Francezii se pregătesc de asaltul flotelor auto, oferind o versiune de Megane Sedan dedicată acestora: SL Business. Prețul mic combinat cu prestațiile bune sunt marile sale atuuri. Test cu motorizarea 1.5 dCi 90 CP. Foto: Bogdan Paraschiv
A trecut fix un an de la lansarea modelului, dar francezul încă întoarce capete pe stradă. Nu este lucru mic, într-un segment în care utilitatea este pe primul loc. Nimic întâmplător: sedanul nu derivă din versiunea hatchback, așa cum am fi tentați să credem, ci este un model de sine stătător, desenat de la zero, așa cum ne-a mărturisit managerul de produs Yolinda Garcia, cu care am discutat la primele teste oficiale. Cererea sa către centrul de design: un model cu o siluetă seducătoare, asemănătoare unui coupé. Rezultatul a fost atât de elegant, încât pe unele piețe nu se numește Megane Sedan, ci Grand Coupé!
Că este frumos, o vedem cu toții. Întrebarea este cât de bine se pretează flotelor? Pentru a afla, am ales modelul de bază, SL Business, echipat cu motor diesel de 1.5 litri și 90 CP. Primul său atu indiscutabil este prețul de achiziție: 13.277 euro fără TVA. Dacă însă optați pentru motorul pe benzină 1.6 SCe 115 CP, prețul scade la 11.932 euro. Însă francezul mai are ași în mânecă, după cum veți vedea in cele ce urmează. În primul rând, ce primiți pentru această sumă? La exterior, singurele picanterii rămân iluminile de zi cu LED, semnalizatoarele cu LED din carcasele oglinzilor retrovizoare și proiectoarele de ceață. Din fericire, aceste echipamente sunt suficiente pentru a spulbera orice bănuială asupra prețului scăzut. Companiile cu pretenții de personalizare pot opta pentru o altă vopsea (328 euro), pentru că în echiparea standard mașina este albă, respectiv pentru un set de jante de aliaj de 16 sau 17 inci (328 euro fiecare).
La interior, atmosfera este sobră, cu nuanțe de negru și gri, dar nu lipsesc elementele esențiale care să transforme călătoria într-una plăcută. Printre ele regăsesc instalația de aer condiționat, geamuri electrice față/spate cu impuls, computer de bord, pilot automat cu limitator de viteză și instalație de sunet cu patru difuzoare, comenzi la volan, mufă USB și conectivitate Bluetooth.
Este o echipare de bază arhi-suficientă, de aceea singurele dotări pentru care aș fi optat în plus ar fi volanul îmbrăcat în piele (plasticul nu este cel mai prietenos la atingere), cotiera centrală față, mai ales pentru drumurile lungi și senzorii de parcare spate, pentru că luneta înclinată și locurile din ce în ce mai strâmte de parcare pot ridica probleme șoferului. O parte din problemă este rezolvată de cele trei tetiere spate pliabile, care nu pătrund în câmpul vizual. În rest, am fost fericit să remarc aceleași plastice moi din zona superioară a habitaclului ca și la modelele mai bine dotate și aceleași scaune perfect desenate, care asigură deopotrivă confort în regim urban și reținere laterală pe viraje.
Lipsa display-ului enorm de 8,7 inci i-a determinat pe ingineri să mărească numărul butoanelor fizice de pe consola centrală, însă gruparea lor a fost făcută logic, fapt care ameliorează funcționalitatea. De exemplu, accesul la comenzile climatizării necesită trecerea prin două ecrane în cazul versiunii mai scumpe, în timp ce aici butoanele sunt permanent pe consolă. Singurul neajuns este ecranul mic, care nu se bazează pe meniuri grafice, ci pe mesaje, de aceea selecțiile și trecerea prin meniuri sunt mai problematice.
Spațiul pe banchetă este atât de mare, încât două persoane de 1,85 m pot călători fără restricții. Chiar și al treilea pasager stă mai comod decât în variantele superioare de echipare, pentru că bancheta este mai puțin profilată. Spătarul acesteia este rabatabil 33/66%, dar rabatarea sa formează un prag care incomodează la încărcarea și transportul obiectelor lungi. Oricum, chiar și cu spătarul în poziție verticală, Megane Sedan oferă un spațiu uriaș pentru bagaje, de 550 litri, fără egal în segment.
Experiența la volan este una plăcută, pentru că modelul de bază primește același nivel de antifonare ca și cele de top, iar motorul diesel se face doar discret simțit în habitaclu. Mai mult, la trecerea peste denivelări, mașina se simte închegată din două motive: suspensia este foarte confortabilă și elementele din habitaclu sunt bine asamblate.
Motorul de 90 CP este un mare atu, în special în trafic urban, unde se mulțumește cu doar 6 l/100 km sau, în condiții de trafic extrem de aglomerat, 6,3 l/100 km. Și la drum întins se dovedește economic, pe DN1 mulțumindu-se cu doar 4,2 l/100 km, în condițiile în care, la 100 km/h, în treapta a șasea, turometrul indică 1.800 rpm. Există pe consola centrală și clasicul buton Eco, care scade sensibilitatea pedalei de accelerație, însă nu l-am folosit pentru că nu consider că diferența de consum justifică diminuarea dinamicii.
Softul de funcționare a motorului este excelent: la eliberarea ambreiajului, motorul se turează singur exact atât cât trebuie, evitându-se astfel atât pornirile cu trepidații, cât și supraturarea, care uzează prematur ambreiajul. Practic, se poate porni perfect doar eliberând ambreiajul, un mare atu în traficul urban. Transmisia cu șase trepte se armonizează cu restul lanțului cinematic: maneta se mișcă ușor, iar cursele sunt lungi, maximizând confortul în defavoarea sportivității. Confortul este cuvântul de ordine și când ne referim la direcția bine asistată și care nu transmite șocuri la trecerea peste denivelări.

Model | Renault Megane 1.5dCi 90 CP SL Business |
---|---|
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 90/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 220/1.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 4.632/1.814/1.443 |
Ampatament (mm) | 2.711 |
Volum portbagaj (l) | 550-1.247 |
Masă la gol (kg) | 1.280 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 13,4 |
Viteză maximă (km/h) | 174 |
Consum mixt (l/100 km) | 3,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 96 |
Preț (euro fără TVA) | 13.277 |
Comentați?