Traficul rutier va fi monitorizat în sistemul integrat e-SIGUR. Perioada de implementare, 2 ani

Legea care stabileşte măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier într-un sistem integrat, denumit e-SIGUR, a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis. Complementar sistemelor inteligente de transport, e-SIGUR va îmbunătăți respectarea limitelor de viteză și a normelor de siguranță rutieră.
e-SIGUR

Sistemul e-SIGUR va fi operaționalizat în termen de 24 de luni de la data intrării în vigoare a legii. Cheltuielile pentru dezvoltarea, după caz instalarea, administrarea și operarea se asigură de la bugetul de stat, din fonduri externe, dar și din alte surse de finanțare.

Implementarea sistemul e-SIGUR este un jalon în Programul Național de Redresare și Reziliență, prin intermediul său urmând a fi procesate automat datele de monitorizare a traficului rutier pe drumurile de interes național administrate de către CNAIR.

Sistemul va semnaliza încălcările normelor de circulație pe drumurile publice, va identifica vehiculele supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care circulă fără achitarea tarifului de utilizare/trecere a rețelei de drumuri ori care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară.

Concret, sistemul va crea semnalizări pentru:
a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
b) interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de de plasare;
c) semnificaţia culorii roşii a semaforulu;
d) interdicţia de a conduce pe drumurile publice un vehicul a căruiînmatriculare este suspendată;
e) trecerea la nivel cu calea ferată;
f) interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
g) controlul achitării tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale.

Motivația Guvernului

Legea a fost inițiată de Guvern, care consideră că este esenţial ca legislaţia naţională să impună în mod clar şi eficient respectarea regulilor de circulaţie cu implicaţii în siguranța rutieră, printr-o varietate de mijloace, inclusiv prin utilizarea unui sistem de detecție automată, pentru reducerea numărului accidentelor de circulaţie.

Nerespectarea semnificației culorii roşii a semaforului, încălcarea interdicţiei sau restricţiei de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune, încălcarea interdicţiei de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice pot genera accidente de circulaţie. Mai mult, gravitatea consecințelor accidentelor de circulaţie este determinată în mod proporţional de viteza de circulaţie a unui autovehicul. Foarte mulți conducători de autovehicule nu realizează amploarea gravităţii consecinţelor la care se expun în cazul unui impact la viteză ridicată, acestea amplificându-se în mod proporţional cu viteza. O viteză chiar şi cu câţiva km/h mai puţini poate face diferenţa dintre evitarea sau nu a unui accident ori dintre viaţă şi moarte.

Din experienţa altor ţări, a rezultat că reducerea semnificativă a traumelor s-a înregistrat în zonele cu viteze reduse. Au fost, de asemenea, reduceri şi în privinţa traumelor pietonilor şi a gravităţii vătămărilor grave – două elemente sensibile la schimbările vitezelor de circulaţie. În opinia Guvernului, acest aspect sugerează că cel mai important factor la reducerea traumelor a fost creşterea respectării limitelor de viteză.

Statistica înregistrată în primele 8 luni ale anului 2022, în ceea ce priveşte sancțiunile aplicate la regimul circulației pe drumurile publice, relevă următoarele cifre:
a) Comportament agresiv: 2.092 sancţiuni;
b) Circulaţia nejustificată pe banda de urgență: 233 sancţiuni;
c) Nerespectarea regulilor privind circulaţia pe benzi: 4.874 sancțiuni;
d) Încălcarea regimului legal de viteză: 426.425 sancţiuni;
e) Nerespectarea semnificației culorii roşii a semaforului: 11.480 sancțiuni;
f) Neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată: 3.831 sancțiuni;
g) Nepăstrearea distanței: 8.136 sancțiuni;
h) Înmatriculare suspendată: 15.901 sancțiuni.

