Advertisement

carVertical
Home Piaţa auto Analize de piață carVertical: Prețul mare al mașinilor electrice nu este singurul factor care încetinește vânzările

carVertical: Prețul mare al mașinilor electrice nu este singurul factor care încetinește vânzările

În timp ce costul per kilometru parcurs este mult mai scăzut în cazul unui vehicul electric față de costurile de rulare ale mașinilor pe motorină sau pe benzină, prețul inițial este mult mai ridicat. Deși mulți clienți nu iau în calcul vehiculele electrice din cauza prețurilor mari, acesta nu este singurul factor care a încetinit vânzările.

Experți din cadrul carVertical, o companie de date auto, evidențiază câteva motive suplimentare pentru care vehiculele electrice nu sunt foarte populare.

Inaccesibile fără stimulente guvernamentale

Prețul este încă principalul motiv pentru care șoferii nu trec la mașini electrice. carVertical relevă că ponderea medie a vehiculelor electrice verificate pe platforma sa în prima jumătate a anului 2024 în România a fost de doar 0,5%. În medie, mașinile electrice sunt cu 40-50% mai scumpe decât cele pe benzină. Prin urmare, stimulentele guvernamentale rămân unul dintre principalii factori pentru alegerea unui vehicul electric, iar exemplul Germaniei ilustrează perfect acest lucru.

În decembrie 2023, guvernul german și-a încheiat programul de subvenții pentru mașini electrice pentru a evita o criză bugetară. Înainte de stoparea acestui program, cota vehiculelor electrice din piața germană de mașini noi ajunsese, în prima jumătate a anului 2023, la 15,8%. Fără a beneficia de subvenții din partea guvernului, această cotă a scăzut la 12,5% în prima jumătate a a acestui an.

În schimb, vânzările de vehicule electrice au crescut vertiginos în Italia de când au fost reintroduse stimulentele guvernamentale în acest an. În iunie 2023, au existat 6.155 de înmatriculări noi de vehicule electrice, în timp ce în iunie 2024 numărul lor s-a dublat, până la 13.285 de înmatriculări noi de mașini electrice, reprezentând o creștere de 116%.

”Bineînțeles că și alți factori contribuie la această creștere, dar stimulentele guvernamentale joacă un rol foarte important. În general, vehiculele electrice nu sunt suficient de accesibile în ziua de azi. Doar ca exemplu, dacă ne uităm la mașini de familie de 15 ani vechime care rulează pe benzină sau diesel, găsim ușor variante până în 10.000 de euro. Mai mult, aceste mașini sunt excelente atât pentru naveta de zi cu zi cât și pentru remorcare sau călătorii în familie la drum lung. În același timp, mașinile electrice la prețuri similare ar putea fi, în cel mai bun caz, vehicule decente de condus în oraș”, spun reprezentanțuu carVertical.

Temerea de a avea dificultăți la vânzare

Mașinile electrice se depreciază și devin indezirabile relativ repede pe măsură ce îmbătrânesc. Mulți dealeri de mașini second hand susțin că nimeni nu își dorește un vehicul electric la mâna a doua. Nu numai că sunt mai scumpe decât cele pe diesel și benzină, dar bateriile consumate care s-au degradat în timp le compromit valorile reziduale.

Matas Buzelis, expert auto al carVertical, spune că unii proprietari de vehicule electrice au început chiar să revină la mașinile diesel și pe benzină: „Auzim de la dealeri că nu mai sunt dispuși să accepte mașini electrice la mâna a doua, deoarece probabilitatea de a le vinde este foarte scăzută. Acest lucru încalcă practica obișnuită deoarece, de obicei, oamenii care sunt dispuși să cumpere o mașină nouă sau mai nouă, o dau reprezentaței la schimb pe cea veche. Având în vedere această situație, nu este surprinzător faptul că unii șoferi care dețineau anterior vehicule electrice, aleg acum să cumpere și să revină la mașinile cu motor cu combustie internă. Unii șoferi deja se tem că nu vor putea vinde un vehicul electric după ce l-au deținut câțiva ani și că vor suferi pierderi financiare semnificative.”

