Mercedes-Benz eVito furgon este o utilitară de dimensiuni medii ce rămâne o raritate pe piață prin faptul că se bazează pe o platformă proprie a mărcii. Nu veți găsi un alt producător care să vândă aceeași furgonetă cu o altă siglă pe grila din față.
Schimbările majore ale faceliftului din 2024 se învârt în principal în jurul interiorului, care a rămas în urma concurenților în ultimii ani. Habitaclul modernizat dispune acum de un ecran de 10,25 inchi echipat cu cel mai recent sistem de operare MBUX, complet cu Apple CarPlay și Android Auto wireless. Volanul are acum comenzi tactile, iar un al doilea ecran de 5,5 inchi integrat în instrumentarul de bord oferă date suplimentare despre condus.
În mod bizar, caracteristicile care erau neobișnuite față de celelalte mărci nu mai există, dar au apărut alte câteva elemente care ar putea părea ciudate pentru cei care au trecut la Vito de la o altă utilitară.
Vestea bună este că frâna de parcare acționată cu piciorul de la Mercedes nu mai există, datorită apariției unei versiuni electronice. Aceasta este încă puțin ciudată, fiind ascunsă în partea stângă a volanului și probabil va fi nevoie de câteva încercări înainte să vă dați seama dacă trebuie să trageți sau să împingeți pentru a acționa frâna.
Maneta selectorului de viteze se află în spatele volanului, unde se află de obicei comenzile pentru ștergătoarele de parbriz. Este, de asemenea, un lucru din ce în ce mai întâlnit, mai ales că și Ford a trecut la o configurație similară pe Transit Custom. Totuși, ar fi bine dacă ar avea o formă mai puțin asemănătoare cu cea a a unei manete convenționale, pentru a elimina confuzia din perioada de timpurie de acomodare. În spatele volanului mai găsim și două padele destinate selectării treptelor de regenerare.
Evident, vă veți obișnui cu aceste lucruri în timp, dar dacă schimbați în mod regulat vehiculul, va continua să fie destul de deranjant.
Ceea ce este deosebit de enervant, totuși, sunt comenzile sensibile la atingere pentru controlul vitezei de croazieră și al volumului de pe volan. Trebuie să glisați degetul mare în sus și în jos pentru a crește viteza sau volumul, ceea ce contravine oricărei intuiții. Nu numai că necesită un nivel iritant de precizie, dar este și imposibil de controlat cu mănuși. Este o inovație de dragul inovației și nu aduce niciun beneficiu.
În comparație cu alte modele concurente precum Transit Custom și Transporter, cabina lui Vito este compactă, cu un parbriz relativ îngust și un plafon jos. Cu toate acestea, există o cantitate bună de spații de depozitare, cu trei sloturi în partea de sus a bordului, o caracteristică binevenită, chiar dacă acestea sunt neacoperite. În general, habitaclul a făcut un pas binevenit înainte, dar încă nu ascunde înaintarea în vârstă a lui Vito. Are dotările necesare, dar nu neapărat toată eleganța necesară pentru a justifica imaginea premium.
La exterior, schimbările sunt minore, cu o grilă redesenată, o bară de protecție și lumini actualizate. Versiunile de bază vin cu bare de protecție din plastic negru, în timp ce echipările de top au aceste elemente vopsite în culoarea caroseriei. Chiar dacă nu sunt niște dotări esențiale pentru o utilitară, noile jante din aliaj și opțiunile de culoare suplimentare completează modificările exterioare.
Furgoneta este disponibilă în două variante de caroserie, una de 5,14 și una de 5,34 metri. Prima are o lungime de încărcare de 2,83 metri și un volum de 6 m3, iar cea extra-lungă beneficiază de 23 cm în plus și un volum de încărcare de 66, m3.
O problemă frecvent întâlnită la utilitarele electrice este legată de sarcina utilă. Din cauza pachetului de baterii care are o masă proprie ridicată, sarcina utilă va fi mai scăzută față de omologul cu motor termic. În cazul nostru, ambele versiuni de caroserie au o masă maximă autorizată de 3,2 tone, iar cea extra-lungă are o sarcină utilă de doar 855 kg, cu 30 kg mai puțin decât varianta lungă. Oricum am privi lucrurile, versiunea cu motor convențional poate să care cu 300 kg mai mult. Furgonete electrice sunt potrivite, deci, pentru încărcături voluminoase, dar mai ușoare.
Sub capotă, noul eVito are un motor electric de 116 CP ce livrează puterea către roțile din față. O altă noutate este reprezentată de capacitatea bateriei care s-a mărit de la 41 la 60 kWh și promite acum o autonomie de până la 313 km în regim mixt în funcție de versiunea de caroserie. Puterea maximă de încărcare este de 80 kW la curent continuu și 11 kW la curent alternativ.
Am testat cât merge eVito în regim extra-urban. Am preluat mașina de la Autoklass Chitila cu 96% baterie și aveam de parcurs un traseu de aproximativ 260 km până la Atra Doftana și înapoi. Autonomia afișată la plecare era la fel cu numărul de kilometri pe care urma să îi conducem.
Prima parte a traseului a fost la deal și, drept urmare, am ajuns la destinație cu 40% baterie și un consum afișat de 27 kWh/100 km. Autonomia estimată era cu vreo 20 de km sub kilometri pe care îi aveam de parcurs pe drumul de întoarcere. Am avut o mică dezbatere cu colegul meu dacă ajungem înapoi fără o pauză de încărcare, iar el nu era prea optimist.
Până la urmă, chiar dacă existau rețineri, am luat decizia să facem o încercare și să vedem cum evoluează lucrurile pe parcurs, drumul de întoarcere fiind în coborâre. Într-adevăr, diferența de nivel poate fi decisivă în cazul vehiculelor electrice. Pe centura Ploiești, la 110 km/h setați pe cruise control, mașina afișa un consum instantaneu în jur de 10 kWh/100 km. Pe măsură ce treceau kilometrii, diferența dintre distanța de parcurs și autonomie se egala, iar la finalul zilei am ajuns în Chitila cu 3% baterie. Deci, fără încărcătură, noul eVito poate parcurge fără probleme în jur de 280 km în regim extra-urban, respectând limitele de viteză, fără să încurcăm traficul.
În final, revenim cu întrebarea dacă are sens să plătim un preț mult mai ridicat pentru o furgonetă electrică care are o autonomie limitată și o sarcină utilă redusă, mai ales că versiunea electrică pornește de la 65.823 euro, cu 25.000 euro mai mult decât cel mai ieftin Vito convențional. Răspunsul este dat de nevoile fiecăruia, dar părerea noastră este că astfel de utilitare electrice sunt destinate strict pentru livrări în mediul urban.
Verdict
În ciuda unei cabine oarecum înghesuite și a faptului că vârsta începe să își spună cuvântul, Vito 2024 este o utilitară de luat în calcul. Deși are o sarcină utilă redusă și un preț de achiziție mai ridicat față de concurență, experiența de condus este în general bună, iar bateria de 60 kWh este mai mult decât suficientă pentru o zi de livrări în oraș.
(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2024)
CITEȘTE ȘI:
IVECO extinde ADN-ul său recunoscut pe o nouă piață
Renault Master, Van of the Year 2025
Comentați?