Ministerul Mediului intenţionează să modifice programul Rabla, atât din punctul de vedere al condiţiilor de acordare a primei de casare, cât şi din cel al condiţiilor de acordare a bonusurilor.
– Modificarea condiţiilor de acordare a primei de casare
Potrivit proiectului privind modificarea Ghidului de finanţare, supus dezbaterii publice timp de 10 zile, în anul 2018 prima de casare se acordă pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km NEDC, iar pentru autovehiculele (M1 şi N1 clasa I) fabricate începând cu 1 septembrie 2018: maximum 145 g CO2/km NEDC (CO2MPAS).
Totodată, în anul 2019 se acordă pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km NEDC, iar pentru autovehiculele (M1 şi N1 clasa I) fabricate începând cu 1 septembrie 2018: maximum 140 g CO2/km NEDC (CO2MPAS).
NEDC – New European Driving Cycle este standardul european pentru determinarea consumului de combustibil şi a emisiilor specifice autovehiculelor, fiind introdus în 1992. CO2MPAS este instrumentul prin care se realizează aceste măsurători.
De la 1 septembrie 2017, NEDC a fost înlocuit de WLTP – Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (Procedura armonizată la nivel mondial de testare a autovehiculelor uşoare). Astfel, începând cu septembrie 2017, toate modelele noi de autoturisme şi motoare trebuie prezentate cu specificaţii determinate în baza valorilor WLTP. Începând cu 1 septembrie 2018, toate autoturismele noi înmatriculate trebuie să prezinte specificaţii determinate în baza valorilor WLTP.
– Modificarea condiţiilor de acordare a ecobonusurilor:
La achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km NEDC, iar pentru autovehiculele (M1 şi N1 clasa I) fabricate începând cu 1 septembrie 2018: maximum 110g CO2/km NEDC (CO2MPAS), în regim de funcţionare mixt, se acordă un ecobonus în valoare de 1.000 lei, pentru anul 2018;
„Modificările survin în măsurarea cantităţii de emisii CO2, urmare primirii la Administraţia Fondului pentru Mediu de solicitări, în perioada desfăşurării până în prezent, privind actualizarea calcului a noxelor şi consumului de combustibil (NEDC -WLTP), conform reglementărilor în vigoare”, explică reprezentanţii Ministerului Mediului.
– Obligativitatea ITP
În viitorul Ghid de finanţare va fi introdusă şi condiţia de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice (ITP) a autovehiculului uzat, la momentul depunerii dosarului de acceptare, pentru persoane juridice, respectiv la
momentul înscrierii la producătorul validat, pentru persoane fizice;
Condiţia a fost introdusă la propunerea transmisă de către ACAROM.
„Având în vedere scopul şi obiectivele programului s-a considerat necesară introducerea în cadrul definiţiei autovehiculului uzat inspecţia tehnică periodică valabilă la momentul înscrierii la producătorul validat. Acest criteriu a fost introdus pentru a se evidenţia faptul că autovehiculul uzat casat în cadrul programului a circulat pe drumurile publice”, arată reprezentanţii Ministerului Mediului.
– Rabla nu se cumulează decât cu Rabla Plus
Totodată, modificarea Ghidului de finanţare presuspune şi introducerea prevederilor referitoare la faptul că Programul de Stimulare a Parcului Auto National nu se cumulează cu alte programe care finanţează/ încurajează achiziţionarea autovehiculelor noi, mai puţin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate, cu excepţia Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic.
Comentați?