Espace nu moare, ci se transformă. Chiar dacă segmentul automobilelor de tip monovolum aproape că a dispărut, Renault refuză să scoată din ofertă un model legendar ca Espace. Pentru a șasea generație, acesta s-a metamorfozat din monovolum în SUV cu șapte locuri.
Renault Espace este un model care a scris istorie în industria auto. În 1984 a definit practic o nouă clasă auto, inventând practic un nou segment, cel al monovolumelor. Sau „monospace“, cum le spun francezii. Într-o eră când mașinile foloseau în general caroserii clasice, Renault avea curajul să lanseze un produs care era complet revoluționar. Și ca orice concept nou, a avut nevoie de timp pentru a se impune în preferințele publicului. În prima lună de la lansare, Renault a vândut nouă exemplare ale noului Espace, dar publicul s-a îndrăgostit rapid de mașină, 191.674 de unități fiind vândute în total. Prima generație avea scaune rotative pentru șofer și pasager, care se puteau întoarce la 180 de grade, pentru a transforma habitaclul într-un living confortabil. Doar când aceasta era parcată, bineînțeles. De la a doua generație, lansată în 1991, modelul a prins cu adevărat în preferințele publicului european. Peste 300.000 de exemplare au fost produse, interiorul modulabil, în care scaunele puteau fi scoase sau aranjate după dorință, făcându-l popular. A treia generație este poate și cea mai cunoscută. Cu linii rotunjite, un interior digital, fără indicatoare analogice, Espace III a uimit și mai mult. Lansat în 1996, a avut și o variantă mai mare, Grand Espace, cu un portbagaj mai încăpător. Peste 365.000 de unități au fost produse. Din 2002, a patra generație a introdus un design diferit, specific anilor 2000. La Festivalul de film de la Cannes, Espace a fost mașina vedetelor, transportând celebrități mondiale pe covorul roșu și fiind fotografiat alături de ele, în flash-urile orbitoare ale paparazzilor.
Dar, din 1984 și până astăzi, timp de aproape 40 de ani, preferințele publicului consumator de automobile s-au schimbat. Monovolumul nu mai este o opțiune pentru majoritatea cumpărătorilor, iar SUV-ul e la putere de ani buni în întreaga Europă. În 2015, Renault a lansat generația cu numărul cinci a modelului Espace, iar primii pași către evoluția sa erau făcuți. Mașina păstra linia de monovolum, dar avea o gardă la sol mai generoasă și un interior premium, iar Renault o numea crossover. Este modern și astăzi, la 8 ani de la lansare. Această generație nu a fost comercializată în România, dar pe străzile noastre există un număr limitat de exemplare.
Ajungem în zilele noastre, când Renault a dat de înțeles că numele Espace nu va dispărea din gama de modele. Pentru a vedea ce ne-au rezervat francezii, am călătorit la Paris în secret și în plin sezon al protestelor sindicatelor din această țară, pentru a vedea înaintea tuturor a șasea generație a modelului Renault Espace.
Espace, care nu mai este „monospace“. Cu o rimă întâmplătoare, anunțăm oficial că noul model e acum un SUV cu șapte locuri. Strâns înrudită cu Renault Austral și devenind o potențială înlocuitoare a lui Koleos, noua generație Espace păstrează viu spiritul monovolumului, dar îl duce într-o formă nouă către viitor. Mașina va fi disponibilă exclusiv cu sistem de propulsie hibrid și va putea fi configurată cu cinci sau șapte locuri. Dar, cel mai important, va veni și în România, la finalul anului.
Într-o dimineață mohorâtă de martie, un șir de vanuri negre stau cuminți în fața unui hotel din zona Pigalle. Jurnaliști din Italia, Ungaria, România și alte țări se urcă în tăcere. Destinația, un studio nemarcat din nordul Parisului. Aici, după ce semnăm hârtii prin care ne asumăm că nu vom dezvălui ce vom vedea decât la data stabilită, intrăm într-un platou multifuncțional. De obicei, aici se filmează producții TV, dar astăzi locul este rezervat pentru Espace. Sub lumini sunt expuse două exemplare ale noului model, iar într-o zonă mai retrasă, Renault a adus din muzeul său toate cele cinci generații ale celebrului monovolum.
