Lansat în 2011, Kangoo Z.E. este cel mai de succes model utilitar electric de pe piață, cu vânzări de peste 25.000 unități. Mai merită achiziția sa în ultimele luni de viață, înainte de schimbarea generației în România? Test cu versiunea Maxi L2, de 4 mc.
Multe prezentări l-au avut drept protagonist pe Kangoo Z.E., de aceea azi nu mi-am propus decât să răspund succint la problemele care macină pe toată lumea: cum se conduce, cât consumă, ce autonomie are și cât măsoară în realitate spațiul de marfă?
S-o luăm pe rând: cum se conduce? Liniștit, ca orice mașină electrică. Cei 226 Nm asigură sprinturi vioaie de la semafor la gol, dar când în ecuație întră și marfă, senzațiile se domolesc considerabil. Șoferul are la dispoziție un buton Eco, aflat pe tunelul central, care scade consumul (cu aproximativ 2 kWh în testul nostru), dar care limitează și răspunsul la accelerare. Totuși, pedala de accelerație are un prag dincolo de care ignoră setarea Eco, oferind performanțele maxime.
Șoferul are la dispoziție un buton care, odată apăsat, produce un zgomot discret de rulare menit să avertizeze pietonii la apropierea mașinii. La interior, sunt prezente aceleași spații ample de depozitare ca și la Kangoo clasic, ce includ torpedo și spațiu sub cotieră neobișnuit de încăpătoare, buzunare în uși și raft deasupra parbrizului. Șoferul stă sus și are vizibilitate frontală și laterală excelente, dar lungimea mare a versiunii L2 creează probleme la manevrele în spații strâmte, de aceea senzorii de parcare spate sunt obligatorii.
Cât consumă și ce autonomie are? După 57 km străbătuți prin București cu aerul condiționat pornit, consumul afișat era de 14,4 kWh/100 km, iar display-ul mai afișa o autonomie de 81 km. În concluzie, dacă nu aveți de cărat marfă, puteți parcurge în regim urban 138 km cu o singură încărcare. Desigur, puteți și mai bine: oprind aerul condiționat, reușiți să economisiți 1,5 kWh/100 km, rulând în medie cu 13 kWh/100 km și apropiindu-vă de o autonomie totală de 160 km.
Pachetul de baterii cântărește 260 kg, are o capacitate brută de 22 kWh și se află poziționat sub podeaua compartimentului de marfă, fără a afecta spațiul util. La drum întins, cu viteze uzuale (70-80 km/h), consumul rămâne în granița celor 14 kWh, de aceea pot fi abordate și rute interurbane de până la 140 km (la gol) fără mari emoții. Totuși, marele neajuns al utilitarei este sistemul de încărcare, care „trage“ maximum 3,7 kWh din rețeaua de curent alternativ, indiferent dacă o cuplezi la o priză rapidă sau nu. Astfel, timpul de încărcare de la 0 la 100% este de peste 6 ore la o priză rapidă și de peste 10 ore de la o priză casnică.
De aceea, pentru a nu afecta timpul de lucru, Kangoo Z.E. trebuie încărcat peste noapte. În plus, cablul de încărcare este prea scurt pentru versiunea L2, de aceea mașina nu poate fi parcată cu spatele la priză pentru a fi încărcată. Totuși, nu am întâlnit la vreo mașină electrică un sistem de încărcare mai ușor: deschizi clapeta prizei din cheie, cuplezi încărcătorul și gata! Nu trebuie apăsate alte butoane de confirmare, precum la autoturismele electrice.
Spațiul de marfă de 4,6 mc al versiunii L2 este luminat și ușor de accesat, fie prin ușa laterală glisantă (a doua ușă glisantă costă 200 euro fără TVA), fie prin cele două uși spate care se deschid la maximum 180° (standard). Zona inferioară a pereților laterali este căptușită cu placaj, pentru ca încărcătura să nu se deplaseze și să deformeze tabla, iar podeaua este acoperită cu un strat cauciucat aderent (60 euro) și dispune de inele de ancorare a mărfurilor transportate.
[mb_verdict]
O alternativă viabilă la utilitarele tradiționale, Kangoo Z.E. asigură autonomii atât urbane cât și interurbane de peste 130 km. Totuși, încărcarea lentă (maximum 3,7 kW pe oră) face necesară încărcarea peste noapte.
[mb_plusminus]
Autonomie suficientă pentru o zi de lucru|Rulare relaxantă pentru șofer|Costuri de rulare și întreținere mici|Spații de depozitare încăpătoare|Volum mare al spațiului de marfă||Încărcare lentă indiferent de priză|Vizibilitate limitată spre spate
[/mb_plusminus]
Model | Renault Kangoo Z.E. Maxi (L2) Confort |
---|---|
Motor | electric, sincron |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 60/12.000 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 226/n.a. |
Transmisie | fata |
Cutie de viteze | aut., 1 treapta |
L/l/h (mm) | 4.666/1.829/1.836 |
Ampatament (mm) | 3.081 |
Capacitate baterie (kWh) | 22 |
Masa proprie/sarcina utila (kg) | 1.505/650 |
Anvelope | 195/65 R15 |
Volum spatiu marfa (mc) | 4 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 22,4 |
Viteza maxima (km/h) | 130 |
Consum mediu (kWh/100 km) | 12,9 |
Pret ( euro fara TVA) | 14.800 |
Comentați?