După un 2025 dificil, marcat de mai multe avertismente privind scăderea profitului și a producției, industria auto europeană se pregătește pentru o redresare treptată. Analiștii estimează că 2026 ar putea marca începutul unei noi creșteri, deoarece companiile implementează măsuri de reducere a costurilor, restructurează programele de producție și se bazează pe noi stimulente guvernamentale pentru vehiculele electrice.
Potrivit Bloomberg Intelligence, 2025 ar putea fi cel mai slab an din ultimul deceniu, urmat de o creștere accentuată a profiturilor producătorilor în 2026 și 2027. Principalele motive pentru aceasta sunt costurile mai mici, lanțurile de producție mai simplificate și stabilizarea treptată a pieței mașinilor electrice, care a început să arate primele semne de redresare în ultimele luni.
Un an pe care giganții auto nu îl vor uita
Pentru producătorii europeni, 2025 a fost unul dintre cei mai dificili ani de la criza financiară. Taxele de import din SUA, încetinirea cererii în China și expansiunea agresivă a mărcilor chinezești au avut un impact major asupra vânzărilor și profitabilității. În plus, companiile au resimțit efectele unei încetiniri a pieței vehiculelor electrice, unde creșterea a stagnat după entuziasmul inițial.
Porsche a trebuit să își reducă în mod repetat previziunile financiare după ce și-a redus eforturile de electrificare, Stellantis a înregistrat costuri de miliarde de euro în costuri din cauza mutării producției în SUA, iar Renault a avut o pierdere de 9,5 miliarde de euro din cauza unei modificări a evaluării participației sale la Nissan.
Situația a fost complicată și mai mult de o criză a cipurilor, după ce producătorul olandez Nexperia a devenit victima unei dispute politice între Europa și China. Volkswagen a avertizat chiar că are suficienți semiconductori doar pentru o săptămână de producție, ceea ce ridică noi îngrijorări cu privire la fiabilitatea lanțurilor de aprovizionare.
Vânt proaspăt în pânze
Cu toate acestea, situația pare să se îmbunătățească. Germania a anunțat subvenții de trei miliarde de euro pentru vehiculele electrice, care vor fi acordate până în 2029, în timp ce producătorii introduc controale mai stricte ale costurilor și actualizează gamele de modele.
Analiștii estimează că, anul viitor, Porsche ar putea începe să simtă efectele transformării producției sale și ale ajustărilor pieței. Grupul Volkswagen dă, de asemenea, semne de redresare – în ciuda unei deprecieri de 2,7 miliarde de euro la Porsche, grupul a menținut un flux de numerar stabil și marje sănătoase, ceea ce a restabilit o oarecare încredere în rândul investitorilor.
Între timp, Mercedes-Benz continuă să raționalizeze costurile și să returneze o parte din capital acționarilor printr-o răscumpărare de acțiuni de două miliarde de euro. Stellantis înregistrează o creștere a vânzărilor în America de Nord, unde se concentrează în principal pe SUV-uri, în timp ce Renault câștigă cotă de piață în Europa cu modele accesibile precum Dacia Bigster.
2026, un an al schimbării?
Piața vehiculelor noi dă, de asemenea, primele semne de redresare – vânzările de mașini europene au crescut pentru a treia lună consecutiv, în principal datorită gamei crescute de modele electrificate accesibile.
Dacă situația de pe piețele globale se stabilizează și aprovizionarea cu semiconductori devine din nou fiabilă, 2026 ar putea marca începutul unei noi ascensiuni pentru industria auto europeană.
După o perioadă de incertitudine și recesiuni, producători precum Volkswagen, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis și Porsche își revin – de data aceasta cu strategii mai bine gândite, costuri mai raționale și, mai presus de toate, cu o viziune realistă asupra viitorului electric.
Sursa foto: Volkswagen
CITEȘTE ȘI:
Hyundai mizează în continuare pe tehnologia hidrogenului. Investește într-o nouă fabrică






Comentați?