Advertisement

test-cu-renault-kangoo-maxi-z-e-floteauto
Home Piaţa auto Flotă verde Test cu Renault Kangoo Maxi Z.E.

Test cu Renault Kangoo Maxi Z.E.

Fără concesii legate de spaţiu şi practicitate, Renault transformă utilitara Kangoo în primul vehicul electric de acest tip. Livrările nu au fost niciodată mai silenţioase. Sau mai ecologice.

„Cine are nevoie de o utilitară electrică?” – cam asta se întrebau toţi după ce aflau că Renault-ul Kangoo Maxi care tocmai a trecut pe lângă ei într-o tăcere aproape perfectă avea propulsie electrică.

test-cu-renault-kangoo-maxi-z-e-floteauto
Foto: Ovidiu Tăbăcaru

Răspunsul corect ar fi „toată lumea”, pentru că orice maşină cu motor termic, utilitară sau nu, scoasă de pe stradă şi înlocuită cu una electrică înseamnă mai puţină poluare, fie că vorbim despre poluarea efectivă a aerului, sau despre cea fonică, mai puţin luată în seamă, dar la fel de periculoasă.

test-cu-renault-kangoo-maxi-z-e-floteauto
Interiorul lui Kangoo Maxi Z.E. foloseşte un plastic negru, tare şi lucios, aşa cum te-ai aştepta să vezi într-o utilitară

Iar Kangoo Maxi Z.E. poate foarte bine să înlocuiască orice altă utilitară din clasa ei, întrucât singurele modificări vizează doar trenul de rulare, nu şi zona destinată transportului de marfă (ca în cazul maşinii cu care am mers noi) sau habitaclul versiunii pentru pasageri.

Astfel, Kangoo Maxi Z.E. se prezintă cu un volum de încărcare de 4,6 metri cubi şi o lungime maximă a obiectelor ce pot fi transportate de 2,9 metri (cu scaunul din dreapta faţă rabatat). Distanţa dintre pasajele roţilor este de 1,21 metri, adică suficient pentru încărcarea unui europalet, în timp ce sarcina utilă este de 650 kg – cu alte cuvinte, dimensiunile sunt identice cu cele ale unui Kangoo Maxi normal, deci nu se pierde absolut nimic din latura practică.

test-cu-renault-kangoo-maxi-z-e-floteautoŞi totuşi… Bateriile litiu-ion de 22 kWh ale lui Kangoo Maxi Z.E. îi asigură o autonomie declarată de 170 km. În condiţiile traficului urban, acolo unde vehiculele electrice devin şi mai eficiente, ea poate urca până la 200 km. De asemenea, Kangoo Maxi Z.E. vine în standard cu un buton ECO ce limitează funcţiile motorului şi poate extinde autonomia cu până la 10%.

În realitate, însă, lucrurile stau un pic altfel. Dimineaţa, când scoteam cablul din priză, pe bordul lui Kangoo scria maxim 105 km autonomie. Probabil că ţinea cont de cum fusese condusă maşina până în momentul respectiv şi, în plus, nici bateria nu mai era tocmai nouă, deci diferenţa de la 105 la 125 nu-i aşa mare. Iar studiile arată că 70% dintre şoferii de utilitare mici nu fac mai mult de 70 de kilometri într-o zi.

test-cu-renault-kangoo-maxi-z-e-floteauto
În spaţiul de încărcare, un europalet are loc fără probleme

Apropo de baterie, însă, mai trebuie ştiut că Renault vinde maşinile sale electrice fără baterie, urmând să se plătească o chirie lunară (valoarea ei se negociază individual). Asta înseamnă o cheltuială suplimentară ce trebuie adăugată an de an preţului iniţial al maşinii, însă mai înseamnă şi că Renault va schimba bateria gratis ori de câte ori performanţele ei vor scădea sub un anumit prag.

Se naşte o întrebare: cât de economic este un Kangoo Maxi Z.E.? Renault a studiat problema: pentru un total de 15.000 km anuali, costurile de rulare pentru un Kangoo Z.E. sunt comparabile cu ale unui Kangoo diesel. Cu cât numărul kilometrilor parcurşi creşte, cu atât Kangoo Z.E. devine din ce în ce mai rentabil, iar o estimare destul de pesimistă de 100 km pe zi ar însemna un total de 24.000 km pe an (luând în calcul doar zilele lucrătoare), deci cu mult dincolo de răscrucea eficienţei.

test-cu-renault-kangoo-maxi-z-e-floteauto
Motorul electric e mai compact şi este aşezat cât mai jos posibil

În plus, mai sunt şi toate acele aspecte ce nu pot fi cuantificate: plăcerea de a conduce o maşină electrică, starea de bine pe care o dă liniştea dinăuntru, confortul scaunelor moi şi al absenţei vibraţiilor şi senzaţia reconfortantă că te afli într-o maşină situată mai sus pe scara evolutivă decât cele din jur. Deşi e vorba despre o utilitară.

Nici performanţele nu sunt rele, graţie motorului electric de 44 kW (echivalentul a 60 CP) şi 226 Nm disponibili de la zero din cele 10.500 de rotaţii pe minut maxim disponibile.

Aşa cum am mai observat şi în cazul altor maşini electrice, tocmai această iuţeală a lor este duşmanul principal al autonomiei, ispitind şoferul să meargă mai repede decât ar fi cazul. Însă totul se rezolvă cu o doză substanţială de auto-disciplină.

VERDICT

În România, Kangoo Maxi Z.E. este mai scump decât unul 1.5 dCi cu aproape 3.000 de euro. Realist vorbind, recuperarea diferenţei de bani se poate face doar exploatând intens maşina sau pe o perioadă foarte lungă de timp. Totuşi, pentru unele companii o astfel de maşină poate reprezenta o prelungire a filosofiei proprii, o reală declaraţie de intenţie.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iulie-august 2015)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verde

Puma Gen-E, complet electrică și fabricată în uzina Ford Otosan din Craiova, debutează în România

Ford a prezentat astăzi Puma Gen-E, versiunea complet electrică a celui mai...

România
Analize de piațăFlotă verde

Cât de ”verde” va fi parcul auto al România în 2050?

Numărul total de autoturisme din România este estimat să ajungă la 9,1...

flotele corporative
Flotă verde

De ce ar putea fi interzise mașinile termice pentru flotele corporative din 2030?

Comisia Europeană se pregătește să facă publice propunerile privind accelerarea electrificării pentru...

Electric Up 2
Flotă verdeFonduri publice

Programul Electric UP 2. Bani de la stat pentru instalarea stațiilor de reîncărcare

IMM-urile și operatorilor economici care activează în domeniul HoReCa pot accesa finanțări...