Zilele globalizării sunt numărate? Ce spun directorii din industria logistică

Un sondaj realizat în comun, în iunie 2022, de compania de cercetare de piață Ti (Transport Intelligence) Insight și de Fundația pentru viitorul lanț de aprovizionare (FFSC) arată că o majoritate covârșitoare a directorilor din industria logistică și din ecosistemul lanțurilor de aprovizionare consideră că sunt martorii unei o transformări majore a sectoarelor în care activează.

Doar 18% dintre cei 129 de directori participanți la sondaj au fost de acord cu afirmația „globalizarea, în forma sa actuală, se va menține”, în timp ce peste o treime (36%) au susținut că „tensiunile de securitate dintre China/Rusia și SUA/Europa vor duce la noi hegemonii în lanțurile de aprovizionare, bazate pe aprovizionarea aliaților”. Aproape jumătate dintre respondenți (46%) au considerat că „lanțurile de aprovizionare vor deveni substanțial mai fragmentate și localizate ca urmare a protecționismului, riscului, costurilor și relocării în țara de origine”.

Sondajul a fost conceput pentru a evalua starea industriei într-un moment de instabilitate politică masivă, cauzată de criza din Ucraina, de tensiunile crescânde între Occident și China și de consecințele socio-economice ale pandemiei de Covid, care au propulsat ratele de transport maritim la niveluri extrem de ridicate și au provocat haos în porturile europene și nord- americane.

Se pare că cel mai mare număr al respondenților consideră că scenariul cel mai probabil va fi o reîntoarcere la o eră a tarifelor protecționiste, a controalelor la frontieră și a strategiilor industriale naționale pentru protejarea piețelor locale. La apogeul pandemiei, multe țări au interzis exporturile de produse, precum medicamente și echipamente de protecție individuală. De la debutul crizei energetice și alimentare cauzate de invazia Ucrainei de către Rusia, au existat și interdicții privind exportul de cereale și subvenții pentru industria grea. De altfel, arată analiștii Ti Insight, ”în vremuri de stres și neîncredere, se pare că țările recurg la politici protecționiste, chiar dacă acestea sunt adesea contraproductive”.

Cu toate acestea, o proporție considerabilă dintre cei care au participat la sondaj au considerat că, mai degrabă decât fragmentarea, lanțurile de aprovizionare se vor uni în jurul puterilor mondiale concurente, cu o bifurcare între Occident și China. Cursa pentru dezvoltarea capacităților de producere a semiconductoarelor, aspirația de a dezvolta capacitatea de producție de înaltă tehnologie și comunicații, precum și imperativul de a controla aprovizionarea cu minerale critice sunt manifestări ale acestei strategii. Prin inițiativa sa ”Belt and Road”, China a a luat-o înaintea Europei și SUA, care abia acum se trezesc că aceasta reprezintă o amenințare la adresa securității lanțurilor de aprovizionare.

logistică

Sursa: Ti/Foundation for Future Supply Chain

Potrivit lui John Manners-Bell, directorul ”Fundației pentru vitorul lanț de aprovizionare” , sondajul arată efectele pe care tulburările politice și economice le provoacă lanțurilor de aprovizionare și a industriei logistice. „Cu doar câțiva ani în urmă ar fi fost de neimaginat să contestam premisa globalizării. Experiența pandemiei de Covid și mediul geo-politic care se deteriorează rapid i-au determinat pe mulți din industrie să imagineze noi structuri ale lanțului de aprovizionare. În termeni pur economici, acestea pot fi sub-optimale. Cu toate acestea, sondajul nostru arată importanța tot mai mare a riscurilor geo-politice și a altor riscuri sistemice, care determină acum o transformare a atitudinilor”, a conchis acesta.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Bateriile solide sunt mai ecologice decât cele lichide. Studiu Transport & Environment

Peste 60% dintre francezi sunt în favoarea reducerii vitezei maxime pe autostrăzi la 110 km/h

 

 

 

Adaugati comentariu