Tendinţe în leasing operaţional

Trecerea la flote „verzi”, creşterea numărului de clienţi din segmentul IMM şi preferinţa pentru produsul full-service, ce include în special cursuri de condus defensiv şi ecologic sunt principalele tendinţe care marchează evoluţia pieţei de leasing operaţional în prima parte a acestui an.
Leasing operaţional

Cuvântul de ordine al mediului de afaceri a fost şi este: Optimizare! Poate că sună puţin prea “corporatist”, dar indiferent de tipul de activitate derulată în cadrul unui business, prioritară ar trebui să fie îmbunătăţirea utilizării resurselor pentru reducea costurile şi eficientizarea operaţiunilor. Iar în acest context, leasingul operaţional cu servicii de incluse poate fi soluţia optimă pentru managementul flotelor, devenind el însuşi o tendinţă care marchează atingerea obiectivului final al unei companii, competitivitatea.

radu-manea-floteautoDeşi este un produs relativ nou pe piaţă, leasingul operaţional a fost perceput de tot mai mulţi clienţi drept un produs care aduce valoare: este flexibil şi oferă capacitate de răspuns rapid a clientului la priorităţile de business. Vedem o creştere constantă în piaţă, un interes tot mai mare faţă de produs şi ne aşteptăm ca acest trend să continue”, punctează Radu Manea, Director Porsche Mobility, divizia Fleet Management din cadrul Porsche Finance Group (PFG).

Porsche Mobility oferă servicii de management de flote, leasing operaţional şi alte soluţii de mobilitate pentru maşinile noi din cadrul grupului Volkswagen – Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen Autovehicule Comerciale, Porsche – precum si pentru alte mărci.  Porsche Mobility avea la sfârşitul anului trecut un portofoliu total de 7.751 contracte, dintre care 4.340 au fost încheiate în 2016 – cu 23% mai mult decât în anul precedent.

De alfel, şi Philip Aarsman, Managing Director al Business Lease România consideră că, pentru a beneficia de o soluţie care oferă atât mobilitate completă, cât şi o predictibilitate a costurilor, mediul de afaceri preferă tot mai mult leasingul operaţional ca soluţie de finanţare a flotei.

Philip-Aarsman-floteautoExperienţa noastră pe piaţa locală, dar şi a celor 15 ani la nivel internaţional, ne îndreptăţeşte să spunem că nu există un model de companie care alege leasingul operaţional. Dar se poate observa o tendinţă accentuată atât în rândul companiilor multinaţionale, cât şi în cel al companiilor româneşti de a alege leasingul operaţional în locul altor opţiuni de finanţare a parcului auto. Companiile care aleg leasingul operaţional doresc să externalizeze serviciile de administrare a flotelor şi ca o soluţie de mobilitate completă, care oferă, de asemenea, predictibilitatea costurilor”, punctează Philip Aarsman.

Business Lease operează prin leasing operaţional peste 3.000 de vehicule, structura fiind alcătuită din 5% autoutilitare şi 95% autoturisme.

Patru trenduri principale

Una dintre pricipalele tendinţele actuale în leasingul operaţional, atât în rândul pieţei, cât şi al companiilor-client este deţinerea unei flote auto cu un impact redus asupra mediului înconjurător. Potrivit directorului general al ALD Automotive, Frédéric Banco, compania pe care o conduce promovează tehnologiile „verzi” tocmai pentru a sprijini companiile să-şi reducă amprenta de carbon la utilizarea flotelor, prezentându-le în acelaşi timp şi o alternativă viabilă de reducere a costurilor.

„În luna mai a anului trecut am organizat, în parteneriat cu Academia Titi Aur, a doua ediţie a evenimentului dedicat clienţilor ALD Automotive, prin care aceştia au putut testa cele mai noi modele de vehicule electrice şi hibride, disponibile pe piaţa locală”, adaugă Frédéric Banco.

De altfel, compania a lansatrecent, în aprilie 2017, primul produs de leasing operaţional cu servicii incluse pentru autovehicule electrice şi hibride plug-in disponibile în România, intitulat ALD Electric.

