Consecințele războiului din Ucraina pentru industria auto. Mai multe fabrici vor fi închise

Ca piață de export și import pentru autoturisme, Rusia joacă doar un rol minor în Occident. Totuși, consecințele escaladării conflictului cu Ucraina se vor resimți și pe piața auto.
auto

Atacul rusesc asupra Ucrainei afectează și industria auto. Potrivit unei analize a Centrului de Management Auto (CAM) din Germania, în special Hyundai-Kia și alianța Renault-Nissan-Mitsubishi trebuie să se aștepte la efecte negative în urma sancțiunilor impuse Rusiei. Dintre producătorii germani, Volkswagen este cel mai puternic implicat în Rusia.

Timp de mulți ani, piața rusă a autoturismelor a fost considerată una cu un important viitor pentru industrie. Cu toate acestea, după anexarea Crimeei și sancțiunile care au urmat, vânzările au scăzut semnificativ, reducerile înregistrate din 2015 fiind de 1,4 – 1,8 milioane de mașini noi pe an.

Cele mai mari vânzări sunt raportate de Hyundai și Kia, cu aproximativ 380.000 de vehicule (23% cotă de piață), de compania-mamă Lada și subsidiara Renault, Avtovaz, cu 351.000 (21 %) și Renault-Nissan-Mitsubishi, cu 212.000 de vehicule (13%).

Volkswagen vinde aproximativ 204.000 de vehicule pe an (12%), iar BMW și Mercedes, aproximativ 50.000 de unități fiecare (8 – 9%cota de piață).

Producția de automobile din Rusia deservește în primul rând piața internă, exportul având un rol limitat. Cele mai recente date arată că aproximativ 1,4 – 1,65 milioane de vehicule au fost fabricate în 34 de fabrici. Cu toate acestea, CAM estimează că sancțiunile impuse Rusiei vor provoca perturbări semnificative în lanțurile de aprovizionare, deoarece multe componente trebuie să fie importate din străinătate.

De altfel, din această cauză, mai multe companii auto, între care Renault şi Nokian Tyre, vor opri temporar sau vor muta activităţile de producţie.

Astfel, Renault va suspenda unele operaţiuni la fabricile sale de asamblare de maşini din Rusia, în această săptămână, din cauza blocajelor logistice cauzate de lipsa pieselor. Nu a precizat dacă lanţul său de aprovizionare a fost afectat de conflict, dar o purtătoare de cuvânt a companiei a spus că acţiunea este o consecinţă a întăririi controalelor la graniţele dintre Rusia şi ţările învecinate, prin care piesele sunt transportate cu camioane.

Producătorul auto francez se numără printre companiile occidentale cele mai expuse Rusiei, unde realizează 8% din veniturile sale de bază, potrivit Citibank.

”Întreruperile sunt cauzate în primul rând de controalele mai stricte la frontieră în ţările de tranzit şi de necesitatea de a schimba o serie de rute logistice stabilite”, a spus filiala rusă a companiei, fără a numi vreo ţară anume.

Producătorul rus de automobile Avtovaz, la care Renault deţine o participaţie de control, a mai spus că, luni, ar putea suspenda pentru o zi unele linii de asamblare la o fabrică din centrul Rusiei, din cauza penuriei globale persistente de componente electronice.

La rândul său, producătorul finlandez de anvelope Nokian a declarat că va muta producţia unor linii cheie de produse din Rusia în Finlanda şi Statele Unite, pentru a se pregăti pentru posibile sancţiuni suplimentare în urma invaziei.

Ford Motor are o societate mixtă cu o participaţie de 50% la Ford Sollers, care are trei fabrici de asamblare în Rusia. Compania a declarat că este ”profund îngrijorat” de situaţie şi că ”va gestiona orice efecte” asupra afacerii sale în timp real. Producătorul auto american a mai spus că va respecta orice lege privind sancţiunile comerciale, dar a refuzat să discute dacă fabricile Sollers au fost afectate.

Ca urmare a invaziei ruse în Ucraina companiile de consultanţă J.D. Power şi LMC Automotive şi-au redus estimările referitoare la vânzările de maşini noi la nivel mondial din 2022 cu 400.000 de vehicule, până la 85,8 milioane de unităţi.

Prezența companiilor auto în Ucraina

Furnizorul auto japonez Sumitomo Electric Industries, care are aproximativ 6.000 de angajaţi în Ucraina implicaţi în producţia de cablaje, a declarat că şi-a suspendat operaţiunile la fabricile sale şi își informează clienţii despre posibilitatea furnizării componentelor din alte unități de producție.

La rândul său, Volkswagen a anunțat că va opri producţia pentru câteva zile la două fabrici germane, după o întârzieri în obţinerea pieselor fabricate în Ucraina.

Totodată, producătorul american de piese auto Aptiv a arătat că, în ultimele două luni, a schimbat producţia de piese cu volum mare din Ucraina în favoarea celor cu volum mai mic, ”deci am fost mai bine poziţionaţi pentru a gestiona întreruperile”.

 

CITEȘTE ȘI:

Google Maps a dezactivat temporar datele de trafic în timp real pentru Ucraina

Ministerul Economiei: Trecerea la electromobilitate necesită finanţare pentru producţia de energie electrică

 

 

Adaugati comentariu