Test drive Audi A3 Sportback

Caroserie trasată dinamic, interior hi-tech și un echilibru uimitor între confort și agilitate. Nu este un model sport, dar te poți distra cu noul Audi A3 Sportback. Iar motorul 2.0 TDI, trecut prin cele mai recente filtre de curățare, consumă foarte puțin: în medie 5,26 l/100 km!
Audi A3 Sportback floteauto.ro

Britanicii numesc genul ăsta de mașină „driver’s car“, și nu se referă neapărat la o sportivitate entuziasmantă. Se referă la o experiență plăcută la volan, la mașini care transmit șoferului senzații pozitive în condiții normale, fără artilerie grea sub capotă. La mașini cu o direcție comunicativă, un reglaj echilibrat al suspensiei, o platformă rigidă și un comportament dinamic. Mașini la volanul cărora distanțele „curg“ pe sub roți repede și plăcut.

Audi A3 Sportback floteauto.ro

Dar noi suntem români, iar „mașină pentru șofer“ nu sună prea melodios pentru a descrie echilibrul perfect care îl caracterizează pe A3 Sportback. Atenție, însă: laudele nu sunt atribuite în mod expres celei de-a patra generații, ci mai ales moștenirii provenite de la generația anterioară, care a făcut un pas uriaș în acest sens.

➡ Citește aici testul cu Mercedes-Benz A 180 d Sedan! 💡

Baza deja existentă a fost consolidată cu o reglare mai fină, menită să accentueze aceste calități. Iar acum, totul vine împachetat într-un ambalaj care atrage clar mai mult. Ideile legate de design sunt cele aplicate la alte modele Audi, dar impactul vizual pare mai accentuat datorită caroseriei mai compacte. Formele concave adaugă dramatism, accentuând natural ecartamentele.

A3 floteauto.ro

În habitaclul lui Audi A3 Sportback, cele două guri de ventilație care flanchează instrumentarul de bord digital de 12,3 inci, par desprinse de pe modelele Lamborghini Huracan și Urus. Este un ansamblu, un element unic care creează senzația de control, inspirat din lumea avioanelor de vânătoare. Consola centrală, este, însă, cea care se detașează cel mai mult de trecut.

A3 floteauto.ro

Înlocuind precedentul ecran amovibil, actualul display de 10,1 inci este ușor îndreptat spre șofer și, deși nu are feedback haptic precum cele de pe modelele mai mari, are confirmare acustică la introducerea comenzilor. Bine că butoanele fizice nu au dispărut, ci au rămas incluse în blocul climatizării, alături de marele selector rotativ, de la care „faci jaloane“ printre melodiile din playlist, te plimbi prin meniuri și chiar scrii pe suprafața sa touch.

 

Pe de altă parte, trecerea la tehnologia shift-by-wire a transformat maneta schimbătorului într-un mini-obiect grațios plasat pe tunelul central: cu degețelul, domnilor, nu cu toată mâna! În rest – aceeași atmosferă generală plăcută, cu asamblări obsesiv de bune, de neatins pentru concurenți.

A3 floteauto.ro

Ce a rămas neschimbat

De la fosta generație a lui Audi A3 Sportback au supraviețuit blocul de lumini și manetele din stânga volanului, dintre care cea a pilotului automat este foarte greu vizibilă. O poți folosi corect doar dacă îi memorezi comenzile. A progresat, însă, pachetul de asistență, care acum poate oferi conducere autonomă de Nivel 2, capabil să controleze accelerația, frâna și direcția până la viteze de 210 km/h.

Sportback portbagaj floteauto.ro

Acesta este rezultatul evoluției generale a platformei MQB, care acum permite inclusiv sistemelor multimedia să profite de serviciile on-line, inclusiv Car-to-X, care conectează toate vehiculele echipate cu acest sistem, raportând blocajele, accidentele, etc. Știu, Waze face deja asta bazându-se jumătate pe mașini, jumătate pe șoferi. Știe și Apple CarPlay, și Android Auto prin cablu și wireless (din iulie), în timp ce pentru Alexa trebuie să așteptați sfârșitul anului.

Audi A3 Sportback floteauto.ro

Audi A3 Sportback 2021: cum se conduce

Experiența la volan este foarte convingătoare. De fapt, este greu să găsești un compromis atât de bun între confort și dinamică, echilibru care se păstrează în ciuda jantelor pe 18 inci (1.908 euro fără TVA) și a unei gărzi la sol coborâte (echipate cu pachetul S Line de 2.115 euro fără TVA față de Basic). Suspensia spate digeră corect denivelările, fără a le transmite călătorilor, iar habitaclul este bine insonorizat și nu pătrund mai pregnant decât cele provenite de la anvelope, dar nici acelea nu au frecvențe deranjante. Vizibilitatea este excelentă în toate direcțiile, chiar și pe viraje, pentru că oglinzile sunt prinse de caroserie și nu obturează câmpul vizual.