Majoritatea oamenilor își înlocuiesc mașinile la fiecare câțiva ani, așa că firesc au tendința de a evita să cumpere mașini care se depreciază rapid. În plus, este imposibil să știi cât de repede se va deteriora bateria, lucru care are un impact puternic asupra valorii unui vehicul electric. Unele vehicule electrice cum ar fi Tesla și câteva modele Audi, sunt foarte căutate, dar acest lucru nu împiedică de obicei prea mult deprecierea.

Mașinile electrice scumpe, de lux, sunt printre vehiculele de pe piață care se depreciază cel mai rapid. Tehnologiile noi îmbătrânesc rapid, bateriile se deteriorează și pe piață este un flux continuu de modele mai impresionante an de an. Aceste aspecte scad valoarea unor modele precum Audi e-Tron GT, Tesla Model X și Tesla Model S.

Neplăcerile sunt mai mari decât beneficiile

La început, oamenii se concentrează mai ales pe beneficiile mașinilor electrice, confruntându-se abia mai târziu cu neplăcerile asociate. Una dintre principalele probleme cu vehiculele electrice este că infrastructura orașelor nu este încă adaptată corespunzător pentru mașini electrice și probabil că nici nu va fi prea curând. Vehiculele cu combustie internă pot fi alimentate în câteva minute și au o autonomie de sute de kilometri, în timp ce mașinile electrice necesită spații de încărcare în cartierele dens populate, lângă magazine, birouri și alte destinații importante.

Tehnologia EV nu este nici pe departe perfectă și trece prin schimbări rapide ceea ce face ca mașinile electrice mai ieftine, la mâna a doua să fie extrem de ineficiente. Oamenii așteaptă baterii mai bune, încărcătoare mai rapide și alte inovații pentru a considera rezonabilă deținerea unui vehicul electric. Între timp nimeni nu cumpără mașini electrice second hand din cauza prețurilor ridicate, a bateriilor deteriorate, a autonomiei reduse și a tehnologiei învechite.

”În momentul de față, o mașină electrică pare o opțiune bună ca a doua mașină cu care se poate face naveta prin oraș – este ieftin de încărcat, se poate încărca acasă și nu sunt probleme de autonomie având în vedere că va fi folistă pentru călătorii scurte. Cu toate acestea, utilizarea unui astfel de vehicul pentru călătorii mai lungi nu este convenabilă și o mașină electrică va costa probabil mai mult decât un vehicul cu combustie internă care este mult mai capabil – poate tracta remorci sau poate asigura transportul întregii familii în călătorii lungi”, conchid reprezentanții carVertical.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Autostrada Sibiu – Pitești. Traficul pe 16 km de pe secțiunea Curtea de Argeș – Pitești va fi deschis cu 8 luni mai devreme

 

Mercedes-Benz eVito. Drumul spre electrificare

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

electrificarea flotelor
Flotă verde

Electrificarea flotelor: De la „dacă” sau „când” la „cum este cel mai bine”

Electrificarea flotelor auto este un proces gradual care implică mai mult decât...

trump
Flotă verdeJuridic

Cum va fi afectată industria mașinilor electrice din SUA de ordinele executive ale președintelui Trump

Președintele Trump și-a început mandatul semnând un val de ordine executive, multe...

Clasamentul sustenabilității flotelor
Flotă verde

Cât de sustenabile sunt flotele companiilor din Europa, inclusiv cele din România

Serviciile financiare și profesionale au ocupat primul loc în Clasamentul sustenabilității flotelor...

flotelor
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană va stimula cererea de vehicule electrice prin intermediul flotelor auto ale companiilor. Anunțul, pe 26 februarie

În cadrul unui interviu acordat postului de radio France Inter, comisarul european...