Test drive Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige




Test drive Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige

Opt ani: atât i-au trebuit modelului românesc să preia conducerea segmentului de SUV-uri mici în Europa. Am supus la cazne grele versiunea de top a generației a doua, 1.5 dCi 4WD Prestige, într-un test cu măsurători complete.

Test drive Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige

După primul test pe care l-am realizat cu noua generație Duster, în versiunea cu tracțiune față și transmisie EDC, am concluzionat mândri că SUV-ul mioritic este o reușită din toate punctele de vedere. Între timp, au fost publicate clasamentele vânzărilor pe bătrânul continent și, odată cu ele, predicțiile optimiste ne-au fost confirmate: cel mai apreciat SUV mic din Europa în 2018 este produs la Colibași!

Duster încheie primele trei luni ale anului cu vânzări lunare de aproximativ 15.000 unități, reușind să le surclaseze pe toate cele trei modele care în 2017 s-au situat pe podium: Renault Captur, Peugeot 2008 și Opel Mokka X. Este o premieră absolută pentru Duster, care mai reușise anterior doar un loc 4 cu prima generație.

Ce anume i-a convins pe clienți să cumpere în număr atât de mare noua generație, dacă platforma și motoarele au rămas neschimbate? Ei bine…restul: în afară de sistemul multimedia, nu am identificat niciun element comun cu al precedentei generații, semn că la Dacia s-a investit mult în succesul noii versiuni.

Companiile cu flote de mașini ar trebui să fie convinse încă de la prima privire: în spatele prezenței impunătoare a lui Duster se ascund capacități de trecere similare cu ale referinței segmentului de SUV-uri compacte, Jeep Compass Trailhawk. Astfel, garda la sol de 21 cm (Kia Stonic are 18,3, Suzuki Vitara – 18,5, iar Citroën C3 Aircross 17 cm) și scutul masiv aflat sub zona frontală îl transformă în cel mai capabil SUV mic într-o junglă urbană presărată cu borduri înalte, șosele cariate și, uneori, cărămizi desprinse de prin pavaje.

 

Dacă nu prindeți loc de parcare decât pe trotuar, puteți miza pe unghiul de atac de 30° și pe cel de degajare 34°, recorduri în segment, care asigură integritatea caroseriei la escaladele urbane. Mai mult, pe timp de iarnă, când șleaurile formate în omătul gri-maro dau de furcă majorității modelelor de mașini, capacitățile de trecere ale lui Duster sunt o adevărată binefacere. Le sprijină unul dintre cele mai performante sisteme de tracțiune integrală din segment, cu selector rotativ aflat pe tunelul central. Șoferul poate alege fie modul 2WD (tracțiune față, consum redus), fie modul Auto (sistemul alege automat când să distribuie cuplul pe puntea spate, în funcție de aderență), fie Lock (diferențial central blocat, cuplu distribuit 50/50% pe fiecare punte). Nu lipsește din meniu sistemul electronic de asistență la coborâri și nici grafica tipică off-roaderelor pure, ce include afișarea înclinațiilor longitudinală și transversală, precum și busola.

Atmosfera interioară este acum mult mai rafinată, chiar dacă plasticele au rămas în întregime tari, însă nici concurența (în afară de Opel Crossland X, care are bordul acoperit cu plastic moale) nu stă mai bine. Senzația de stabilitate a fost accentuată de bordul desenat pe orizontală, în timp ce un sistem nou-nouț, cu display tactil de 8 inci va fi disponibil în cursul anului 2018. Până atunci, va trebui să vă mulțumiți cu sistemul preluat de la prima generație, cu ecran tactil rezistiv de 7 inci, situat însă cu 7,5 cm mai sus, deci mult mai lizibil și ușor de butonat. Însă probabil cel mai mare progres este înregistrat de scaunele complet regândite, cu șezutul mai lung cu 2 cm și schelet mult mai bine profilat – o combinație care le propulsează la ani lumină peste ale primei generații.

Poziția de conducere, deși înaltă, este de-a dreptul sportivă, cu gambele întinse și șezutul aflat la 28 cm deasupra podelei (față de 32 cm la EcoSport, 33 cm la Captur și C3 Aircross, respectiv 36 cm la Vitara). Pasagerii de pe banchetă călătoresc lejer, datorită spațiului mare la genunchi (61,5 cm distanța medie între spătarul banchetei și cel al scaunelor față) și înălțimii interioare generoase, de 95 cm (peste EcoSport – 93 cm și Vitara – 90 cm, dar sub Arona – 97 cm, care însă are șezutul banchetei mai jos, tipic hatchback-urilor).

