Cât au crescut tarifele de referinţă RCA pentru companii

Teoretic, poliţele pentru asigurarea auto obligatorie a maşinilor de companie nu ar trebui să se scumpească în următoarele şase luni, pentru că tarifele de referinţă RCA, publicate în martie 2019, înregistrează doar o uşoară creştere faţă de cele calculate în urmă cu şase luni.



tarifele referinţă RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat tarifele de referinţă care vor sta la baza determinării primelor RCA pentru următoarele şase luni. Potrivit cifrelor anunţate, cea mai mare creştere, de 4,9%, se înregistrează în cazul vehiculelor cu capacitate mai mică de 1.200 cmc, nivelul urcând la 1.063 lei în martie 2019, de la 1.011de lei în octombrie 2018.

Pentru maşinile cu o capacitate cuprinsă între 1.200 – 1.400 cmc, primele de referinţă, au urcat cu doar 1%, de la 1.235 de lei la 1.248 de lei.

Pentru autovehiculele cu o capacitate cuprinsă între 1.401 – 1.600 cmc, creşterea tarifelor de referinţă a fost şi mai mică, de 0,2%, de la 604 lei la 606 lei.

În cazul maşinilor cu o capacitate cuprinsă între 1.601 – 1.800 cmc putem vorbi chiar de o posibilă ieftinire a poliţelor RCA. Şi asta pentru că în următoarele şase luni tariful de referinţă este mai mic cu 3,7% faţă de nivelul stabilit în octombrie 2018. Valoric, acesta se situează acum la nivelul de 976 de lei, în condiţiile în care în perioada anterioară a fost de 1.012 lei.

Creştere minoră, cu doar 0,3% a înregistrat şi prima RCA de referinţă pentru vehiculele cu o capacitate cuprinsă între 1.801 – 2.000 cmc, de la 1.003 lei la 1.005 lei. Puţin mai mult, cu 1,3%, a crescut, însă, prima de referinţă pentru maşinile cu o capacitate cuprinsă între 2.001 – 2.500 cmc, de la 1.168 lei la 1.183 de lei.
Fără doar şi poate, cele mai scumpe poliţe RCA sunt cele destinate vehiculele cu o capacitate de peste 2.500 cmc. De altfel, şi tariful de referinţă este cel mai ridicat, de 1.345 de lei, însă, comparativ cu valoarea din octombrie 2018, nivelul nu a urcat decât cu 0,4%.

Tarifele de referinţă (în lei) pentru vehicule destinate transportului de călători, SUV-uri şi autovehicule mixte cu o masă autorizată maximă de sub 3,5 tone şi maxim 9 locuri – persoane juridice

Capacitate cilindrică Martie 2019 Octombrie 2018
<=1.200 1.063 1.011
1200-1400 1.248 1.235
1401-1600 1.058 1.056
1601-1800 976 1.012
1801-2000 1.008 1.005
2001-2500 1.183 1.168
>2500 1.345 1.34

Tarifele de referinţă RCA pentru transportatori

Noile tarife de referinţă RCA pentru companiile care deţin vehicule pentru transportul bunurilor au fost majorate pentru toate categoriile de maşini, cea mai mare creştere fiind înregistrată pentru cele cu masa cuprinsă între 3,5 – 15,999 tone. Valoarea primelor de referinţă a scăzut doar în cazul remorcilor şi semiremorcilor şi al vehiculelor pentru transportul călătorilor cu peste 40 de locuri.

Noile valori ale tarifelor de referinţă începând din martie 2019
(sursa ASF)

• Autovehiculele destinate transportului bunurilor
– <3.500 kg – 1.202 lei (de la 1.129 lei in octombrie 2018);
– 3.500-15.999 kg – 2.223 lei (de la 2.000 lei);
– >=16.000 – 8.024 lei (de la 7.273 lei)

• Remorci şi semiremorci
– <=3.500 kg – 95 lei (de la 99 lei);
– >3.500 kg – 537 lei (de la 543 lei);

Autovehicule destinate transportului de călători cu peste 9 locuri – persoane fizice si juridice:
– <=40 locuri – 1.677 lei (de la 1.505 lei);
– >40 locuri – 5.003 lei (de la 7.570 lei);
– Tramvaie/Troleibuze – 2.780 lei (de la 2.311 lei).

Tarifele de referinţă nu reprezintă valorile la care sunt încheiate poliţele RCA în piaţă, însă nivelul lor oferă o element de comparaţie pentru asiguraţi astfel încât societăţile de asigurări să nu procedeze la scumpiri fără un motiv bine întemeiat.

