Advertisement

Târgu Mureş - Târgu Neamţ
Home Infrastructură Traversarea Carpaților pe Autostrada A8 se va face prin 49 de tuneluri

Traversarea Carpaților pe Autostrada A8 se va face prin 49 de tuneluri

Tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț, parte din Autostrada A8 Unirii, mai are foarte puțin și va fi finalizat… pe hârtie. După 14 ani de la lansarea proiectului, s-a reușit finalizarea traseului și conturarea, în linii mari, a unei soluții de finanțare. Ar fi de râs, dacă nu am fi ajuns de plâns!

Pentru Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, în lungime de 211 km, proiectantul spaniol, Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial, a finalizat Studiul de Fezabilitate, a depus cererea pentru eliberarea Autorizației de Mediu, iar acum lucrează la etapa de proiectare. Deși pare un termen optimist, întreaga documentație tehnică ar putea fi finalizată până în 7 august 2021, data prevăzută în contract. Aceasta înseamnă că, în cazul în care există finanțare, demersurile pentru lansarea licitației de execuție ar putea începe chiar în acest an.

Valoarea estimată a investiției este de 14,35 miliarde de lei (aproximativ 2,9 miliarde de euro), finanțarea nefiind încă pe deplin stabilită. În Programul Național de redresare și reziliență (PNRR) au fost introduse doar porțiunile de capăt ale tronsonului Târgu Mureș – Târgu Neamț, în lungime totală de aproximativ 50 km. Pentru restul de 160 de km, autoritățile promit obținerea de fonduri europene nerambursabile în cadrul Programului Operaţional Transporturi (POT) 2021 – 2027.

Traseul

Autostrada va face parte din coridorul Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, prin care va fi asigurată o legătură rapidă între vestul ţării prin Autostrada Transilvania şi Republica Moldova. Aceasta va realiza o legătură rapidă şi sigură între Autostrada Transilvania (Braşov – Borş) şi coridorul IX Pan European (Bucureşti – Focşani – Albiţa).

Secțiunea Târgu Mureş – Târgu Neamţ este împărţită în două sectoare, tronsonul Târgu Mureş – Ditrău şi tronsonul Ditrău – Târgu Neamţ, cel mai dificil din punct de vedere tehnic al întregului proiect, el realizând practic trecerea Carpaţilor Orientali.

Traseul va traversa teritoriul judeţelor Mureş (pe o lungime de 47,4 km), Harghita (81,6 km), Neamţ (81,6 km) şi Iaşi (0,4 km) și va străbate teritoriul administrativ a 29 de localități: în jud. Mureș – Gheorghe Doja, Crăciuneşti, Acăţari, Păsăreni, Găleşti, Bereni, Miercurea Nirajului, Măgherani, Chibed, Sovata și Sărăţeni; în jud. Harghita – Praid, Joseni, Lăzarea, Ditrău și Tulgheş; în jud. Neamț – Grinţieş, Ceahlău, Poiana Teiului, Pipirig, Vânători – Neamţ, Agapia, Târgu-Neamţ și Grumăzeşti; în jud. iași – Moţca.

Potrivit proiectantului, în vederea realizării conexiunii dintre Autostrada A3 şi Autostrada A8 (Târgu Mureş – Târgu Neamţ) se va construi un drum de legătură de 2,39 km cu profil de autostradă, cu punct final în nodul rutier ce va descărca traficul către Târgu Mureş.

Caracteristici

Autostrada A8 va avea o lăţime a platformei de 26 m din care: parte carosabilă (2 benzi pe sens) – 15 m; bandă mediană (impermeabilizată) – 3 m; bandă staţionare de urgenţă, câte una pe fiecare sens de circulaţie – 2 x 2,5 m = 5 m; acostamente – 2 x 0,5 m = 1 m; benzi de ghidare – 4 x 0,5 m și un spaţiu pentru parapete (în afara platformei) de 2 x 1 m.

În cadrul proiectului sunt prevăzute 9 noduri rutiere, la intersecția cu DN13 (Târgu Mureş), DJ 135 (Miercurea Nirajului), DN 13A (Sovata), DN 13B (Joseni), DN 12 (Ditrău), DN 15 (Tulgheş), DN 15B (Pipirig), DN 15B (Vânători – Neamţ) și DN 15C (Târgu Neamţ).

Totodată, vor fi construite 49 de tuneluri, 155 de poduri, 38 de viaducte, 38 de pasaje și 225 de podețe.

De-a lungul autostrăzii vor fi amplasate 12 spații de servicii, din care patru de tip S3 (parcări securizate, spaţii comerciale, restaurante, puncte sanitare, autoservice şi spaţii pentru cazare – motel sau hotel) și opt de tip S1 (parcări, benzinării şi spaţii comerciale cu bar), precum și 12 parcări de scurtă durată.

În plus, pentru menţinerea în stare corespunzătoare de exploatare şi pentru asigurarea securităţii circulaţiei rutiere, vor exista cinci centre de întreţinere şi coordonare (CIC), la Târgu Mureș, Praid, Ditrău, Tulgheș și Târgu Neamț.

Autostrada A8 va fi împrejmuită cu gard de protecție ranforsat cu o înălțime de 3 m, iar adițional va fi amplasat și un gard de protecție suplimentar, cu o înălțime de 40 de cm, pentru împiedicarea pătrunderii faunei de mici dimensiuni.