 

Capitolul la care Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige strălucește este, însă, lățimea interioară uriașă în spate, de 142 cm, superioară cu peste 16 cm celui mai apropiat concurent, și care permite transportul a trei persoane pe banchetă fără probleme de spațiu la umeri. Segmentul central al banchetei este foarte lat, iar tunelul central scund, de aceea pasagerul din mijloc primește condiții optime de călătorie. Există patru mânere de viraj, însă cotiera centrală spate lipsește inclusiv de pe lista de opționale.

Cruciale pentru flotele de mașini sunt volumul și accesibilitatea portbagajului, iar Duster oferă valori excepționale raportate la rivali: măsurătorile colegilor de la Quattroruote au relevat un volum real de 407 litri, peste cel al lui C3 Aircross și Vitara (ambele cu 363 litri) și EcoSport (334 litri). Hayonul mare oferă o deschidere generoasă, dar marginea de încărcare se află la 80 cm deasupra solului, mai sus decât la majoritatea modelelor concurente, în principal din cauza gărzii mari la sol.

 

În mers, primul aspect care impresionează este antifonarea, clar mai bună decât la prima generație, indiferent de viteză și de natura șoselei. Inginerii spulberă misterul, dezvăluind că au aplicat tratament antifonic pe 50% din suprafața caroseriei (față de 20% la prima generație) și au echipat modelul cu geamuri mai groase cu 0,35 mm. De aceea, la 50 km/h pe pavaj, noul Duster este mai silențios cu 3,4 dB(A), iar zgomotul motorului pătrunde mult mai puțin în habitaclu (-9,8 dB(A) în accelerare maximă). Acum, nivelul zgomotului interior se încadrează în media segmentului (pot fi purtate discuții relaxate la viteze de autostradă), fără însă a stabili recorduri.

Noul Duster se simte în oraș ca peștele în apă: dincolo de garda la sol mare, suspensia extrem de confortabilă, mai ales pe piatră cubică și asfalt cariat, unde accelerația verticală a celor două punți nu depășește 1,2 m/s2 transformă deplasările urbane în călătorii extrem de plăcute. Doar la trecerile peste limitatoarele de viteză, accelerația punții spate atinge 3,7 m/s2, dar chiar și așa se dovedește mai confortabilă decât ale adversarilor direcți, inclusiv decât a confortabilului Crossland X.

O altă îmbunătățire majoră este noul sistem de direcție asistat electric care, raportat la cel asistat hidraulic al primei generații, necesită o forță de acționare redusă cu 30%. Astfel, acum sunt suficiente 1,6 kg forță de rotire a volanului, valoare care reprezintă un compromis excelent între manevrabilitate la viteze mici și stabilitate pe traiectorie la viteze mari. Adăugați și diametrul de bracaj de numai 10,6 m, identic cu al lui Mokka X, dar mai mic decât al lui Captur și Vitara (ambele 11,4 m), precum și excepționalul sistem panoramic de camere video așezate pe cele patru laturi ale mașinii și veți înțelege că manevrele în spații restrânse sunt joacă de copil.

Totuși, sistemul de direcție, deși are un răspuns progresiv, nu este atât de exact și de comunicativ pe cât mă așteptam, de aceea, șoferii sportivi de flote vor fi nevoiți să se pondereze pe șoselele sinuoase. Motorul, același 1.5 dCi de nădejde, este cuplat la o transmisie cu rapoarte scurte, excepțională pentru rularea 

în regim off-road. Primele trepte sunt atât de scurte, încât pornirile de pe loc la gol se pot face fără efort și cu viteza a doua. La drum întins, cutia etajată scurt ține turația motorului mai sus decât la concurenți (2.800 rpm la 130 km/h în treapta a 6-a, față de 2.250 rpm la Vitara), iar acest fapt are două repercusiuni. În primul rând, la 130 km/h, consumul de motorină atinge 7,2 l/100 km (în medie, cu 0,4 l/100 km/h mai mult decât la rivali), la această valoare contribuind totodată și suprafața frontală impunătoare. În al doilea rând, Duster este capabil de reprize excelente, neegalate de SUV-urile mici cu motoare comparabile.