2.0 TDI floteauto.ro

Cât despre senzațiile sportive, direcția progresivă și transparentă transmite corect nivelul de aderență de pe puntea față, în timp ce demultiplicarea este destul de directă. Atacul rapid al virajelor trădează o agilitate excelentă, în pofida tracțiunii față, cu o punte spate care urmărește perfect trasele. Fără sportivitate exagerată, doar plăcut și echilibrat. Sub capotă lucrează TDI-ul arhi-cunoscut de 2.0 l, care dezvoltă 150 CP, dar care a primit îmbunătățiri.

A3 floteauto.ro

Acum este mai curat, așa cum poți citi pe larg în caseta tehnică, iar dovada eficienței sale stă în consumul mediu remarcabil măsurat de centrul nostru de testare: numai 5,32 l/100 km. Iar dacă plănuiți o plimbare prin țară, autonomia poate depăși 1.000 km. Sunt valori cu care fostul A3 nu se putea lăuda nici măcar în varianta 1.6 TDI.
Din fericire, TDI-ul de 2.0 litri nu și-a pierdut omogenitatea, accelerează convingător de sub 1.500 rpm, iar la turații medii trage viguros. Este bine asistat de cutia S tronic cu dublu ambreiaj și cu personalitate duală: relaxată în conducere normală și plină de temperament la nevoie, mai ales în modul manual.

💡 Configurează-ți aici propriul A3 Sportback! 💡

Ceva urme de economie

În ultimele decenii, Audi a fost etalonul legat de calitatea asamblării. Așa că trebuie să verificăm dacă noile generații păstrează această caracteristică. A patra iterație a modelului nu prezintă diferențe de nuanțe sau de consistență a lacului pe panouri, are lufturi mici și egale și panouri corect aliniate. În aceste privințe, A3 este bine făcut, ca întotdeauna.

A3 Sportback calitate floteauto.ro

Și habitaclul este bine finisat la prima privire. Totuși, pot fi identificate mici economii, precum buzunare ușilor fără căptușeală, zona de sub podeaua portbagajului necăptușită și cuiul de blocare a capacului portbagajului nu mai e protejat cu plastic, ca la precedenta generație.

Două catalizatoare pentru NOx

Sistemul de epurare a gazelor de eșapament este extrem de eficient în privința reducerii emisiilor de oxizi de azot în toate condițiile de conducere. Pentru aceasta, este inclus catalizatorul oxidant (1), sistemul de injecție Adblue (2) pentru catalizatorul SCR pentru NOx, combinat cu DPF (3) și un al doilea sistem de injecție de uree (4), care servește catalizatorul suplimentar SCR (5) aflat sub podea.
A3 Sportback depoluare floteauto.ro
Primul catalizator pentru oxizii de azot devine funcțional rapid după pornire, dar eficiența sa este redusă când temperatura gazelor ajunge la 350°C, adică la o conducere agresivă și pe temperaturi ridicate. În schimb, al doilea catalizator SCR este poziționat mai departe de motor și rămâne eficient fix în aceste situații, pentru că gazele se răcesc înainte de a ajunge la el. În sfârșit, catalizatorul (6) reduce emisiile reziduale de amoniac cauzate de reacția incompletă cu AdBlue.

Foto: Bogdan Paraschiv, Quattroruote, Audi

Verdict FloteAuto

Verdict Bogdan GrigorescuO reușită din multe puncte de vedere, noul A3 Sportback este una dintre cele mai echilibrate compacte premium, cu un consum excepțional. Totuși, un ochi atent poate observa mici economii la detaliu și un portbagaj mic pentru acest segment.
  • Design superb
  • Consum excepțional
  • Comportament extrem de echilibrat
  • Frâne excepționale
  • Portbagaj mic
  • Dotări extra care cresc mult prețul
  • Platforma și spațiul neschimbate
ModelAudi A3 Sportback
Motor/nr. cilindriturbodiesel, 4 cilindri
Cilindree (cmc)1.968
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)150/3.000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)360/1.600-2.750
Transmisiefață
Cutie de viteze7 trepte, automată
L/l/h (mm)4.343/1.816/1.449
Ampatament (mm)2.636
Volum portbagaj (l)380-1.200
Masă la gol (kg)1.485
Acceleraţie 0-100 km/h (s)8,4
Viteză maximă (km/h)224
Consum mixt (l/100 km)4,5
Emisii CO2 (g/km)119
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s) 3,6
0-100 km/h (s)8,2
0-110 km/h (s)10,0
0-120 km/h (s)11,8
0-130 km/h (s)13,8
400 m cu start de pe loc16,0
1 km cu start de pe loc (s)29,5
Reprize în D, la gol/plin
Repriză 70-90 km/h (s) 3,8/3,8
Repriză 70-120 km/h (s)8,6/9,3
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)39,7
Consum
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km)5,81/4,76/5,32
Consum în test (l/100 km)5,32
Mase
Masă măsurată (kg)1.583
Distribuția maselor f/s (%)62/38
Zgomot interior
la 50 km/h (dB(A))58,9
în accelerare maximă (dB(A))72,1
COSTURI & GARANȚIE
Impozit anual (lei/an)197
Interval revizii (km)nc
Costuri revizii 60.000 km (lei fără TVA) nc
Garanție2 ani fără limită de km
Preț (euro fără TVA)26.653

Adaugati comentariu