A șasea generație VW Polo este o mașină complet nouă care democratizează sistemele moderne de asistență. Primul test cu versiunea 1.0 TSI Highline cu 95 CP. Foto: Bogdan Paraschiv
VW Polo este o mașină foarte cunoscută la noi, fiind mașina oficială a Poliției Române. Fosta generație cu motorizarea 1.2 TSI de 90 CP se află în dotarea Poliției Române. Mașina noastră de test este exact urmașul acestui model, motorul 1.2 TSI în patru cilindri cu 90 CP (avea și versiune de 105 CP) fiind înlocuit de 1.0 TSI în trei cilindri cu 95 CP (există și versiune de 115 CP). VW Polo este și unul din modelele de referință în Europa, fiind pe locul al doilea în topul clasei mici. În 2016 s-au vândut 307.962 unități, iar în primele 6 luni din 2017, 169.921 unități, Polo fiind la doar câteva mii de unități în spatele lui Renault Clio.
Ca și în cazul lui Golf în clasa compactă, VW Polo nu este doar un model foarte bine vândut ci și un trendsetter al segmentului. Iar la noua generație, schimbările sunt profunde pentru că a șasea generație VW Polo este dezvoltată pe noua platformă MQB A0 dedicată modelelor de clasă mică din concernul VW. Ce semnifică MQB A0? Este platforma MQB de la Golf/Passat simplificată pentru clasa mică care în concernul VW este cunoscută sub denumirea A0 (Golf este clasa A, Passat – B, Audi A6 – C, Audi A8 – D). Aceasta se regăsește și sub caroseria lui Seat Ibiza dar și a noului SUV de clasă mică Seat Arona.
Ce înseamnă că MQB A0 este o versiune simplificată a lui MQB? Înseamnă că regăsim pe aceasta toate sistemele moderne de asistență de la Golf, toate sistemele multimedia moderne, o parte din gama de motoare dar nu și puntea spate multilink sau tracțiunea integrală. Privind mașina la exterior, diferențele nu sunt spectaculoase, fiind adoptat designul modern VW cu linii simple, clare și precise. Trebuie să remarcăm însă linia de centură care conferă personalitate mașinii și grila față elegantă cu o singură bară cromată care susține grila VW.
Noul Polo este puțin mai lung dar vestea bună este că ampatamentul a crescut mai mult decât lungimea exterioară. Cu 4.053 mm (+81 mm), VW Polo este la fel de lung ca Dacia Sandero, iar ampatamentul de 2.564 mm este acum cu 94 mm mai mare. Cel puțin în spate, spațiul la genunchi în noul Polo este superior celui de la Renault Clio și noul Ford Fiesta. Deși nu e cea mai înaltă mașină din clasă și înălțimea a scăzut cu 7 mm la 1.446 mm, înălțimea interioară de 94 cm este suficientă pentru ca persoane de 1,80 metri să nu lovească plafonul cu capul. Și lățimea a crescut cu 69 mm până la o valoare neobișnuită pentru clasa mică, de 1.751 mm astfel că lățimea interioară are valori demne de clasa compactă. Subiectiv, mi se pare că noul VW Polo are un interior la fel de spațios ca al lui Golf IV din 1997.
Volumul portbagajului a crescut cu 71 litri până la 351 litri fără roată de rezervă. Colegii de la Quattroruote au măsurat un volum de 261 litri la care s-ar mai putea adăuga încă 58 litri dacă se renunță la roată de rezervă normală. Pe piața noastră Polo vine standard cu roată de rezervă normală, nefiind oferită opțiunea unui kit de pană. Pentru România însă, soluția unei roti de rezervă normale este o soluție mai practică. Podeaua portbagajului este mobilă și prin ridicarea ei la nivelul de sus se obține o suprafață de încărcare fără prag la rabatarea fracționată a banchetei.
La startul comercializării pe piața noastră, sunt disponibile două versiuni de motorizare, ambele cu trei cilindri: 1.0 aspirat cu 75 CP și 1.0 TSI cu 95 CP, ambele combinate cu transmisie manuală cu 5 trepte, opțional fiind disponibilă o cutie DSG cu 7 trepte la 1.0 TSI. Noi am avut pentru test versiunea 1.0 TSI în echiparea de top Highline și dotată cu pachetul Beats (1.114 euro fără TVA) care include o tapițerie ediție specială (cu piele artificială albă pe lateralele scaunelor în cazul mașinii de test), inserții decorative speciale (roșii în centrul planșei de bord, pe conturul consolei centrale), volan multifuncțional în piele, jante de aliaj Torsby de 16 inci și sistem audio Beats cu 6 difuzoare, amplificator digital pe 8 canale, subwoofer și 300W.
