Caroserie trasată dinamic, interior hi-tech și un echilibru uimitor între confort și agilitate. Nu este un model sport, dar te poți distra cu noul Audi A3 Sportback. Iar motorul 2.0 TDI, trecut prin cele mai recente filtre de curățare, consumă foarte puțin: în medie 5,26 l/100 km!
Britanicii numesc genul ăsta de mașină „driver’s car“, și nu se referă neapărat la o sportivitate entuziasmantă. Se referă la o experiență plăcută la volan, la mașini care transmit șoferului senzații pozitive în condiții normale, fără artilerie grea sub capotă. La mașini cu o direcție comunicativă, un reglaj echilibrat al suspensiei, o platformă rigidă și un comportament dinamic. Mașini la volanul cărora distanțele „curg“ pe sub roți repede și plăcut.
Dar noi suntem români, iar „mașină pentru șofer“ nu sună prea melodios pentru a descrie echilibrul perfect care îl caracterizează pe A3 Sportback. Atenție, însă: laudele nu sunt atribuite în mod expres celei de-a patra generații, ci mai ales moștenirii provenite de la generația anterioară, care a făcut un pas uriaș în acest sens.
➡ Citește aici testul cu Mercedes-Benz A 180 d Sedan! 💡
Baza deja existentă a fost consolidată cu o reglare mai fină, menită să accentueze aceste calități. Iar acum, totul vine împachetat într-un ambalaj care atrage clar mai mult. Ideile legate de design sunt cele aplicate la alte modele Audi, dar impactul vizual pare mai accentuat datorită caroseriei mai compacte. Formele concave adaugă dramatism, accentuând natural ecartamentele.
În habitaclul lui Audi A3 Sportback, cele două guri de ventilație care flanchează instrumentarul de bord digital de 12,3 inci, par desprinse de pe modelele Lamborghini Huracan și Urus. Este un ansamblu, un element unic care creează senzația de control, inspirat din lumea avioanelor de vânătoare. Consola centrală, este, însă, cea care se detașează cel mai mult de trecut.
Înlocuind precedentul ecran amovibil, actualul display de 10,1 inci este ușor îndreptat spre șofer și, deși nu are feedback haptic precum cele de pe modelele mai mari, are confirmare acustică la introducerea comenzilor. Bine că butoanele fizice nu au dispărut, ci au rămas incluse în blocul climatizării, alături de marele selector rotativ, de la care „faci jaloane“ printre melodiile din playlist, te plimbi prin meniuri și chiar scrii pe suprafața sa touch.
Pe de altă parte, trecerea la tehnologia shift-by-wire a transformat maneta schimbătorului într-un mini-obiect grațios plasat pe tunelul central: cu degețelul, domnilor, nu cu toată mâna! În rest – aceeași atmosferă generală plăcută, cu asamblări obsesiv de bune, de neatins pentru concurenți.
Ce a rămas neschimbat
De la fosta generație a lui Audi A3 Sportback au supraviețuit blocul de lumini și manetele din stânga volanului, dintre care cea a pilotului automat este foarte greu vizibilă. O poți folosi corect doar dacă îi memorezi comenzile. A progresat, însă, pachetul de asistență, care acum poate oferi conducere autonomă de Nivel 2, capabil să controleze accelerația, frâna și direcția până la viteze de 210 km/h.
Acesta este rezultatul evoluției generale a platformei MQB, care acum permite inclusiv sistemelor multimedia să profite de serviciile on-line, inclusiv Car-to-X, care conectează toate vehiculele echipate cu acest sistem, raportând blocajele, accidentele, etc. Știu, Waze face deja asta bazându-se jumătate pe mașini, jumătate pe șoferi. Știe și Apple CarPlay, și Android Auto prin cablu și wireless (din iulie), în timp ce pentru Alexa trebuie să așteptați sfârșitul anului.
