Mercedes-AMG ne oferă încă o dovadă de genialitate, aducând, pentru prima oară pe piață, turbocompresorul ideal: un hibrid între turbo-compresorul antrenat de gazele de evacuare și un motor electric. Rezultatul: presiune mare de supraalimentare cu zero lag turbo.
Dacă montezi un turbocompresor mic pe un motor, câștigi promptitudine la accelerări, dar pierzi presiune la turații înalte. Dacă montezi unul de dimensiuni mari, situația se inversează. Soluția ar fi alăturarea a două sau mai multe turbocompresoare de dimensiuni diferite (vezi celebrul quad-turbo de la BMW), care să fie folosite numai la sarcini specifice.
Sau, așa cum au procedat recent companiile Mercedes-Benz și Volkswagen, atașezi un compresor electric separat care funcționează la 48 V, pentru a suplini lipsa de reacții a turbocompresorului la turații joase, când presiunea în galeria de evacuare este mică.
Turbocompresorul ideal: caracteristicile tehnice
Ei bine, Mercedes-AMG vine cu o nouă idee, pe care o va implementa pe viitoarele modele de serie: integrează motorul electric în carcasa turbocompresorului, între compresor și turbină și antrenează direct axul. Sistemul hibrid a fost dezvoltat împreună cu Garrett Motion și reprezintă adaptarea la condițiile ”de șosea” a dispozitivului de supraalimentare de pe monoposturile de Formula 1. …să sperăm că va avea durata de viață mai lungă, totuși!
➡ Cel mai performant motor din lume: 2 litri, 600 CP! 💡
Motorul electric este extrem de îngust (un disc cu grosimea de 4 cm), este alimentat de la rețeaua pe 48 V on-board și începe să antreneze mecanismul în fracțiunea de secundă în care este apăsată accelerația, înainte ca presiunea din galeria de evacuare să înceapă să se acumuleze. Rezultatul: ZERO întârziere la răspuns și cuplu mai mare la roată la turații scăzute. Practic, turbocompresorul rămâne amorsat în orice moment, gata să răspundă instantaneu la orice accelerare. În sarcină maximă, mecanismul se învârte cu 170.000 rpm.
Practic, Mercedes-AMG a regândit strategia folosirii în paralel a unui compresor electric cu un turbocompresor, pe care am mai întâlnit-o pe piață chiar la Mercedes-Benz, creând o singură piesă mai ușoară, mai compactă, care reacționează mai repede!
Comentați?