Noul Espace este un SUV. Practic, e fratele mai mare al modelului Austral, cu care împarte platforma CMF-CD. Aceasta a fost dezvoltată de către Renault alături de partenerii săi din alianță, Nissan și Mitsubishi. Francezii spun că, deși Espace s-a metamorfozat din monovolum în SUV, ADN-ul a rămas neschimbat. Spațiul este punctul forte al mașinii, aceasta putând găzdui până la șapte pasageri. Noul Espace are o lungime totală de 4,72 m – e cu 14 cm mai scurt decât generația anterioară –, iar habitaclul este mai lung (2,48 m până la al treilea rând). Pasagerii din rândul doi beneficiază de o banchetă glisantă, iar spațiul pentru genunchi poate ajunge până la 321 mm. Spătarul poate fi înclinat până la 31 de grade, iar dacă nu este folosit, locul din mijloc poate deveni o cotieră cu suporturi pentru pahare. Al treilea rând de scaune poate fi comandat ca dotare opțională gratuită. Pasagerii care vor călători aici sunt ceva mai înghesuiți, spațiul la genunchi fiind de 128 mm. Espace beneficiază de sistemul Easy Access, iar pasagerii din rândul trei au la dispoziție centuri cu pretensionare, plafoniere cu aprindere prin sistem tactil și mufe USB-C.
Pentru un habitaclu luminos, Renault a optat pentru un plafon fix din sticlă. Francezii spun că este cel mai mare plafon de acest gen utilizat la un automobil, având o suprafață mai mare de un metru pătrat, respectiv 1,33 m lungime și 0,84 lățime. De asemenea, acest plafon e realizat dintr-o sticlă specială, care filtrează razele UV și majoritatea razelor infraroșii și reflectă căldura din habitaclu. Mai mult, pentru a opri lumina, nu există tradiționalul rulou, ci e suficientă o simplă apăsare de buton pentru ca sticla transparentă să devină opacă.
În ceea ce privește portbagajul, acesta este foarte încăpător dacă alegem varianta cu cinci locuri. Cu bancheta glisată înainte, volumul de încărcare ajunge la 777 de litri, iar dacă rabatăm complet rândul doi de scaune, avem un volum de 1818. În schimb, dacă vom alege Espace-ul cu șapte locuri, spațiul de încărcare rămas cu toate locurile pe poziție este de 159 de litri.
Francezii vor oferi noul model exclusiv în varianta E-Tech Hybrid clasic, cu același sistem de propulsie hibrid care a debutat la Austral. Cu o putere totală de 200 CP și cutie de viteze automată multimodală, acesta este alcătuit din propulsorul pe benzină turbo de 1,2 litri, cu trei cilindri, de 130 CP și 205 Nm și două motoare electrice (unitatea principală, care dezvoltă 70 CP și 205 Nm, alimentată de o baterie litiu-ion de 2 kWh/400 V ce asigură propulsia electrică, și un generator secundar de pornire, de înaltă tensiune, cu 25 CP și 50 Nm).
Mașina funcționează electric 80% în timpul condusului în mediul urban, iar Renault promite un consum mediu de 4,6 l/100 km. În plus, a adăugat și funcția 4Control Advanced ca echipare standard la versiunile Iconic și Esprit Alpine.
Espace dispune de un cockpit complet digital, cu două ecrane dispuse în forma literei „L“ pentru sistemul OpenR. Acesta este format dintr-un ecran TFT orizontal de 321 cm², 12,3 inchi pe tabloul de bord (1920 × 720 pixeli, format landscape) și un ecran de 453 cm², ecran tactil vertical de 12 inchi în mijlocul consolei (1250 × 1562 pixeli, format portret).
Incluzând head-up displayul de 9,3 inchi, noul Espace afișează informații pe o suprafață de aproape 1000 cm². Sistemul utilizat are la bază serviciile Google, oferind Google Maps, Google Assistant și multe alte aplicații disponibile în Google Play. Bineînțeles, avem și compatibilitate Android Auto și Apple CarPlay. Mai mult, Waze poate fi instalat direct din magazinul de aplicații, iar Renault a dezvoltat o serie de aplicații dedicate, ca L’Equipe for Renault și Radio Player for Renault.
Noul Renault Espace E-Tech este produs la uzina din Palencia, Spania.
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2023)
CITEȘTE ȘI:
Viitorul PTF de pe Autostrada A9 Timișoara – Moravița, marcat cu o bornă simbolică
Comentați?