Raportul ACEA „State of the EU auto industry” pentru 2021 ne oferă o imagine a stării industriei la finele ultimului an afectat de pandemia Covid-19.
În ciuda perturbărilor lanțului global de aprovizionare, economia UE a cunoscut o redresare puternică în cursul anului 2021, cu o creștere a PIB-ului cu 5,3%. Problemele lanțului global de aprovizionare, cum ar fi penuria de semiconductori și prețurile ridicate la energie continuă să afecteze producția. Ca urmare, presiunea inflaționistă mai mare decât cea prevăzută restrânge puterea de cumpărare.
Conform ultimelor prognoze ale Comisiei Europene, este proiectat că PIB-ul în UE va crește cu 4,0% în 2022. Valul actual de infecții cu COVID-19 este de așteptat să fie de scurtă durată și se preconizează că majoritatea problemelor lanțului de aprovizionare se vor disipa pe în timpul acestui an. Mai mult, PIB-ul UE este programat să crească în continuare în 2023, deși doar la un nivel moderat: 2,8%. Cu toate acestea, este important de reținut că prognoza nu ține cont de războiul actual din Ucraina și sancțiunile împotriva Rusiei.
Cu prețurile la energie care vor rămâne ridicate și presiunile asupra prețurilor asupra bunurilor și serviciilor în creștere, inflația din UE este estimată să crească de la 2,9% în 2021 la 3,9% în 2022, iar apoi să scadă la 1,9% în 2023. Și aici însă valorile ar putea să fie infuențate serios de războiul din Ucraina.
Aproape 66 de milioane de mașini înmatriculate la nivel global
Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), cele 65,9 milioane de automobile noi comercializate anul trecut nu au reușit să aducă piața auto la nivelul din anii premergători pandemiei în special din cauza crizei semiconductorilor. Rămase cu circa 10 milioane de unități sub nivelul din 2019, vânzările de mașini se află totuși într-o ușoară creștere (3,6%) față de 2020.
În regiunea europeană, în ciuda unui inițial avans în primul semestru, pierderile din a doua jumătate a anului au redus performanța anuală. Astfel, în întregul an 2021 s-a înregistrat o scădere a pieței cu 1,6% până la 14,3 milioane de unități. În timp ce în Uniunea Europeană a fost raportată o scădere cu 2,4% a vânzărilor, iar în Turcia una de 7,7%, în Rusia a fost înregistrată o creștere cu 2,7%, iar în Ucraina de 21,2%. Din nefericire, avansul substanțial din Ucraina nu a reușit să estompeze reculul din restul continentului.
Strict în statele UE au fost comercializate în 2021 9,7 milioane de mașini, cu 3,3 milioane de unități sub nivelul din 2019. Dintre cele patru piețe importante doar Germania a raportat un recul important (-10,1%), în timp ce în Franța și Spania creșterile au fost minore, (0,5%, respectiv, 1%), iar în Italia s-a înregistrat o creștere cu 5,5%.
Raportul ACEA arată că vânzările de autoturisme din SUA au reflectat constrângerile din lanțul de aprovizionare și încetinirea producţiei cauzată de lipsa de semiconductori, însă volumul la final de an a urcat totuși cu 5,5% față de 2020, până la 11,9 milioane de unități.
Rezultatele anuale ale Americii de Sud au rămas solide în 2021, crescând cu 10,5% până la 2,8 milioane de unități. Cu toate acestea, performanța regiunii a fost penalizată de vânzările slabe din Brazilia (în scădere cu 3,7% față de 2020).
În Japonia piața a atras doar 3,7 milioane de mașini anul trecut, reprezentând o scădere cu 3,7% față de 2020. Nici în Coreea de Sud situația nu a fost mai bună, reculul înregistrat fiind de 9,5%. Piața chineză, cea mai mare din întreaga lume, a avut o creștere minoră, de 1,6%, față de 2020 fiind penalizată de penuria de semiconductori mai ales în a doua parte a anului. Cota pieței chineze din cea mondială se menține la peste 30%.
O altă piața importantă la nivel mondial, cea din India, a avut o creștere importantă anul trecut. Cele peste 3 milioane de unități comercializate în 2021 reflectă o creștere cu 26,3% a unei piețe care, înainte de pandemie, în 2019, totaliza 2,9 milioane de mașini.
Puțin peste 63 de milioane de automobile produse
În 2021, deficitul de semiconductori a afectat industria auto globală, împiedicând producția să se realineze cu cererea. Producția mondială a crescut cu 2,7%, până la 63,2 milioane de mașini construite anul trecut. Cu toate acestea, este încă cu aproape 11 milioane de unități sub volumele din 2019, anul care a precedat pandemia.
La nivel european am înregistrat o reducere cu 5,7% în ceea ce privește automobilele. Rusia și în special Ucraina, au fost singurele țări din Europa care au înregistrat o creștere anul trecut, cu producție în creștere cu 7,3%, respectiv 75,1%.