Tot ca tendinţă manifestată în ultimul an, acesta remarcă şi preferinţa companiilor de a opta pentru servicii de leasing operaţional full-service. „Clienţii noştri îşi doresc o soluţie completă pentru flotă, prin închirierea pe termen lung a autovehiculelor şi includerea unei game complete de servicii aferente utilizării vehiculelor”, explică directorul general al ALD Automotive.

Potrivit acestuia, interesul IMM-urilor pentru administrarea flotelor  în leasing operaţional este un alt trend care şi-a făcut apariţia în ultimul timp pe piaţa de profil.

Frederic-Banco-ald-automotive-floteautoProdusul de leasing operational de tip White Label lansat în premieră de ALD Automotive pe piaţa locală, în 2015, a fost un factor important al creşterii numărului de IMM-uri în portofoliul nostru de clienţi. De altfel, segmentul IMM-urilor este din ce în ce mai interesat de contractarea acestor tipuri de servicii şi reprezintă o oportunitate de creştere pentru toată piaţa”, subliniază Frédéric Banco.

În opinia sa, cea de-a patra tendinţă manifestată în rândul companiilor este cea privind cursurile de condus defensiv şi ecologic. „Tot ca urmare a cererii venite din partea clienţilor noştri, dar şi ca parte a strategei noastre de CSR, vom continua parteneriatul cu Academia Titi Aur prin care oferim cursuri de condus defensiv şi ecologic, pentru a evita orice fel de incident neplăcut la volan şi pentru a ne ajuta clientii să îşi reducă costurile pe care le au cu parcul auto”, conchide directorul general al ALD Automotive, Frédéric Banco.

La finalul anului trecut, compania avea în administrare o flotă de 8.011 de autovehicule, dintre acestea peste 6.800 fiind autoturisme, iar 1.200, utilitare  cu masa mai mică de 3,5 t.

Creştere de 3% în primele 3 luni

Piaţa de leasing operaţional a depăşit nivelul de 62.000 de unităţi în administrare la finalul primului trimestru din 2017, în creştere cu 3% faţă de sfârşitul lui 2016. În perioada ianuarie-martie, au fost înmatriculate aproape 4.300 de autovehicule de către companiile de leasing operaţional, reprezentând 16% din totalul înmatriculărilor noi, de aproximativ 26.000 de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare.

dan_boiangiuRezultatele primului trimestru din 2017 confirmă evoluţia pozitivă a pieţei de leasing operaţional şi management al flotelor, în linie cu aşteptările exprimate pentru finalul anului. Creşterea ponderii serviciului complet de leasing operaţional (full service leasing) cu peste 8% faţă de perioada similară a anului trecut este dovada creşterii maturităţii pieţei şi a gradului de adopţie a beneficiilor produsului nostru de baza. Un alt indicator care marchează o creştere semnificativă este ponderea înmatriculărilor în leasing operaţional din totalul înmatriculărilor de vehicule noi, pondere care a ajuns la 16% faţă de 13,3% cât a fost la nivelul întregului an 2016. Această pondere cu 20% mai mare, reconfirmă atât creşterea popularităţii produsului nostru în rândul companiilor locale, inclusiv din rândul IMM-urilor, cât şi contribuţia semnificativă a industriei noastre în creşterea ritmului de reînnoire a vehiculelor de companie. Acest ultim aspect este cu atât mai important, cu cât eliminarea timbrului de mediu a redus semnificativ ponderea vehiculelor noi în totalul noilor înmatriculări din România”, a explicat Dan Boiangiu, preşedinte ASLO.

Începând cu data de 4 mai 2017,  noul consiliu director al ASLO este format din: Dan Boiangiu, director general Arval Service Lease România – preşedinte, Bogdan Apahidean,  director general LeasePlan România – vicepreşedinte şi Radu Manea, administrator Porsche Mobility – vicepreşedinte.

Conform datelor centralizate de ASLO, în topul primelor 5 companii membre intră: LeasePlan România, Arval Service Lease România, ALD Automotive, Porsche Mobility şi BCR Fleet Management.

Membrii asociaţiei reprezintă peste 97% din total piaţă. Structura portofoliului (la nivel de asociaţie) este alcătuită din servicii complete de leasing operaţional (finanţare şi management de flote) cu o cotă de 76%, urmate de management de flote 16%, restul reprezentând leasing operaţional fără servicii de administrare.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2017)

 

 

 

Adaugati comentariu