Producătorul franco-italiano-american Stellantis a deplâns decizia Comisiei Europene care prevede o creștere a taxelor vamale de până la 38% pentru vehiculele electrice din China. Ca și companie globală, Stellantis crede în „concurența liberă și loială” într-un mediu de afaceri global și „nu sprijină măsurile care contribuie la fragmentarea globală”, spune producătorul auto.
Grupul condus de Carlos Tavares a anunțat că va studia decizia Comisiei Europene, care se va concretiza cel târziu pe 4 iulie 2024. La acea dată, Executivul comunitar va publica în Jurnalul Oficial un regulament care explică în detaliu concluziile sale provizorii, concluzii ce au condus deja la o creștere „țintită” a taxelor vamale.
Taxele care s-ar aplica celor trei principali producători chinezi ar ajunge la 17,4% pentru BYD, 20% pentru Geely și până la 38,1% pentru SAIC (MG). Alți producători chinezi de mașini elecrice pe baterie care au cooperat în ancheta de la Bruxelles privind subvențiile anticoncurențiale, dar care nu au fost incluși în eșantionul celor trei, ar fi supuși unor taxe vamale ponderate de 21%. Toți ceilalți producători chinezi de BEV ar fi supuși unor taxe de 38,1%.
Carlos Tavares denunţase deja decizia americană de a majora taxele vamale aplicate modelelor electrice chinezeşti. „Când puneți o bula în jurul unei piețe, care ar putea fi piața americană sau piața europeană, primul lucru pe care îl creați este o inflație enormă în interiorul bulei”, a spus el, avertizând asupra riscului „subminării puterii de cumpărare a claselor de mijloc”.
În acest context, Stellantis va profita de avantajele sale competitive unice, începând cu societatea mixtă înființată cu Leapmotor (51%/49%). Producătorul auto cu 14 mărci deține drepturile de producție pentru Leapmotor în afara Chinei și ar putea beneficia de prezența sa mare în Europa. Se va înființa și rețeaua de distribuție, cu o lansare așteptată în Spania, în luna septembrie.
Producătorul franco-italiano-american evidențiază și un al doilea avantaj, și anume noul Citroën ë-C3. „Modelul electric fabricat în Europa, al cărui preț pornește de la mai puțin de 20.000 de euro, este capabil să concureze cu produsele chinezești”, mai spune Tavares.
„Stellantis este agil pentru a se adapta și a profita de orice scenariu”, adaugă industriașul. „Anunțul privind taxele nu va descuraja strategia noastră generală pentru Leapmotor în Europa, deoarece am luat în considerare această situație potențială.”
Decizia Comisiei Europene ar putea determina producătorul auto să asambleze modele Leapmotor în fabrica sa din Polonia. Soluția locală de evitare e a creșterii taxelor vamale este luată în considerare și de alți producători chinezi vizați de Comisia Europeană.
CITEȘTE ȘI:
7 oferte pentru construcţia primului lot al Drumului Expres Arad-Oradea
Comentați?