Cu toate acestea, Guvernul recunoaște că implementarea unui sistem de semnalare automată eficient presupune îndeplinirea unor condiţii prealabile, respectiv existența unor sisteme administrative adecvate într-o serie de domenii critice, precum:
a) Tehnologie sigură a camerelor de supraveghere, inclusiv echipamente exacte de măsurare a vitezei, claritatea imaginii captate şi programe de întreținere eficiente;
b) Un sistem poştal (şi de adrese) eficient – fără costuri excesive;
c) Capturi de date regulate şi exacte;
d) Un sistem administrativ de procesare eficient, inclusiv de emitere a notificărilor de contravenţie şi urmărirea procedurilor pentru colectarea amenzilor neplătite de către vinovaţi,
e) Un sistem de prevenire a vandalizării echipamentelor.

”Cadrul normativ actual nu poate constitui un real instrument de luptă împotriva fenomenului contravenţional în lipsa unui sistem eficient de supraveghere şi control al respectării acestuia, precum şi în lipsa unei proceduri de comunicare facile a procesului-verbal de constatare a contravenţiilor. Aşadar, este nevoie de îndeplinirea unor condiţii prealabile, pentru a se asigura eficienţa unui astfel de sistem, aspecte care se doresc a fi reglementate prin prezentul demers legislativ. Un astfel de sistem poate conduce către o creştere a capacității de supraveghere şi control a traficului rutier, având în vedere că, pe lângă celelalte avantaje, permite extragerea automată a datelor”, a mai arătat Guvernul.

Cum se aplică sancțiunile

Potrivit legii, decizia privind aplicarea unei sancțiuni contravenţionale nu se va lua automat de către e-SIGUR, ci va fi rezultatul unei procesări manuale făcute de către un polițist specializat (poliţist rutier). Astfel, atât constatarea săvârşirii contravenţiei, cât şi întocmirea procesului-verbal sunt activități deliberate ale agentului constatator, pentru fiecare caz în parte. Poliţiştii rutieri din cadrul dispeceratelor de monitorizare vor avea competenţă teritorială generală de constatare a contravenţiilor și de aplicare a sancţiunilor contravenţionale.

Montarea mijloacelor tehnice se va semnaliza, corespunzător normelor în vigoare, prin instalarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare de către CNAIR, care va avea obligaţia de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la locul amplasării mijloacelor tehnice fixe şi scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier.

Pe de altă parte, actul normativ reglementează și întocmirea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu ajutorul e-SIGUR, în format electronic, sub semnătură electronică calificată. Prin proiectul de lege se va modifica Codul rutier (OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice), astfel încât să fie posibilă comunicarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, întocmit ca înscris în formă electronică, cu ajutorul unor platforme informatice.

Efectele preconizate ale implementării e-SIGUR

Efectele pozitive așteptate prin utilizarea sistemelor de transport inteligente în cadrul sistemului e-SIGUR sunt:
a) îmbunătăţirea/creșterea siguranței rutiere prin prevenirea accidentelor rutiere (managementul traficului, sisteme on-board etc.);
b) scurtarea timpului de intervenție pentru servicii de urgență (gestionarea vitezei, controlul traficului, detectarea incidentelor, sisteme anti-coliziune etc.);
c) reducerea congestiei (management al traficului, informaţii de călătorie, managementul transportului public, managementul incidentelor şi al situațiilor de urgenţă etc.);
d) reducerea timpului de călătorie, precum şi organizarea din timp a acesteia;
e) monitorizarea şi protecția mediului (monitorizarea poluării/reducerea emisiilor de dioxid de carbon, managementul traficului);
f) creşterea eficienţei operaţionale şi a productivităţii (localizare automată a vehiculelor, managementul flotei, sisteme de plată automate etc.);
g) creşterea confortului călătorilor (informaţii despre trafic în timp real, ghidare dinamică, localizare automată a vehiculelor etc.);
h) reducerea distrugerii parții carosabile;
i) reducerea costurilor de administrare a rețelei;
j) reducerea costului obţinerii datelor statistice de trafic;
k) creşterea mobilităţii populaţiei.

De asemenea, prin intermediul e-SIGUR, bazele de date ale mai multor instituții devin interoperabile, ceea ce contribuie la procesul de digitalizare a României.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Croaţia adoptă moneda euro de la 1 ianuarie 2023

Șoferii din Lille (Franța) vor fi plătiți dacă nu circulă cu mașinile

 

 

 

Adaugati comentariu