De exemplu, accelerarea 70-120 km/h durează la Duster 17,8 secunde, față de 19,9 secunde la Vitara 1.6 diesel 120 CP, 23,5 secunde la Crossland X 1.6 DDIS Allgrip 120 CP și 25,5 s la EcoSport 1.5 TDCI 100 CP, ultimul fiind avantajat inclusiv de tracțiunea față. Dacă nici reprizele rapide nu sunt suficiente, schimbătorul de viteze exact, dar cu o cursă cam lungă, permite retrogradări rapide.

 

 

 

Pe viraje, Duster se comportă previzibil, progresiv, chiar și la schimbările bruște de direcție tipice manevrelor de urgență: suspensia moale produce ruliu, dar aderența rămâne permanent excelentă. Când am exagerat, ESP-ul a intervenit prompt, dar nu a dezechilibrat mașina, care a rămas ușor de controlat. După cum spuneam, consumul la regim de autostradă nu este punctul forte al lui Duster, însă la viteze mai reduse, SUV-ul românesc recuperează întreg handicapul față de rivali și se dovedește chiar mai economic decât unii dintre ei: în oraș, 5,68 l/100 km sunt suficienți (la fel ca și lui Vitara, dar mai puțin decât lui EcoSport cu tracțiune față, cu 5,88 l/100 km). Singurul aspect unde Duster „scârțâie“ este sistemul de frânare, care are distanțe de oprire cam lungi, de ordinul a 44 m de la 100 km. Totuși, pe întreg parcursul testului de rezistență a frânelor, care presupune 10 frânări consecutive, sistemul s-a dovedit insensibil la oboseală, păstrând distanțele apropiate, iar consistența pedalei nu a avut de suferit.    

Verdict FloteAuto

Noul Duster se dovedește un autovehicul perfect adaptat flotelor, care lasă o senzație de robustețe, oferind totodată un consum urban și o manevrabilitate excelente. Spațiul interior și portbagajul sunt foarte generoase, iar confortul impresionează. Mai puțin convingătoare sunt frânele și ruliul pe viraje.

 

 

  •   Preț de achiziție scăzut
  • Habitaclu și portbagaj spațioase
  • Consum urban excelent
  • Capacități off-road excepționale
  • Reprize rapide
  • Ruliu pe viraje
  • Frâne mai puțin eficiente  

Model Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige
Motor/nr.cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.461
Putere maxima/turatie (CP/rpm)110/4.000
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)260/1.750
Transmisieintegrala
Cutie de vitezemanuala, 6 trepte
L/l/h (mm)1.341/1.804/1.693
Ampatament (mm)2.674
Diametru de bracaj (m)10,14
Mas_aproprie/sarcina utila (kg)1.320/550
Anvelope215/60 R17
Volum portbagaj (l)411-1.444
Acceleratie 0-100 km/h (s)12,4
Viteza maxima (km/h)169
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)4,7/4,8/4,7
Emisii CO2 (g/km)123
Volum rezervor (l)50
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Acceleratii
Viteză maximă (km/h)166,1
0-60 km/h (s)5,5
0-100 km/h (s)12,3
0-130 km/h (s)22
400 m start de pe loc (s)18,6
1 km cu start de pe loc (s)34,2
Reprize în tr a VI-a (sarcina min/max)
70-90 km/h (s)6,8/8,1
70-120 km/h (s)17,8/21,4
Frânare de la 100 km/h
De la 100 km/h, la gol, rece (m)44,1
De la 130 km/h, la gol, rece (m)69,8
Consum
La 90/100/130 km/h (l/100 km)4,87/5,37/7,63
În oras/drum national/autostrada (l/100 km)5,68/5,5/7,2
Consum în test (l/100 km)6,1
Autonomie (km)818
Masa si dimensiuni
Masa masurata (kg)1.509
Distributie mase (%)61/39
Volum portbagaj (l)464
Zgomot interior
La 50 km/h (dB(A))59,2
La accelerare maxima (dB(A))76
COSTURI & GARANȚIE (lei cu tva)
Impozit anual (lei/an)58
Interval revizii (km)20.000
Costuri revizii 100.000 km (lei)2.817
Garanție3 ani sau
100.000 km
Preț (euro, fără TVA)15.756

Adaugati comentariu