În zonele nodurilor rutiere, a centrelor de întreţinere şi coordonare, a spaţiilor de servicii şi a parcărilor de scurtă durată, a podurilor şi a viaductelor vor fi instalate sisteme de iluminat cu LED-uri, amplasate pe stâlpi metalici cu înălţimea de 10 m. Este propusă soluţia implementării unui sistem de telemanagement şi echiparea aparatelor de iluminat cu senzori care vor permite acestora să crească sau să scadă nivelul fluxului luminos la limite inferioare şi superioare stabilite, în functie de condiţiile de trafic.

Pentru reducerea nivelului de zgomot generat de lucrările de construcţie şi de traficul rutier de pe autostradă, în proiect mai este prevăzută montarea de panouri fonoabsorbante, în principal, în zonele localităţilor, însă şi în zonele sensibile pentru faună.

Sistemul ITS de pe Autostrada A8

Pe autostradă va fi implmentat şi un sistem inteligent de transport (ITS – Intelligent Transport Systems), ca opţiune majoră de creştere a eficienţei, fluenţei, siguranţei şi limitării impactului asupra mediului privind procesul de transport rutier.

Sistemele inteligente de transport sunt aplicaţii ale comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiilor care asigură atât monitorizarea şi managementul reţelei rutiere, cât şi informarea participanţilor la trafic.

Sistemul de monitorizare, este compus din următoarele subsisteme:

– Subsistemul de monitorizare a traficului – VEH Detectoare de vehicule – utilizând tehnologia video. Viteza, categoria şi numărul de vehicule va fi înregistrată în timp real pentru fiecare vehicul şi prin metode statistice. Sistemul de monitorizare va permite măsurarea statică şi dinamică a greutăţii.

– Subsistemul de monitorizare a condiţiilor meteo – METEO Staţii meteo şi senzori de îngheţ la nivelul suprafeţei de rulare

– Subsistemul de monitorizare video – CCTV. Vor fi două tipuri de camere video pentru monitorizare: Camere CCTV PTZ (cu sistem de mişcare şi panoramare – Pan Tilt and Zoom) – amplasate la intrările pe segmentul de autostradă, în zona parcărilor, în nodurile rutiere şi în zonele cu risc de accident; Camere CCTV fixe, zoom fix, amplasate uzual la fiecare 2 km. Pe sectorul de autostradă, camerele cctv fixe vor îndeplinii funcţia camerelor AID cu excepţia camerelor fixe din parcări şi a celor de securitate਍ഀ
– Subsistemul de recunoaştere automată numere de înmatriculare şi monitorizare/penalizare rovignetă – ANPR

– Subsistem de recunoaştere automată a numerelor de înmatriculare (ANPR – Automatic Number Plate Recognition)

– Puncte de concentrare. Aceste locaţii vor găzdui echipamentele necesare diferitelor subsisteme.

Autostrada A8. Scurt istoric

– 2007. În vederea alegerii traseului optim, a fost realizat unui Studiu de Prefezabilitate, în valoare de 800.000 de euro.

– 2009. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a dispus realizarea Studiului de Fezabilitate propriu-zis, pe trei tronsoane distincte: Târgu Mureș-Ditrău, Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni, la un cost total de 4 milioane de euro)

– 2012. Comisia Europeană a acceptat includerea în noua rețea TEN-T Core a traseului Timișoara-Sebeș-Turda-Târgu-Mureș-Iași-Ungheni.਍ഀ

– 2014. CNADNR a scos la licitație proiectul pentru revizuirea și actualizarea studiului de fezabilitate pentru cele trei sectoare ale autostrăzii Târgu Mureș-Iași.਍ഀ

– 2018. Camera Deputaților a adoptat, cu 261 de voturi „pentru”, două „împotrivă” și cinci abțineri, proiectul de lege privind aprobarea realizării autostrăzii Târgu Mureș – Iași.

– 2019. Se încheie cu Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial contractul pentru pentru completarea Studiului de Fezabilitate și elaborarea Proiectului tehnic de execuție pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț.

– 2021. CNAIR a dat Ordinul de începere pentru completarea Studiului de Fezabilitate și elaborarea Proiectului tehnic de execuție pentru sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Contractul a fost semnat cu firma Consitrans în luna aprilie.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

FGA va primi competențe pentru deschiderea dosarelor de daună

Fonduri europene pentru 58 de poduri amplasate pe rețeaua rutieră națională

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

București - Giurgiu
Infrastructură

3 posibile variante de traseu pentru drumul de mare viteză București – Giurgiu

Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) a aprobat...

Timișoara - Moravița
Infrastructură

Și cel de-al doilea lot al Autostrăzii Timişoara – Moraviţa a fost lansat în licitație

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că a...

A8
Infrastructură

Licitații în pregătire pentru loturile montane ale Autostrăzii Unirii A8, ce însumează 116 km

Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNAIR) a aprobat...

Podul peste Prut
Infrastructură

Contract semnat pentru construcția ansamblului de poduri peste Prut. Lucrările vor dura 2 ani

Contractul pentru construcţia ansamblului de poduri peste Prut, la Ungheni, a fost...