VW Caddy a devenit un clasic. Ajunsă la a patra generație, utilitara germană este unul dintre cele mai apreciate modele din segment. Aflați de ce, din testul nostru cu versiunea lungă VW Caddy Furgon Maxi 2.0 TDI 75 kW.
Test VW Caddy Furgon Maxi 2.0 TDI 75 kW
Au trecut deja trei ani de la prezentarea oficială a noii generații, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, dar Caddy arată la fel de actual ca în prima zi. Este meritul designerilor, care „i-au dat o față“ de Touran și l-au înzestrat cu sisteme avansate de asistență și multimedia, și astfel l-au adus cu un pas mai aproape de lumea autoturismelor.
La momentul prezentării, în 2015, nu mai puțin de 1,5 milioane de Caddy fuseseră vândute de-a lungul celor 11 ani de viață. Succesul continuă să crească, inclusiv pe piața din România: în 2017, 248 de exemplare au fost comercializate în țara noastră, cu 15,9% mai bine decât în 2016. Mai mult, Caddy Furgon a pus umărul la progresul cu 34,8% obținut de VW Comerciale, cel mai mare din top 10 mărci de LCV-uri de pe piața din România.
Dacă vi se pare că silueta nu este cu mult modificată față de generația a treia, aveți dreptate: deși motoarele, sistemele de asistență, elementele de design ale caroseriei și interiorul au fost complet revizuite, platforma a rămas neschimbată. Iar asta nu reprezintă vreo problemă, greutatea la gol menținându-se scăzută, la 1.490 kg pentru versiunea lungă. Și dacă tot am ajuns aici, trebuie să specific că există două variante de caroserie: SWB, cu ampatament scurt (2.682 mm) și Maxi, cu ampatament extins (3.006 mm).
Versiunea Maxi nu are doar ampatamentul mărit, ci și consola spate alungită de la 847 la 993 mm, de aceea, este mai lungă cu aproape jumătate de metru și are un volum declarat al spațiului de marfă de 4,2 mc, cu fix
1 mc mai mult decât versiunea scurtă. La interior, pereții laterali sunt căptușiți cu placaj (pentru încă 411 euro, primiți și podea PFL), iar pe podeaua standard se găsesc opt ochiuri pentru fixarea mărfii.
Pentru 21 euro poate fi comandată priză de 12 V în compartimentul de marfă care este iluminat standard. Mecanismul ingenios pe care l-am întâlnit la noul Crafter și care permite deschiderea ușilor batante spate fie la 90°, fie la 180°, se află montat și pe Caddy. Mai mult, clientul poate opta și pentru bare longitudinale deasupra plafonului (176 euro) și pentru cuplă de remorcare fixă (512 euro) extinzând capacitatea de transport.
Dincolo de aspectele pozitive legate de volumul compartimentului de marfă, versiunea lungă cere o atenție sporită la manevrarea în spații restrânse: ampatamentul extins necesită mai multă grijă la virajele strânse, unde riști să atingi cu panoul dintre axe obstacolele de pe interiorul virajului, iar lipsa geamurilor spate face dificilă rularea în marșarier, unde lungimea extinsă este mai greu de aproximat. Soluția: fie optați pentru cameră video marșarier (239 euro fără TVA), fie pentru sistem automat de parcare Park Assist (655 euro), fie pentru amândouă (890 euro).
Dincolo de lungimea mare, cauzată de compartimentul de marfă extins, șoferul primește toate condițiile pe care și le-ar putea dori de la un autovehicul utilitar. Are o poziție înaltă de conducere, aproape ca într-un SUV (la 56 cm deasupra șoselei), iar pasagerul din dreapta „îl privește de sus“, fiind așezat la 60 cm! Astfel, șoferul poate supraveghea extrem de bine traficul, mai ales că suprafața vitrată laterală și frontală este impresionantă: gemulețele triunghiulare de la baza parbrizului, lipsa oglinzii retrovizoare centrale și oglinzile laterale dimensionate diferit (cea din stânga mai puțin masivă) facilitează vizibilitatea spre înainte.
Volanul se reglează pe două direcții, iar scaunul (foarte comod, corpul sprijinindu-se pe suprafețe mari ale șezutului și spătarului), are inclusiv reglaj pe înălțime (124 euro) și lombar (76 euro pentru fiecare scaun), de aceea poziția ideală de conducere este simplu de obținut. Nicio problemă legată de ergonomie: simplitatea comenzilor și așezarea acestora în blocuri separate nu distrag atenția de la conducere. Sistemul multimedia Composition Audio (343 euro) cu care a fost echipat exemplarul de test are display TFT monocrom și două difuzoare și se bazează exclusiv pe butoanele fizice, o binecuvântare pentru siguranța conducerii.
Desigur, companiile „cu dare de mână“ pot opta pentru unul dintre sistemele multimedia superioare: Composition Color, cu display color și mufă USB (550 euro), Compozition Media, cu 4 difuzoare și bluetooth (832 euro) și Discover Media, cu navi, ecran tactil de 6,33 inci și 4 difuzoare (1.361 euro). Cabina este ticsită cu spații de depozitare: două în bord (unul deschis și torpedoul cu răcire), unul pe bord și unul mare în plafon, pe toată lățimea interioară. Sub scaune și în spatele lor – surpriză: două spații mari, de 49x25x45 cm, ideale pentru „ascunderea“ ghiozdanelor și poșetelor, pentru că sunt invizibile nu numai din exterior, ci chiar și din cabină. Grija pentru detalii tipică germanilor este materializată prin asamblarea fără cusur a elementelor interioare și prin prezența amortizorului hidraulic la capota motorului.
