Advertisement

Fiat Ducato model 2021 floteauto.ro

Test drive noul Fiat Ducato 2021

Facelift sau model nou? Adevărul este la mijloc. Noul Fiat Ducato 2021 reprezintă un facelift extrem de consistent. Iar scopul inginerilor a fost clar: să-i perfecționeze latura de ”autoturism”, fără a-i întina latura de utilitară.

”Vanul nostru este cel mai bun vehicul de livrări de pe piață”, spune fără rezerve Eric Laforge, șeful Fiat Professional pentru regiunea EMEA. Iar clienții par a-i da pe deplin dreptate. În 4 decenii de existență, LCV-ul italian a dominat vânzările van-urilor mari în Europa. În ultimii 7 ani, nimeni nu i-a amenințat poziția de lider în segment. Iar tendința…

Tendința e evidentă: vânzările au decolat în ”anul pandemiei”, creând premisele unei detașări și mai clare. În 2020, vânzările lui Ducato au crescut cu 8%. A devenit cel mai bine vândut LCV din Europa! Ai zice că explozia se datorează comerțului on-line, care a ”bubuit”. Ei bine, nu numai ăsta e motivul. Chiar dacă ne referim doar la versiunile pentru persoane și campere, vânzările au progresat cu 15.000 de unități! Să nu uităm că, în cazul lui Ducato, unul din două exemplare vândute este un șasiu pentru campere! Nebunie!

Fiat Ducato model 2021 floteauto.ro

Ce aduce nou?

Și mai mare e nebunia care-l caracterizează pe noul Fiat Ducato 2021. Italienii i-au oferit cheia de la ”cămara cu bunătăți”. Ce și-a ales Ducato? Păi, un pachet multimedia de top, un instrumentar digital, elemente de confort tipice autoturismelor de lux, un sistem de rulare autonom și, mai presus de toate, o gamă de motoare cu origini nobile. Apoi, a fost reglat fin pentru ca toate să conlucreze ireproșabil și… iată ce-a ieșit.

L-am condus în Lombardia, pe drumuri publice din zona Balocco și pe circuitul de teste Stellantis din aceeași localitate. Am mers cu toate combinațiile posibile pentru vanuri de marfă și de persoane. De la 120 la 180 CP, de la noua cutie manuală cu 6 trepte la cea automată cu 9, de la 8 mc la 17 mc, nicio versiune nu s-a ascuns de mine.

Fiat Ducato model 2021 floteauto.ro

Exteriorul

Full-LED: asta este expresia care definește principala schimbare. Farurile sunt divizate în trei zone. Cea inferioară include luminile de zi. Cea intermediară – faza scurtă și pe cea lungă, care, acum, sunt cu 30% mai puternice decât la farurile cu halogen. În zona superioară, semnalizările sunt dinamice, o premieră pentru un vehicul comercial. Adică se aprind din interior spre exterior. Pe românește: aduc o notă premium într-un segment dominat de utilitate.

Fiat Ducato 2021 – interiorul

Revelație. Asta experimentezi, când urci în cabina versiunii de top. Nici nu trebuie să folosești cheia ca să intri sau să demarezi. Mașina se deschide automat și pornește la buton.

Buton Start Ducato floteauto.ro

Prima dată dai cu ochii de tripleta de ecrane.

10 inchi are ecranul sistemului multimedia Uconnect de top, care include navigație cu hărți 3D furnizate de Tom-Tom și care permite conectivitate wireless pentru Apple CarPlay și Android Auto. Le-am folosit, merg ca unse. Cea mai bună parte este, însă, că și dacă optezi pentru versiunile inferioare (5 sau 7 inchi), primești o grafică bună și o rezoluție de-a dreptul entuziasmantă.

Apoi, instrumentarul digital de 7 inchi, configurabil, poate afișa inclusiv harta între semi-cadranele laterale.

În sfârșit, oglinda retrovizoare centrală este, de fapt, un ecran căruia îi poți regla luminozitatea și înclinația.

Bord Ducato floteauto.ro

Volanul e nou: mai mic și plin cu butoane pentru infotainment și sistemele de asistență. În bord se află atât mufe USB-A, cât și USB-C, priză de 12 V și chiar și o priză de 220 V. Iar frâna de mână mecanică a dispărut, lăsându-i locul uneia electronice. Nu mai zic de încărcarea wireless pentru smartphone, de spațiile de depozitare căptușite cu cauciuc aderent, de mânerul de viraj din centrul plafonului, pentru locul din mijloc… Ai prins ideea: Fiat Ducato 2021 a devenit o oază de relaxare pentru șofer și cei doi colegi ai săi.

Spațiul de marfă

Toată infuzia de dotări de lux și siguranță din cabină lasă neschimbat caracterul utilitar al modelului. Vor rămâne în gamă aceleași versiuni de 8, 10, 11,5, 13, 15 și 17 mc. Aceleași 4 lungimi diferite, aceleași 3 înălțimi de acum, care totalizează 7 gabarituri diferite de caroserie. Ducato rămâne la fel de versatil ca versiunea anterioară.

Benă Ducato floteauto.ro

Motoarele

Dacă ți-au plăcut dotările de-a dreptul premium din cabină, află că abia acum vine cireașa de pe tort. Gama de motoare a fost schimbată din rădăcini. Iar cea nouă are la bază motorul turbodiesel de 2,2 litri de pe Alfa Romeo Giulia! Ei numesc motorul ”Multijet3, bazat pe arhitectura H3 Power”. Tu ești liber să-ți pui întrebări: cât rezistă un motor premium pe un vehicul heavy-duty? Să-ți povestesc.

