Ideea că vehiculele electrice ar reprezenta, de fapt, a doua mașină dintr-o gospodărie și ar fi folosite doar pentru călătorii scurte pare depășită. Potrivit unui studiu BloombergNEF (New Energy Foundation), există deja cazuri în care vehiculele electrice parcurg, anual, mai mulți kilometri decât mașinile pe benzină sau diesel.
Sigur, această tendință este vizibilă în special pe piețele în care mașinile ecologice se impun rapid, precum China, Țările de Jos, Norvegia, Suedia sau Canada. Astfel, în China, mașinile 100% electrice ar parcurge cu 66% mai mult decât vehiculele termice (adică aproximativ 20.000 km pe an), iar hibridele plug-in, cu 14%. În același timp, în Țările de Jos, procentajele sunt de 56%, respectiv 48%, în Norvegia, de 40%, respectiv 42%, în Suedia, de 15%, respectiv 34%, iar în Canada, de 15%, respectiv 8%.
Această concluzie a studiului poate fi explicată prin mai mulți factori, dar primul dintre ei este, de la sine înțeles, rețeaua infrastructurii de încărcare. Cu cât sunt mai multe puncte de încărcare disponibile, cu atât utilizarea mașinilor electrice devine mai facilă. Un alt factor este cel economic, energia electrică fiind mai ieftină în general. Totodată, pentru trecerea la electromobilitate se acordă stimulente fiscale, iar aspectele privind siguranța atârnă greu în balanță, vehiculele electrice fiind echipate cu sisteme de asistență la conducere, care tind să faciliteze condusul din ce în ce mai mult de la an la an, după cum demonstrează cazul Tesla.
În cele din urmă, este de remarcat și faptul că vehiculele cu kilometraj mai mare, precum mașinile de companie sau cele folosite de șoferii de taxi, au trecut masiv la electrice, ceea ce, proporțional și logic, influențează rezultatele observate de compania de cercetare. Numai în China, 87% dintre vehiculele achiziționate de șoferii de taxi au fost mașini electrice.
Dacă, așadar, o concluzie ar trebui să reiesă din studiul realizat de BloombergNEF, aceasta ar fi că producătorii nu trebuie să-și mai concentreze eforturile atât de mult pe creșterea autonomiei vehiculelor electrice, ci mai degrabă să insiste asupra modului în care sunt utilizate acestea și, prin urmare, să faciliteze accesul șoferilor la punctele de încărcare și să implementeze sisteme avansate de asistență la conducere pentru a economisi bateria.
(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2024)
CITEȘTE ȘI:
„Dacă sectorul auto nu se adaptează, va dispărea”, spune ministrul francez al Tranziției ecologice
Comentați?