Momentul februarie 2023

După cum se știe, Uniunea Europeană a hotărât ca, din 5 decembrie 2022, să stopeze toate importurile maritime de țiței din Rusia, o decizie care va fi urmată, din 5 februarie 2023, de interzicerea tuturor importurilor de produse petroliere rusești, precum motorină, benzină și kerosen.
februarie 2023

Drept urmare, utilizatorii mașinilor diesel vor fi cel mai grav afectați, deoarece piața globală a acestui combustibil este deja sub presiune. Prețurile medii la nivel mondial au atins niveluri record în octombrie, fiind cu aproximativ 70% mai mari decât în urmă cu un an. Este adevărat că dependența Europei de motorina din Rusia a scăzut de la peste 50% înainte de invadarea Ucrainei, dar s-a menținut încă la 44% din totalul importurilor în luna noiembrie, comparativ cu 39% în octombrie. Importatorii din UE s-au grăbit să umple rezervoarele înainte de interdicția din februarie, însă, ulterior, stocurile sunt de așteptat să scadă.

Deși, în acest moment, prognozele sunt puține, viitorul embargou din februarie 2023 ar putea să crească în continuare prețurile motorinei, mai ales că suntem într-o perioadă de iarnă. Agenția Internațională a Energiei este rezervată în privința estimărilor pentru Europa și spune doar că interzicerea importurilor maritime de petrol din Rusia creează incertitudine privind aprovizionarea și prețul produselor rafinate la începutul anului 2023.

În tot acest context, România este importator net de motorină și are pe losele 4,9 milioane de mașini diesel, dintre care 3,8 mil. autoturisme, 1. mil. de vehicule de marfă, 53.000 de autobuze și microbuze, precum și 40.000 de tractoare. Guvernanții spun că există suficiente stocuri, că au fost încheiate noi parteneriate pentru a înlocui importurile rusești și, drept urmare, România nu se va confrunta cu dificultăți în aprovizionare. Doar viitorul ne va arăta dacă aceștia au sau nu au dreptate, însă este greu de crezut că prețurile la pompă vor rămâne neschimbate. Și chiar dacă nu vom avea un șoc, am putea fi afectați de situația din Europa, de unde vom importa inflația aferentă.

Oricum ar fi, cale de întoarcere nu există, iar managerii de flote, și nu numai, trebuie să se pregătească pentru ”Momentul februarie 2023”, toate scenariile – de la cele catastrofale la cele moderat optimiste – fiind acum pe masă. Iar această pregătire este simplă și de bun simț. Trebuie doar luate în calcul toate soluțiile privind reducerea consumului de combustibil.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, decembrie 2022 – ianuarie 2023)

 

CITEȘTE ȘI:

După 10 ani de la începerea lucrărilor, a fost deschisă circulaţia pe VO Tecuci. Are doar 7 km

Bulgaria reduce cuantumului taxelor vinietelor electronice de la 1 ianuarie

 

 

Adaugati comentariu