Noul turbodiesel nu e fix motorul de pe Giulia. Are o capacitate cilindrică ușor mărită, pentru că a fost crescută cursa pistonului. În plus, blocul motor nu mai este realizat din aliaj ușor, ci din fontă. De asemenea, subansamblurile sale sunt modificate pentru a ”se mula” pe caracterul de transportator. Pe scurt, un motor heavy-duty provenit dintr-unul premium. Sau un motor cu rafinament și robustețe deopotrivă.

Fiat îl garantează 300.000 km. Are și DPF, cu garanție 160.000 km. Are și revizii rare: la fiecare 48.000 km sau doi ani. Are de toate, ca tu să nu ai nicio rezervă în a-l alege.

Volan Ducato floteauto.ro

Senzații la volan

Ce-am simțit eu? În primul rând, chiar și motorul standard, de 120 CP, trage bine pe drum național, cu 500 kg în benă. În aceste condiții, mi-a consumat 7,2 l/100 km. Celelalte motoare, de 140, 160 și 180 CP, au avut consumuri mai mari cu 0,2 – 0,3 l/100 km, ajungând ca cel mai puternic să consume aproape 8 l/100 km. Consumul de AdBlue a fost aproximat de reprezentanții Stellantis la 2l/1000 km, în medie. Pe parcurs urban nu le-am testat, dar pe pistă am tras la maximum de cel mai puternic și mi-a consumat 22 l de motorină la 100 km. Worst case scenario, imposibil de atins pe drum public, dar poate informația îi interesează pe curierii sinucigași, care au de făcut livrări între paddock și acul de păr.

Ducato cutie automată floteauto.ro

Transmisia

Cutia manuală e nou-nouță și se mișcă ireproșabil. În plus, și etajarea este perfectă. Dacă schimbi la 2200 rpm, următoarea treaptă rămâne în plaja de cuplu maxim, deci asigură un flux continuu de putere la roată. Dacă schimbi mai jos, modifică-ți stilul, pentru că înfunzi DPF-ul. Cutia automată cu 9 trepte a rămas neschimbată, și am testat-o pe Ducato în 2018, la Torino. Este asamblată la Kokomo, SUA, are origini ZF și folosește convertizor de cuplu. Ce am remarcat este simbioza perfectă dintre ea și noul motor, clar peste perechea pe care o făcea cu vechiul 2.3 litri. S-au ”întâmplat” niște reglaje așa cum numai băieții de la FCA știu să facă. Așa cum au făcut la Giulia cu transmisie ZF. Perfecte.

Sistemele de asistență

O, joy! Nici n-ai idee cât mă bucur că l-am putut testa pe Ducato pe circuit! Am mers la limită. Am simulat o manevră de evitare de urgență a obstacolelor. Am atacat virajele cu dorința clară de a destabiliza mașina. Un singur lucru am de spus: Ducato este ireal de sigur! Nativ, mașina stă bine, cu ruliu moderat și cu o ușoară subvirare. Dar sistemul ESP taie superb, progresiv, fără smucituri cuplul la roată. Ești permanent în control, chiar dacă simți că nu mai trage pe acele de păr. Sistemul este corelat și cu unghiul de virare a volanului, deci până nu îndrepți volanul suficient, nu pupi cuplu. Este cea mai sigură abordare pentru un van. Totul pentru siguranță, zero risc.

La fel se mișcă și asistentul de bandă: fin ca un tată blând, fără să bage frica în oasele șoferului care a păcătuit. Când te apropii de linia de demarcație, volanul virează progresiv pentru a te repune în siguranță pe centrul benzii.

Rulare autonomă

Și asta nu e nimic. În câteva luni va intra pe lista de dotări, în premieră pe un van mare, sistemul de rulare autonomă de nivel 2. Mașina va ști să facă tot: să păstreze distanța față de vehiculul din față, să mențină centrul benzii, să oprească și să pornească automat în blocaje. Totul, singură. Tu va trebui să rămâi cu mâinile pe volan, că așa sunt regulile în vigoare. Pentru asta, sistemul de direcție servoasistat hidraulic a fost schimbat cu unul electric, mult mai fin. Volanul se întărește progresiv odată cu creșterea vitezei, pentru siguranță de top.

 

[mb_verdict]Verdict Fiat Ducato Bogdan GrigorescuFiat Ducato 2021 face, probabil, cel mai mare pas din cariera de 40 de ani. Infuzia de elemente premium nu afectează utilitatea modelului. Astfel, italienii au în gamă un van complet: puternic, robust, rapid, sigur și luxos.[/mb_verdict]

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Vehicule comerciale uşoare

Piaggio Porter. Soluția perfectă pentru business-ul tău

În lumea vehiculelor comerciale compacte, Piaggio Porter strălucește ca un model de...

MAN TGE
Vehicule comerciale uşoare

MAN TGE Next Level

MAN TGE va primi o amplă actualizare odată cu lansarea modelului Next...

Mercedes-Benz eSprinter
Vehicule comerciale uşoare

Mercedes-Benz Sprinter. Soluții versatile pentru o paletă largă de aplicații

Noul Mercedes-Benz eSprinter vine acum cu flexibilitate ridicată în ceea ce privește...

ID. Buzz GTX
Vehicule comerciale uşoare

ID. Buzz GTX. Superlativ absolut

Volkswagen Vehicule Comerciale a prezentat, cu ocazia conferinței sale anuale, cel mai...