Audi A3 Sportback 2021: cum se conduce
Experiența la volan este foarte convingătoare. De fapt, este greu să găsești un compromis atât de bun între confort și dinamică, echilibru care se păstrează în ciuda jantelor pe 18 inci (1.908 euro fără TVA) și a unei gărzi la sol coborâte (echipate cu pachetul S Line de 2.115 euro fără TVA față de Basic). Suspensia spate digeră corect denivelările, fără a le transmite călătorilor, iar habitaclul este bine insonorizat și nu pătrund mai pregnant decât cele provenite de la anvelope, dar nici acelea nu au frecvențe deranjante. Vizibilitatea este excelentă în toate direcțiile, chiar și pe viraje, pentru că oglinzile sunt prinse de caroserie și nu obturează câmpul vizual.
Cât despre senzațiile sportive, direcția progresivă și transparentă transmite corect nivelul de aderență de pe puntea față, în timp ce demultiplicarea este destul de directă. Atacul rapid al virajelor trădează o agilitate excelentă, în pofida tracțiunii față, cu o punte spate care urmărește perfect trasele. Fără sportivitate exagerată, doar plăcut și echilibrat. Sub capotă lucrează TDI-ul arhi-cunoscut de 2.0 l, care dezvoltă 150 CP, dar care a primit îmbunătățiri.
Acum este mai curat, așa cum poți citi pe larg în caseta tehnică, iar dovada eficienței sale stă în consumul mediu remarcabil măsurat de centrul nostru de testare: numai 5,32 l/100 km. Iar dacă plănuiți o plimbare prin țară, autonomia poate depăși 1.000 km. Sunt valori cu care fostul A3 nu se putea lăuda nici măcar în varianta 1.6 TDI.
Din fericire, TDI-ul de 2.0 litri nu și-a pierdut omogenitatea, accelerează convingător de sub 1.500 rpm, iar la turații medii trage viguros. Este bine asistat de cutia S tronic cu dublu ambreiaj și cu personalitate duală: relaxată în conducere normală și plină de temperament la nevoie, mai ales în modul manual.
💡 Configurează-ți aici propriul A3 Sportback! 💡
Ceva urme de economie
În ultimele decenii, Audi a fost etalonul legat de calitatea asamblării. Așa că trebuie să verificăm dacă noile generații păstrează această caracteristică. A patra iterație a modelului nu prezintă diferențe de nuanțe sau de consistență a lacului pe panouri, are lufturi mici și egale și panouri corect aliniate. În aceste privințe, A3 este bine făcut, ca întotdeauna.
Și habitaclul este bine finisat la prima privire. Totuși, pot fi identificate mici economii, precum buzunare ușilor fără căptușeală, zona de sub podeaua portbagajului necăptușită și cuiul de blocare a capacului portbagajului nu mai e protejat cu plastic, ca la precedenta generație.
[/mb_box_one]Două catalizatoare pentru NOx
Foto: Bogdan Paraschiv, Quattroruote, Audi
Model | Audi A3 Sportback |
---|---|
Motor/nr. cilindri | turbodiesel, 4 cilindri |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 150/3.000 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 360/1.600-2.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.343/1.816/1.449 |
Ampatament (mm) | 2.636 |
Volum portbagaj (l) | 380-1.200 |
Masă la gol (kg) | 1.485 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 8,4 |
Viteză maximă (km/h) | 224 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 119 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 3,6 |
0-100 km/h (s) | 8,2 |
0-110 km/h (s) | 10,0 |
0-120 km/h (s) | 11,8 |
0-130 km/h (s) | 13,8 |
400 m cu start de pe loc | 16,0 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,5 |
Reprize în D, la gol/plin | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 3,8/3,8 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 8,6/9,3 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 39,7 |
Consum | |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 5,81/4,76/5,32 |
Consum în test (l/100 km) | 5,32 |
Mase | |
Masă măsurată (kg) | 1.583 |
Distribuția maselor f/s (%) | 62/38 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dB(A)) | 58,9 |
în accelerare maximă (dB(A)) | 72,1 |
COSTURI & GARANȚIE | |
Impozit anual (lei/an) | 197 |
Interval revizii (km) | nc |
Costuri revizii 60.000 km (lei fără TVA) | nc |
Garanție | 2 ani fără limită de km |
Preț (euro fără TVA) | 26.653 |
Comentați?