Mașinile electrice produc inițial mai mult CO2 decât vehiculele termice, dar, după doi ani, balanța se înclină semnificativ în favoarea lor, devenind mult mai ecologice pe termen lung, arată un studiu publicat în revista „PLOS Climate” de cercetătorii de la Universitatea Duke din SUA.
Echipa condusă de Pankaj Sadavarte a analizat și estimat emisiile de CO2 și poluanții atmosferici ale diferitelor tipuri de vehicule până în anul 2050. Cercetările au inclus emisiile provenite din producția și utilizarea combustibilului, precum și pe cele provenite din fabricarea bateriilor și asamblarea vehiculelor. oamenii de știință au comparat vehiculele electrice cu baterii cu mașinile convenționale pe benzină în diferite scenarii, în care ponderea mașinilor electrice în SUA crește treptat.
Rezultatul: În primii doi ani de utilizare, mașinile electrice emit cu aproximativ 30% mai mult CO2 decât vehiculele cu motor cu ardere internă pe întregul lor ciclu de viață. Acest lucru se datorează exploatării intensive a litiului și producției de baterii. După al doilea an, însă, balanța se inversează: de atunci încolo, emisiile cumulative ale mașinilor electrice sunt mai mici decât cele ale alternativelor lor pe bază de combustibili fosili.
Pe termen lung, balanța se va înclina și mai mult în favoarea vehiculelor electrice – în principal pentru că rețelele electrice vor fi alimentate din ce în ce mai mult cu energie regenerabilă. Conform studiului, până în 2030, fiecare kilowatt-oră suplimentar de capacitate a bateriei va duce la o reducere medie a emisiilor de CO2 de 220 de kilograme, iar până în 2050 la încă de 127 de kilograme.
Diferențele sunt semnificative și din perspectivă economică: „Având în vedere clima și calitatea aerului, vehiculele cu motor cu ardere internă provoacă de aproximativ două până la trei ori mai multe daune decât vehiculele electrice”, a declarat co-autorul Drew Shindell. Pe întreaga lor durată de viață, costurile de mediu datorate gazelor de eșapament și gazelor cu efect de seră sunt de două până la trei ori și jumătate mai mari pentru mașinile pe benzină decât pentru mașinile electrice.
Cercetătorii subliniază că analiza lor se bazează pe anumite ipoteze – cum ar fi kilometrajul mediu, capacitatea bateriei și durata de viață a vehiculului. Emisiile generate în timpul extinderii infrastructurii de încărcare nu au fost luate în considerare. Cu toate acestea, studiul concluzionează că tendința este clară: cu cât producția de energie electrică devine mai curată, cu atât mai mare este beneficiul pentru mediu al mașinilor electrice.
„Cercetările noastre arată că trecerea de la combustibilii fosili la vehiculele electrice cu baterii poate îmbunătăți semnificativ clima și calitatea aerului pe termen lung”, a subliniat Pankaj Sadavarte.
Studiul se alătură unui număr tot mai mare de analize care examinează impactul general asupra mediului al vehiculelor electrice pe întregul lor ciclu de viață – de la extracția materiilor prime până la casare. Aceste analize demonstrează în mod constant că, deși producția de baterii este mare consumatoare de energie, funcționarea acestora cu energie electrică din ce în ce mai regenerabilă contribuie semnificativ la reducerea emisiilor.
Potrivit cercetătorilor, această tendință se va intensifica în următoarele decenii: Dacă furnizarea de energie electrică este decarbonizată în continuare și bateriile sunt fabricate mai eficient, vehiculele electrice ar putea deveni una dintre pârghiile cheie pentru atingerea obiectivelor climatice în sectorul transporturilor.
Sursa foto: Mercedes
CITEȘTE ȘI:
Industria auto europeană se pregătește pentru o redresare treptată. Estimări pentru 2026
Peste 200.000 de şoferi folosesc aplicaţia „Amiabila” pentru constatări ale accidentelor uşoare






Comentați?