Cu acest pachet care nu e deloc scump pentru ce oferă, interiorul lui Polo se transformă dintr-unul sobru și rece
într-unul orientat spre lifestyle. Cu siguranță, generația tânără va aprecia mai ales că și finisarea este foarte solidă. Spre deosebire de sora Seat Ibiza la care domină plasticul tare, Polo vine cu un plastic moale în zona superioară a bordului dar 1.0 TSI Highline este și mai ieftin decât modelul omolog de la Seat, Ibiza 1.0 Xcellence. Ca și la Golf, în zona inferioară a bordului, întâlnim un plastic mai tare impus de rigorile de costuri.
Planșa de bord are un layout curat cu ecranul sistemului multimedia amplasat sus la același nivel cu indicatoarele de bord pentru o vizibilitate optimă. Doar butoanele pentru aerul condiționat sunt plasate cam jos și putem considera un minus faptul că și la nivelul de top Highline clima automată costă extra 358 euro fără TVA. Modelul de test era echipat cu sistemul multimedia de top Discover Media cu navigație care are un preț foarte atractiv (606 euro fără TVA) și dispune de ecran tactil de 8 inch, două prize USB, cititor card SD. Standard, Highline vine cu radio Composition Colour cu ecran tactil de 6,5 inch iar cine nu dorește navigație poate avea ecranul de 8 inch de la sistemul Composition Media pentru numai 331 euro fără TVA. Detectorul de oboseală, avertizarea la coliziune frontală cu frânare de urgență și recunoașterea pietonilor și senzorii de parcare față/spate sunt standard la Highline. Platforma MQB A0 are avantajul că a condus la democratizarea sistemelor de asistență moderne, chiar și cele de pe lista de opționale având prețuri mici: 339 euro fără TVA pilotul automat adaptiv inclus în pachetul Asistență Șofer, 227 euro fără TVA asistentul de unghi mort, 210 euro fără TVA camera de marșarier (de la Composition Media în sus).
Platforma MQB A0 a conferit pe lângă flexibilitate, acces la sistemele moderne de asistență și o construcție ușoară. Versiunea 1.0 TSI cântărește numai 1.145 kg și mașina se simte ușoară la condus. Toate comenzile – direcție, frâne, ambreiaj, cutie – necesită un efort minim. Polo se ghidează ușor prin viraje, direcția are un feedback bun, iar la limită are o reacție ușor subviratoare cu o intervenție discretă și neinvazivă a sistemului ESP. Ca și în Ibiza și Golf, șoferul stă foarte jos și scaunele de la echiparea Highline sunt foarte bine configurate.
Motorașul de 1 litru are multă viață în el și impresionează printr-o forță de împingere respectabilă pentru cilindreea lui. Cuplul de 175 Nm este disponibil de la 2.000 rpm și mai ales în traficul urban disponibilitatea de jos a cuplului conferă plăcere și fluiditate în conducere. La drum întins dezvoltarea puterii este decentă dar se simte lipsa celei de-a șasea trepte. Cine dorește poate opta pentru excelenta cutie DSG cu 7 trepte dar prețul ei este prohibitiv pentru acest segment, de 1.418 euro, adică peste 10% din prețul mașinii.
Consumul în test a fost de 6,7 l/100 km dar nici rivalii nu sunt mai economici. Pentru mașinile de flote care parcurg distanțe mari va exista și opțiunea dieselului de 1,6 litri cu 80 sau 95 CP și catalizator SCR. Ecartamentul mai lat a îmbunătățit atât nivelul de confort cât și stabilitatea mașinii. Denivelările scurte sunt excelent absorbite de puntea față și decent de cea spate. La acest nivel de putere nu se simte evident lipsa unei punți spate multilink. Motorul în 3 cilindri are ușoare vibrații la relanti care dispar la accelerare, iar zgomotul în accelerare se menține redus comparativ cu 1.0 Ecoboost de la Ford care este mult mai mult prezent. Doar la unele regimuri de viteze se aude acel rârâit tipic al motoarelor în 3 cilindri dar această tonalitate dispare la viteze de autostradă de 120-130 km/h. Cu dotările de pe mașina de test, prețul ajunge la 15.000 euro fără TVA.. Sunt mulți bani pentru clasa mică dar se oferă și multă mașină și multe dotări moderne disponibile la mașini din clasa superioară.
[/mb_plusminus]
Model | VW Polo 1.0 TSI Highline |
---|---|
Motor/nr.cilindri | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 999 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 95/5.000-5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 175/ 2.000-3.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.053/1.751/1.461 |
Ampatament (mm) | 2.564 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.145 |
Volum portbagaj (l) | 351-1.125 |
Acc. 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Viteză maximă (km/h) | 187 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 5,5/3,8/4,4 |
Emisii CO2 (g/km) | 101 |
Preț (euro fără TVA) | 12.725 |
Comentați?