Comisia Europeană a propus investiţii de 2,7 miliarde de euro în 152 de proiecte-cheie din transport, care sprijină mobilitatea competitivă, ecologică şi interconectată.
Proiectele selectate vor contribui la modernizarea liniilor feroviare, la eliminarea blocajelor şi la îmbunătăţirea conexiunilor transfrontaliere, la instalarea unor puncte de alimentare cu combustibili alternativi şi la implementarea unor soluţii inovatoare de gestionare a traficului.
Investiţia este realizată în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, mecanismul financiar al UE de sprijinire a reţelelor de infrastructura, şi va debloca 4,7 miliarde de euro sub forma de cofinanţări publice şi private. Astfel de investiţii nu doar ca vor moderniza reţeaua de transport a Europei, dar vor stimula, de asemenea, activitatea economică şi crearea de locuri de muncă.
În acest an, din suma totala de 2,7 miliarde de euro, Comisia alocă 1,8 miliarde de euro celor 15 state membre eligibile pentru sprijin din Fondul de coeziune, în scopul de a reduce şi mai mult disparităţile în ceea ce priveşte infrastructura.
Cererea de investiţii în infrastructura de transport este enormă. Acest nou val de investiţii se concentrează asupra unor proiecte ecologice, inovatoare şi digitale, pentru a moderniza reţeaua de transport a Europei. Ne aflăm astăzi cu un pas mai aproape de o veritabilă uniune a transporturilor care deserveşte interesele cetăţenilor, stimulează economia şi creează locuri de muncă. Privind în perspectiva, invit părţile interesate să valorifice în mod optim fondurile rămase, utilizând finanţările mixte pentru a spori la maximum impactul şi pentru a mobiliza toate resursele posibile”, a declarat Comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc.
Proiectele selectate se concentrează în principal pe sectoarele strategice ale reţelei europene de transport („reţeaua centrală”), pentru a maximiza valoarea adăugată şi impactul la nivelul UE.
Cea mai mare parte a finanţării va fi dedicată dezvoltării reţelei feroviare europene (1,8 miliarde de euro), decarbonizării şi modernizării transportului rutier şi dezvoltării sistemelor de transport inteligente (359,2 milioane de euro), precum şi punerii în aplicare a sistemelor de management al traficului aerian (ATM) (311,3 milioane de euro).
În afara proiectelor generale, la nivel european, România ar mai putea primi fonduri doar pentru două proiecte punctuale, ambele din sectorul feroviar:
- Studiu de fezabilitate pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa, parte a Coridorului Rin-Dunăre, cu o propunere de finanţare de 3,7 mil. euro;
- Studiu de fezabilitate pentru modernizarea secţiunii Predeal-Braşov în conformitate cu parametrii coridorului Rin-Dunăre, cu o propunere de finanţare de 2,38 mil. euro.
Contribuţia financiară a UE se acordă sub forma de granturi, rata de cofinanţare fiind între 10% şi 50% din costurile eligibile ale proiectului, în funcţie de tipul acestuia şi de cererea de propuneri (până la 85% în cadrul pachetului de coeziune).
Comentați?