Fabricile auto din SUA au produs aproximativ 6,3 milioane de mașini de pasageri în 2021, în creștere cu 3,1% comparativ cu 2020, în ciuda penuriei continue de semiconductori. Producătorii au continuat să-și concentreze eforturile pe menținerea producției pentru a satisface cererea, deși aceasta a lăsat puțin spațiu pentru reaprovizionarea stocurilor.
În 2021, producția de mașini din America de Sud a revenit la creștere (+11,2%), beneficiind de baza de comparație scăzută din 2020, precum și de reculul producției Argentinei. Brazilia a contribuit, de asemenea, pozitiv la creșterea regiunii (+6,3%).
Producția de autoturisme din China a crescut cu 7,1% anul trecut, cu 20,7 milioane unități, în ciuda problemelor de alimentare și a întreruperilor de curent. China și-a menținut poziția de cel mai mare producător de automobile din lume, cu o cotă de piață de aproape 33%. În Japonia și Coreea de Sud, în 2021, producția de mașini s-a confruntat cu scăderi, cu 4,9% și 1,3%.
Indonezia și Thailanda au înregistrat câștiguri semnificative (cu 58,5% și, respectiv, 16,5%) datorită unei baze de comparație scăzute, în condițiile în care s-a consemnat o cifră de circa 1,6 milioane de unități. Din același motiv, și India a înregistrat o performanță similară, cu producția de autoturisme reușind un salt de 28,2% în 2021.
Producția auto din România, peste Ungaria și Italia!
În Uniunea Europeană, în ciuda faptului că cererea a fost stimulate și a existat o nevoie de a reface stocurile, problemele induse de aprovizionarea cu piese și componente, care a persistat în partea a doua a anului 2021, a afectat serios producția.
Astfel, aceasta a înregistrat un deficit de 7,1% în comparație cu nivelurile deja scăzute din 2020, ajungând la doar 10 milioane de mașini construite. O valoare care este cu peste 4 milioane de unități mai mică decât cea înregistrată în 2019. Cu excepția Suediei și Slovaciei, activitatea de producție a încetinit în toate principalele țări producătoare de mașini din UE anul trecut, Germania (-13,2%) și Spania (-8,9%) fiind cele mai afectate.
Uitându-ne către ograda noastră, producția raportată de Ford și Dacia s-a ridicat la 420.755 vehicule în 2021, fiind cu 4 procente mai mică decât în 2020. Chiar și așa, nivelul l-a depășit atât pe cel din Ungaria, care are mai multe uzine auto decât România, aici fiind produse 420.497 vehicule (-3%), dar și pe cel din Italia (419.539, -7,9%), țara în care se află uzinele unora dintre cele mai cunoscute mărci din lume, care astăzi sunt parte a grupului Stellantis.
Comerțul auto în UE
Odată cu relaxarea restricțiilor pandemiei și creșterea cererii de mașini noi de pasageri, activitățile comerciale s-au reluat în 2021. Anul trecut, valoarea totală a exporturilor de mașini din UE a atins 125 de miliarde EUR, în creștere cu 3,6% comparativ cu anul precedent. Cu toate acestea, valoarea este încă cu aproape 15 miliarde EUR mai mică decât nivelurile pre-pandemie.
În aceeași perioadă, importurile de mașini au fost în valoare de 52,8 miliarde de euro, ceea ce a dus la un comerț cu un excedent de aproape 73 de miliarde EUR pentru UE în 2021, sau cu 4,5% mai mare decât în 2020.
În 2021, SUA și-au menținut poziția de lider ca principală țară de origine pentru importurile auto în UE, cu o cotă de piață de 15,4%. A fost urmată îndeaproape de Marea Britanie, Coreea de Sud și Japonia. Împreună, aceste patru piețe reprezintă aproape 60% din valoarea importurilor de autoturisme.
Importurile originare din SUA (-22,3%) și Marea Britanie (-18,2%) s-au contractat în termeni de valoare în 2021 comparativ cu 2020. În aceeași perioadă, valoarea mașinilor importate de la unii dintre ceilalți parteneri comerciali importanți ai UE au crescut, în special importurile din China (+234,3%).
Anul trecut, valoarea exporturilor mașinilor de pasageri construite în UE care se îndreaptă către Regatul Unit a scăzut cu 27,8%. În schimb, exporturile către SUA (+9,1%) și China (+16,5%) au crescut substanțial în 2021, transformându-le în cele mai importante piețe. Exporturile către alte destinații majore au înregistrat o creștere puternică, în special Rusia, acolo unde valoarea a avut un spor de peste 40%.
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2022)
CITEȘTE ȘI:
Statistici 2021. Numărul vehiculelor comerciale înmatriculate în UE a crescut cu 9,6%
CNAIR a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru Autostrada Focșani – Bacău
Comentați?