PNDL s-a împotmolit în drumurile judeţene

Pentru reabilitarea reţelei de drumuri judeţene, autorităţile au introdus în Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), o componentă care permite şi investiţii în infrastructura secundară. Ritmul de modernizare este, însă, foarte lent.



Datele Institutului Naţional de Statistică arată că, la începutul acestui an, din 35.149 km de drumuri judeţene, doar 13.613 km. erau modernizaţi, adică mai puţin de jumătate. Iar asta înseamnă că peste 21.000 de km sunt acoperiţi cu îmbrăcăminţi astfaltice uşoare, cu piatră sau sunt de pământ.

Pentru prima etapă a PNDL (perioada 2015-2019) a fost stabilită reabilitarea a 153 de sectoare de drumuri judeţene, valoarea totală a finanţării fiind de 1,9 miliarde de lei. Potrivit ministrului Paul Stănescu, până în 2018, adică în trei ani, a fost finalizată doar jumătate din numărul obiectivelor, care însumează 921,9 km, şi pentru care s-au cheltuit 553 milioane de lei. Cu alte cuvinte, în anul următor trebuie modernizate încă pe atât, ceea ce, după cum se vede, pare imposibil de realizat.

Dincolo de toate acestea, statistica Ministerului Dezvoltării Regionale (MDRAP) arată că primele trei judeţe din punctul de vedere al numărul de investiţii finanţate în prima etapă a PNDL sunt Dâmboviţa – 12 proiecte şi Bistriţa – Năsăud şi Teleorman, câte 8 proiecte. La polul opus se află judeţele Dolj, Gorj, Buzău. Brăila, Arad, Alba, Argeş, Bacău şi Bihor, care nu au primit finanţare decât pentru un singur drum judeţean.

Pentru cea de-a doua etapă a PNDL (perioada 2017-2020), situaţia este şi mai rea. Teoretic, ar trebui modernizate 270 de drumuri judeţene, cu o valoare totală a finanţării de 4,6 miliarde de lei.

Datele Ministerului Dezvoltării Regionale arată că, dintre obiectivele incluse la finanţare, până acum, adică într-un an întreg, au fost finalizate doar cinci, care au însumat … 26,6 km:

  • Îmbrăcăminte bituminoasă uşoară DJ 711 A sector Săbieşti-Colacu, sector Ghergani-Lunguleţu, L=7,812km (jud. Dâmboviţa), alocaţie bugetară – 4.603.190 lei;
  • Refacere platformă drum şi podeţe pe DJ 654 Valea Cheii – Cheia – Mănăstirea lezer – Schitu Pahomie, km 6+000 – 16+681, alocaţie bugetară – 1.044.580 lei;
  • Consolidare şi refacere DJ 703N Beristăveşti – Releu Cozia, km 1+500 – 4+000, alocaţie bugetară – 1.511.211 lei;
  • Consolidare şi refacere DJ 648 loneşti – Olanu Limită judeţ Olt, km 8+900 – 9+470, alocaţie bugetară – 1.264.047 lei;
  • Reabilitare şi modernizare DJ 651 Păuşeşti – Măglaşi – Stoeneşti, km 2+700 – 7+700, alocaţie bugetară – 2.249.029 lei.

În final, să amintim şi de Compania Naţională de Investiţii, instituţie aflată tot în subordinea MDRAP, care poate reabilita infrastructura rutieră afectată de fenomene meteorologice deosebite. În acest moment, astfel de lucrări vizează doar drumul judeţean calamitat DJ 572 Berzovia-Vermeş (jud Caraş-Severin), care a primit o finanţare de 13,4 milioane de lei şi podul afectat de pe DJ 251 (jud. Galaţi), pentru care s-au alocat 291.611 lei.

 

Adaugati comentariu