Primele de referinţă actuale au fost calculate de o companie independentă – Ernst & Young Assurance Services – în funcţie de categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), tipul asiguratului (persoana juridică/persoană fizică), vârsta asiguraţilor în cazul persoanelor fizice, precum şi de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri).

Reducerea costurilor cu asigurările auto

Asigurarea vehiculului poate reprezenta până la 6% din Costul total de deţinere (TCO) a unei flote. Lăsând la o parte perioada propice de tranzacţionare, când managerii de flote pot miza pe concurenţa dintre asigurători, există două tipuri de soluţii pentru a reduce costurile: adoptarea unor măsuri preventive, cum ar fi cursurile de eco-driving şi folosirea optimă a subscrierilor.

Companiile cu flote mari pot obţine un contract specific, care va putea fi revizuit în funcţie de dauna totală a flotei, nu a fiecărui vehicul în parte, aşa cum în general se procedează pentru companiile cu flote mici.
Specialiştii în asigurări spun însă că acest sistem presupune din partea administratorilor de parcuri auto păstrarea unei evidenţe clare şi detaliate a incidentelor în care au fost angajate autovehiculele.

„Acest lucru este esenţial pentru a gestiona un contract de asigurare şi a începe o procedură de licitaţie”, punctează consultanţii.

Aceste statistici constituie, de fapt, baza negocierilor cu societăţile de asigurare şi permit determinarea raportului dintre daună şi primă.

„Dacă asigurătorii pierd bani sau câştigă foarte puţin asigurând o flotă, aceasta nu va obţine tarife mai mici în altă parte”, avertizează consultanţii. Pe de altă parte, în cazul în care primele cresc, de regulă, cu 2-3% pe an, asigurătorii vor fi dispuşi să facă un efort, iar o cerere de oferte va putea fi lansată, cu condiţia existenţei unul bilanţ clar al daunalităţii.

Adaptarea contractelor

„În ultimii ani, companiile nu mai sunt supra-asigurate, contractele fiind întocmite în conformitate cu nevoile lor. De altfel, nici nu trebuie să se opteze pentru asigurarea tuturor riscurilor, ci să fii doar bine asigurat. Paradoxal, însă, deşi primele sunt în creştere, cei mai mulţi clienţi nu şi le negociază sau o fac foarte puţin”, mai spun consultanţii în asigurări.

Aceştia recomandă ca, pentru daunele cele mai puţin frecvente sau pentru cele care au o valoare ridicată, dar se produc foarte rar, să nu se facă subscrieri specifice. În opinia lor, compania ar avea mai mult de câştigat dacă îşi asumă acoperirea anumitor daune. De exemplu, utilizarea GPS-ului poate constitui o modalitate de reducere a costurilor într-un contract de asigurare împotriva furturilor, dat fiind faptul că, astfel echipat, vehiculul poate fi recuperat mai uşor după dispariţie.

Fără doar şi poate, nu se poate vorbi despre optimizarea costurilor şi reducerea daunalităţii în lipsa adoptării unor măsuri pentru prevenirea accidentelor rutiere. Acest lucru poate fi realizat prin intermediul cursurilor de conducere defensivă şi a eco-drivingului. În plus, compania obţine un consum redus de carburant şi contribuie la reducerea emisiilor de CO2. „Un program de instruire în conducere defensivă, derulat timp de 3 ani, poate avea ca efect reducerea cu 30% a frecvenţei accidentelor rutiere”, arată consultanţii în asigurări.

Topul asigurătorilor

Anul trecut, companiile cu cea mai mare pondere în piaţa de asigurări RCA au fost City Insurance – 33,32% cotă de piaţă, Euroins – 26,60% şi Asirom – 12%. Împreună, acestea deţineau, la 31 decembrie 2018, aproape trei sferturi din piaţă.

Pe următoarele locuri se plasau: Allianz Ţiriac – 8,38%, Omniasig – 7,9%, Groupama – 6,56%, Generali – 3,28%, Uniqa -1,14% şi Grawe – 0,83%.

Alături de cele 9 societăţi autorizate de ASF, pe piaţa RCA mai activează compania Euro Insurance Dac, în baza libertăţii de prestare a serviciilor, şi sucursala Watford Insurance Europe Limited, în baza dreptului de stabilire pe teritoriul României.

(Articol publicat în revista Flote Auto, luna aprilie 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Drumuri mai bune pentru turism. Investiţiile din judeţul Hunedoara

Taxa auto. Restituirea integrală, amânată pentru 3-4 iunie

Pleci cu maşina în Muntenegru? Ce restricţii au şoferii tineri începători

 

Adaugati comentariu