Stellantis va lansa modele comerciale alimentate cu hidrogen și pe baterii, până la finalul acestui an, pentru mărcile Peugeot, Citroen și Opel. Intenția conducerii alianței este de a oferi o soluție fără emisii și care, în același timp, să nu depindă de timpi mari de încărcare a bateriei.
Noile vehicule comerciale ușoare de la Peugeot, Citroen și Opel pe care compania se pregătește să le lanseze vin cu o nouă soluție de propulsie, una hibridă dar care are emisii zero. Este vorba despre alimentarea cu hidrogen și cu baterii, cu o autonomie de 400 de kilometri și un timp de încărcare de 3 minute. Propulsia cu hidrogen este una de tip „mid-power”, cu fuel cell, iar tehnologia folosită de Citroen Jumpy, Opel Vivaro și Peugeot Expert ar putea ulterior să fie utilizată și pe autoturisme, după cum au anunțat reprezentanții companiei.
Potrivit reprezentanților Stellantis, întreg sistemul a fost dezvoltat în centrul de inginerie Opel, din Russelsheim, Germania. El a fost gândit ca soluție pentru afacerile care doresc vehicule cu emisii zero, dar cu timpi reduși de încărcare. Studiile Stellantis au arătat că 83% din clienți conduc sub 200 de kilometri pe zi, o distanță mai mare de 300 km într-o singură zi fiind acoperită doar ocazional.
Inginerii Stellantis lucrează alături de Faurecia și și Symbio, o societate mixtă în care sunt reprzentate Faurecia și Michelin. Și susțin că transmisia hibridă pe care o propun elimină unele dintre dezavantajele transmisiei cu pilă de combustibil cu hidrogen pur, soluție prezentă pe vehiculele de la Hyundai și Toyota. Incluzând aici și costurile ridicate.
În același timp, prin folosirea unei platforme existente deja pentru propulsia electrică la vehicule comerciale, dezvoltarea a adus o reducere a cheltuielilor. Trei rezervoare de hidrogen la 700 bari sunt amplasate în locul bateriilor standard, fără să afecteze spațiul util al vanurilor. În același timp, există o mică baterie ce poate din încărcată clasic, la priză, ea fiind preluată de la sistemul PHEV utilizat deja pe mașinile Peugeot, Citroen, Opel și DS. Funcționarea pe distanțe lungi este asigurată de rezervorul de hidrogen, care alimentează sistemul de fuel cell, însă dacă nu este disponibilă o stație de alimentare, mașina poate merge circa 50 km cu curentul de al doilea pachet de baterii.
Un alt avantaj al puterii electrice a bateriei este acela că permite pilelor de combustibil să funcționeze în condiții optime, sporind eficiența și durabilitatea, spune Stellantis. Autoutilitarele pornesc în modul complet electric, iar bateria este utilizată pentru a spori accelerația. În timp ce costul mare al tehnologiei fuel cell ar putea fi rezolvat, spun cei de la Stellantis, prin volume mari vândute. Xavier Peugeot, șeful diviziei de vehicule comerciale ușoare a alianței, a declarat că Stellantis examinează posibilitatea de a oferi sistemul pe autoutilitare de la celelalte mărci ale sale, între care și Fiat.
Germania și Franța, piețe prioritare pentru Stellantis
Stellantis se va concentra mai întâi pe piețele din Germania și Franța. Germania are aproximativ 90 de stații de alimentare cu hidrogen și Franța doar 25. Dar guvernele din ambele țări încurajează dezvoltarea mai multor stații ca parte a programelor de limitare a emisiilor de carbon și s-au angajat să investească miliarde în dezvoltarea unei infrastructuri viabile de hidrogen în toate sectoarele.
În plus, contextul pare să le fie favorabil celor de la Stellantis și din punctul de vedere al politicii continentale. Europa își pune speranțele legate de un viitor verde în extracția hidrogenului folosind energie regenerabilă. Iar cei care susțin acest trend îl descriu ca fiind cheia decarbonizării proceselor industriale precum rafinarea și fabricarea oțelului. În plus, afirmă că este o soluție mai potrivită decât bateriile pentru alimentarea camioanelor grele, trenurilor, bărcilor și chiar a avioanelor. Sigur, există și voci contra, care atrag atenția că așa-numitul hidrogen verde vine la pachet cu provocări tehnice și costuri descurajante. Însă, este limpede că este o pistă demnă de luat în seamă.
Dovadă că și Renault și-a anunțat recent intenția de a utiliza hidrogenul pentru vehiculele sale comerciale. Deja comercializează o versiune fuel cell a lui Kangoo și a anunțat că va ofert, până în 2022, vehicule de dimensiuni mai mari cu sistem hibrid electric/hidrogen, printr-un parteneriat cu Plug Power, care include și dezvoltarea unei rețele de stații de alimentare.
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2021)
CITEȘTE ȘI:
Ducato 2021, noile caracteristici majore
Germania ajunge la 1 milion de automobile electrice pe şosele
Comentați?