În mers, VW Caddy se simte precum un autoturism: direcția asistată electric este ușor de acționat și foarte exactă, schimbătorul de viteze se mișcă cu o ușurință care ar face de râs și unele autoturisme, iar frâna foarte ușor de dozat. Nimic din toate acestea nu amintește de un LCV, de aceea oboseala se instalează mai greu într-o zi de muncă tipică unui șofer de livrări locale. Ține cu el și suspensia față, care „înghite“ extrem de bine denivelările urbane, fără ca acestea să se simtă în volan. În plus, suspensia spate rigidă care deranjează la modelul cu ampatament scurt, este mult mai permisivă în cazul versiunii Maxi și, deși mai țopăie la gol, pe măsură ce se încarcă cu marfă devine mai confortabilă.
O bilă albă primește motorul turbo-diesel de 2 litri, care trage viguros de la 1.400 rpm și este suficient de rafinat, silențios și liniștit raportat la cele ale concurenților. Îl ajută mult și transmisia manuală cu 5 rapoarte, cu prima treaptă scurtă, perfectă pentru pornirile cu încărcătură maximă și etajare corectă pentru restul treptelor. Astfel, la 100 km/h, în treapta a 5-a, motorul rulează relaxat cu 1.900 rpm, iar consumul instantaneu se păstrează sub 5,5 l/100 km. Între ultimele două trepte este o diferență de 500 rpm, care ajută mult la depășiri.
Cei 250 Nm sunt suficienți pentru oraș, indiferent de încărcătură și chiar și pentru DN, la viteze moderate, dar cei care transportă încărcături mari la viteze ridicate trebuie să se orienteze la versiunile mai puternice. În oraș, dincolo de lungimea mare, mașina este perfect adaptată: garda la sol de 17,5 cm la gol o face insensibilă la borduri, sistemul stop/start funcționează fără reproș, iar consumul la gol se stabilizează la 7,4 l/100 km.
În plus, mă supraveghează sistemul Front Assist (261 euro), gata să frâneze la iminența unui impact. Tot opțional, mai sunt disponibile și pilot automat cu limitator de viteză (279 euro) sau adaptiv (511 euro), respectiv asistent de bandă (253 euro). Pe parcusrul testului, mașina noastră a consumat în medie 6,7 l/100 km. Prețul de pornire, de 17.273 euro fără TVA, îl situează pe Caddy în zona superioară a segmentului.
[mb_verdict]
VW Caddy împrumută confortul unui autoturism și îl îmbină fericit cu utilitatea unui vehicul comercial. Versiunea lungă adaugă spațiu util, transformându-l într-un vehicul comercial perfect atât pentru livrările locale, cât și pentru transporturile ușoare regionale. În ultimul caz, însă, trebuie să optați pentru motoarele mai puternice.
[/mb_plusminus]
Model | VW Caddy Furgon Maxi 2.0 TDI 75 kW |
---|---|
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maxima/turatie | |
(CP/rpm) | 102/2.900-4.000 |
Cuplu maxim/turatie | |
(Nm/rpm) | 250/1.300-2.800 |
Transmisie | fata |
Cutie de viteze | manuala, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.878/1.793/1.836 |
Ampatament (mm) | 3.006 |
Diametru de bracaj (m) | 12,2 |
Masa proprie/sarcina utila (kg) | 1.490/809 |
Anvelope | 195/65 R15 |
Volum spatiu marfa (mc) | 4,2 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 12,5 |
Viteza maxima (km/h) | 172 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | |
Emisii CO2 (g/km) | 123 |
Volum rezervor (l) | 60 |
MASURATORI TUTTOTRASPORTI | |
Acceleratii | |
0-100 km/h (s) | 13,5 |
400 m cu start de pe loc (s) | 17,2 |
1.000 m cu start de pe loc (s) | 37,4 |
Viteza maxima (km/h) | 171.9 |
Repriza în tr. a V-a | |
70-100 km/h (s) | 15,23 |
Frânare de la 100 km/h | |
De la 100 km/h, la gol, rece (m) | 44,4 |
De la 130 km/h, la gol, rece (m) | 73,2 |
Consum | |
La 80/100/130 km/h | |
(l/100 km) | 4,5/5,5/7,2 |
În oras/drum national/autostrada (l/100 km) | 7,4/6,1/6,9 |
Consum în test (l/100 km) | 6,8 |
Autonomie (km) | 882 |
Zgomot interior | |
La 90 km/h (dB(A)) | 64,7 |
La 130 km/h (dB(A)) | 71,6 |
COSTURI & GARANTIE (lei cu tva) | |
Impozit anual (lei/an) | 177 |
Interval revizii (km) | 20.000 |
Costuri revizii 100.000 km | |
(lei faraTVA) | 6.335 |
Garantie | 4 ani sau |
120.000 km | |
Pret (euro, fara TVA) | 17.273 |
Comentați?