Așteptată de toți analiștii, publicarea rezultatelor financiare ale producătorilor de automobile relevă profitabilitatea grupurilor. Deși mărcile de lux se remarcă mereu în aceste clasamente, Topul din 2023 evidențiază progresul realizat de Stellantis și declinul înregistrat de Tesla.
Volumul vânzărilor rămâne un indicator important în sectorul auto. Totuși, la nivel financiar, marja operațională este evidențiată în mod regulat, reflectând eficiența unui model. Marja operațională arată cât din cifra de afaceri a companiei reprezintă profitul operațional. Este unul dintre cei mai importanți indicatori financiari, pentru că arată capacitatea companiei de a genera valoare adaugată pentru acționari. O marja de 10%, de exemplu, înseamnă că prin vânzarea unor produse sau servicii în valoare de 100 de lei a fost obținut un profit operațional de 10 lei. Sau, poate chiar mai important, că firma a reușit ca în schimbul a 90 de lei cheltuiți să încaseze 100 de lei.
Cu excepția Toyota, al cărei exercițiu financiar se încheie în aprilie, majoritatea producătorilor de automobile din Europa și-au publicat rezultatele. În timp ce unii au avut un 2023 prosper, creșterea ponderii vehiculelor electrice în vânzări și costurile de producție asociate ar putea schimba Topul pentru 2024.
Clasamentul marjelor operaționale
1. Porsche – 18 %
2. Stellantis – 12,8 %
3. Mercedes-Benz – 12,6 %
4. Toyota – 11,3 % (estimare)
5. BMW – 11 %
6. Tesla – 8,2 %
7. Renault – 7,9 %
8. Volkswagen – 7 %
9. Ford – 5,9 %
Stellantis înaintea Mercedes-Benz
Cu rezultate excepționale și un profit record de peste 18 miliarde de euro, Stellantis și-a câștigat anul trecut locul pe podium, chiar în spatele Porsche. Deși nu a fost introdusă în clasament din cauza poziționării mai aproape de industria de lux decât de industria auto, Ferrari se descurcă totuși mai bine decât marca din Stuttgart, cu o marjă operațională de 27,1%.
Pe podium, gruparea franco-italiano-americană condusă de Carlos Tavares este în fața Mercedes-Benz, în ciuda poziționării favorabile a gamelor sale. Stellantis rămâne punctul de referință printre grupurile predominant mainstream, înregistrând o marjă operațională de două cifre.
Renault se plasează între Tesla și Volkswagen
Printre campionii profitabilității, BMW dă semne de încetinire. Cu peste 2,5 milioane de unități vândute, producătorul a câștigat bătălia de volum în segmentul high-end.
Pe de altă parte, Tesla suferă din cauza concurenței în creștere și a războiului prețurilor pe piața de mașini electrice. Brandul lui Elon Musk își pierde strălucirea și își vede profitabilitatea scăzând la 8,2%.
În cele din urmă, Renault, condus de Luca de Meo, se poziționează la mijlocul clasamentului, în fața Volkswagen datorită rezultatelor istorice. Cu o marjă operațională de 7,9%, grupul beneficiază de un mix favorabil de modele, reflectând revenirea spectaculoasă a producătorului francez.
CITEȘTE ȘI:
Contract semnat pentru secțiunea Chiribiș – Biharia, parte din Autostrada Transilvania
Comentați?