Până la sfârșitul anului 2023, ca urmare a falimentului Euroins, un număr extrem de ridicat de asigurați, în special de RCA, vor solicita încheierea unor noi contracte, ce vor trebui preluate de către asigurătorii activi rămași pe piață. Astfel, potrivit Raportului privind evoluția concurenței în sectoare cheie, dezechilibrul pieței RCA se va menține și în anul 2024, ceea ce ar putea conduce fie la o creștere a tarifelor practicate, fie la o scădere a cererii, în contextului economic actual caracterizat de o inflație încă ridicată, ce generează dificultăți financiare populației.
Potrivit Raportului Consiliului Concurenței, industria asigurărilor, în special cele de tip RCA, a trecut prin transformări majore în ultimii trei ani, ca urmare a ieşirii din piaţă a trei asigurători, dintre care doi dețineau cele mai mari cote pe piața RCA.
Astfel, în septembrie 2021, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras autorizația de funcționare a City Insurance S.A, iar, în luna noiembrie a aceluiași an, a aprobat retragerea, la cerere, a autorizației de funcționare a societății Uniqa. Anul 2023 debutează cu un nou șoc pe aceste piețe, odată cu retragerea, de către ASF, a autorizației de funcționare a liderului de piață pe RCA – Euroins.
Polițele RCA emise de City Insurance au fost valabile până la data de 11 mai 2022. În urma
falimentului societății, care avea o cotă de piață de aproximativ 43%, asigurătorii rămași activi pe piața RCA au fost nevoiți să preia un număr foarte mare de clienți. La sfârșitul anului 2022, pe piața RCA activau șapte asigurători naționali: Euroins, Allianz-Ţiriac, Asirom, Generali , Grawe, Groupama și Omniasig. Pe lângă aceste societăți, pe teritoriul României iși desfășurau activitatea doi asigurători străini – Axeria Iard și Hellas Direct, pe baza libertății de stabilire (FOE), respectiv un asigurător bulgar, DallBogg, pe baza libertății de a presta servicii (FOS). În anul 2022, piața RCA a rămas foarte concentrată, primii trei jucători (Euroins, Groupama și Allianz Țiriac) acumulând aproximativ 71% din piață. Ulterior, în data de 19 septembrie 2023, a fost înregistrată societatea Eazy Asigurări, care este autorizată să practice si asigurări RCA.
În luna martie 2023, la momentul retragerii autorizației, Euroins deținea 27% din piața RCA.
Începând cu data de 9 septembrie 2023, polițele RCA încheiate la Euroins ar fi expirat automat, ca urmare a trecerii termenului de 90 de zile de la data deschiderii în instanță a procedurii de faliment a companiei (9 iunie 2023). Cu toate acestea, termenul a fost prelungit cu trei luni, până la data de 8 decembrie 2023.
La începutul lunii aprilie 2023, pentru a preveni un efect negativ, de creștere accentuată a tarifelor de primă, similar celui indus de falimentul City Insurance din ultimul trimestru al anului 2021, tarifele RCA au fost plafonate pentru o perioadă de șase luni, la nivelul celor practicate de asigurători la data de 28 februarie 2023.
Recent, Guvernul a prelungit cu 3 luni (până la sfârșitul lunii decembrie 2023) plafonarea tarifelor de primă maxime RCA practicate de asigurători, plafonare care, în lipsa acestei măsuri, ar fi expirat pe 10 octombrie 2023. În momentul adoptării actului normativ de prelungire a plafonării – octombrie 2023, numărul contractelor de asigurări obligatorii RCA încheiate de Euroins, încă în vigoare, era de aproximativ 1,7 milioane de contracte, ceea ce reprezintă circa 17% din întregul parc auto la nivel național.
În acest context, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, consideră că plafonarea RCA nu va fi eliminată pur şi simplu fără să fie înlocuită cu un set de măsuri care să permită funcţionarea bună a pieţei, în condiţiile în care probleme ale legislaţiei asigurărilor au contribuit la criza din piaţa RCA.
”Avem câteva luni să venim iarăşi cu soluţii care să permită funcţionarea normală a pieţei, aşa cum funcţionează ea în restul Uniunii Europene, pentru că restul Uniunii nu are măsurile astea de intervenţie. La ei n-a fost nevoie de aşa ceva. Dacă pe zona de energie şi pe alimente toată Uniunea Europeană a avut măsuri de intervenţie, la RCA suntem noi. (…) Avem un proiect de lege pe care l-am propus de acum doi ani care credem că ar îmbunătăţi funcţionarea pieţei. Eu sper că proiectul acela, sau o variantă a lui, o să ajungă să fie transpus în legislaţie – şi nu vom elimina pur şi simplu plafonarea fără să punem în locul ei un set de măsuri care să permită funcţionarea bună a pieţei, pentru că falimentele astea n-au apărut din neant. Probleme ale legislaţiei asigurărilor au contribuit la criza din piaţa RCA”, a afirmat Bogdan Chiriţoiu, citat de Agerpres.
Pe de altă parte, în condițiile unei cereri în creștere, cu 18% semestrul I 2023, comparativ cu semestrul I 2022 și a menținerii numărului de concurenți la nivelul anului anterior, gradul de concentrare rămâne ridicat și pe piața asigurărilor facultative (CASCO).
Pe acest segmentul de asigurări auto, primele trei societăți însumau, la sfărșitul lunii iunie 2023, o cotă de piață de circa 75%, din perspectiva volumului de prime brute subscrise.
CITEȘTE ȘI:
Şoferii pot plăti rovinieta și polița RCA direct de pe telefon
Start pentru construcția Variantei Ocolitoare Comarnic
Comentați?