţă.

Optimizarea costurilor

Optimizarea într-un contract de leasingul operaţional este posibilă prin dezvoltarea, la nivelul companiei, a unei politici auto adecvate şi eficiente. Acesta trebuie să definească o alocare standard a vehiculelor, bazată pe poziţia angajatului în compania şi, eventual, pe vechimea acestuia la locul de muncă. Specialiştii recomandă existenţa în flotă doar a trei sau patru categorii de vehicule. În orice caz, nu este indicată atribuirea maşinilor de serviciu de la caz la caz, pentru a se evita riscurile deţinerii unui parc de vehicule atipice (SUV, 4×4) sau a unuia echipat cu opţiuni aşa-zis exotice (transmisie automată, remorcă cârlig etc.).

Dincolo de cheltuielile suplimentare de administrare, poate apărea şi riscul unei revânzări dificile, care, în cele din urmă, va fi reflectată printr-o rată lunară mai mare.

În plus, este logic ca numărul de branduri oferite angajaţilor să fie limitat pentru a se profita de reducerile atractive de preţ oferite de către dealeri companiilor de leasing operaţional, economii care se transmite mai departe companiei utilizatoare, tot în rata lunară.

Pe de altă parte, optimizarea costurilor cu deţinerea unei flote presupune, în acelaşi timp, şi îmbunătăţirea comportamentul la volan al şoferului. Ca atare, investiţia în cursuri de formare privind conducerea eco poate determina reducerea cheltuielilor pe termen lung. În primul rând are loc o scădere a consumului de combustibil de aproximativ 5-10%. În al doilea rând, formarea profesională în materie de siguranţă rutieră la volan duce la diminuarea semnificativă a daunelor şi, implicit, a primelor de asigurare.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2017)

Adaugati comentariu