CE propune extinderea a 4 coridoare europene de transport pe teritoriul Ucrainei și Moldovei

Comisia Europeană a propus modificarea proiectului său din decembrie 2021 privind revizuirea Regulamentului TEN-T, în condițiile în care războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a redefinit peisajul geopolitic, subliniind vulnerabilitatea UE la evenimente neprevăzute în afara granițelor Uniunii.
coridoare europene de transport

Potrivit Comisiei Europene, impactul major asupra piețelor mondiale, cum ar fi securitatea alimentară la nivel mondial, a subliniat faptul că piața internă și rețeaua de transport a Uniunii nu pot fi analizate în mod izolat în ceea ce privește politica Uniunii. În prezent, este nevoie mai mult ca niciodată de conexiuni mai bune cu țările partenere vecine ale UE.

”Prin extinderea a patru coridoare europene de transport pe teritoriul Ucrainei și Moldovei – inclusiv porturile Mariupol și Odesa – propunerea va contribui la îmbunătățirea conectivității transportului acestor două țări la UE, facilitând schimburile economice și conexiunile mai bune atât pentru cetățeni, cât și pentru companii. Aceste coridoare vor fi, de asemenea, o prioritate-cheie în reconstrucția infrastructurii de transport a Ucrainei după încheierea războiului. Eforturile noastre de a facilita exportul de cereale din Ucraina prin intermediul Culoarelor de solidaritate au demonstrat, de asemenea, importanța interoperabilității în sistemul de transport, consolidând necesitatea de a spori convergența în cadrul rețelei UE, făcând-o mai rezilientă și consolidând piața internă”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

Răspunzând solicitării din cadrul Comunicării „Drumurile Solidarității”, menită să ajute produsele agricole și de altă natură să ajungă pe piețele UE și mondiale, propunerea extinde patru coridoare europene de transport la Ucraina și Republica Moldova. Terenul pentru această extindere a fost deja pregătit atunci când Comisia a adoptat hărțile revizuite pentru rețeaua TEN-T din Ucraina la începutul lunii iulie.

Având în vedere războiul de agresiune al Rusiei în Ucraina și poziția adoptată de Belarus în acest conflict, cooperarea cu Rusia și Belarus în domeniul transporturilor nu mai este considerată adecvată și nici în interesul UE, arată Comisia Europeană. Prin urmare, propunerea elimină Rusia și Belarus din hărțile TEN-T. Comisia propune, de asemenea, reducerea ultimilor kilometri din toate conexiunile transfrontaliere dintre UE și Rusia/Belarus de la „rețea centrală” la „rețea globală”. Aceasta implică o dată-țintă ulterioară pentru finalizare – 2050 în loc de 2030.

Diferitele ecartamenturi de cale ferată utilizate în Ucraina în comparație cu cea mai mare parte a UE sunt, de asemenea, incluse în noua propunere. Diferența este un obstacol imens în calea interoperabilității. Propunerea include măsuri de redimensionare a liniilor de cale ferată, atunci când acest lucru este justificat din punct de vedere economic, către ecartamentul standard european. Acest lucru se aplică și ecartamentelor nestandardizate din UE; dificultățile de la frontiera cu Ucraina au evidențiat modul în care această lipsă de interoperabilitate face ca rețeaua feroviară din interiorul teritoriului UE să fie vulnerabilă.

Propunerea adoptată astăzi va face acum parte din negocierile în curs cu Parlamentul European și Consiliul privind revizuirea TEN-T, care a început la începutul acestui an.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Poliția de Frontieră va fi dotată cu 40 de autospeciale pentru patrulare și transport

Germania elimină subvențiile acordate companiilor pentru mașini electrice

 

 

Adaugati comentariu