Statistici 2021. Numărul vehiculelor comerciale înmatriculate în UE a crescut cu 9,6%

Înmatriculările de vehicule comerciale în UE au crescut în 2021, însă plusul are la origine doar regresul consemnat de piață cu un an înainte, din pricina pandemiei.
vehicule comerciale

Baza de comparație (anul 2020) a făcut ca în 2021 înmatriculările de vehicule comerciale să fie în progres. Trebuie precizat însă că această creșterea a fost înregistrată în prima jumătate a anului 2021. Pe întregul an, numărul total de vehicule comerciale înmatriculate în UE a crescut cu 9,6% la 1.880.682 de unități. Cu toate acestea, aceasta este mult sub cifra de 2,1 milioane înregistrată în 2019, anul anterior pandemiei.

Cu excepția Spaniei (-2,8%), toate piețele majore din UE au înregistrat o creștere anul trecut. Italia a înregistrat cel mai mare câștig procentual (+15,5%), urmată de Franța (+7,4%), în timp ce înmatriculările au crescut cu doar un modest 0,6% în Germania.

Rezultatele pe întregul an pentru 2021 în segmentul LCV au înregistrat o creștere anuală de 8,5% în UE, cu aproape 1,6 milioane de vehicule comerciale ușoare înmatriculate în total. Trebuie precizat că acest salt a fost consemnat în pofida rezultatelor negative din ultimele şase luni ale anului, atunci când am avut parte de scăderi consecutive.

vehicule comerciale

Performanțele au fost mixte pe cele patru mari piețe. În Spania (-4,0%) și Germania (-0,8%) înmatriculările de autoutilitare noi au scăzut ușor, în timp ce Italia și Franța au încheiat anul în teritoriu pozitiv, cu volume în creștere cu 14,7%, respectiv 7,5%.

Să aruncăm însă o privire și în celelalte segmente care completează tabloul vehiculelor comerciale. Astfel, în 2021, înmatriculările de camioane noi în UE au crescut cu 16,8%, cu un total de 289.316 unități vândute. În ciuda rezultatelor negative din septembrie până în noiembrie, câștigurile înregistrate în perioada prima jumătate a anului și în decembrie au contribuit la un an general pozitiv ca performanţă. Aproape toate piețele UE au reușit să depășească 2020, inclusiv cele patru mari: Italia (+22,3%), Spania (+8,1%), Germania (+5,6%) și Franța (+5,5%).

 

Vânzările de autobuze și autocare au crescut cu o modestă 2,8% în cursul anului trecut, la 29.941 de unități. Dintre cele mai mari piețe din regiune, doar Spania a înregistrat o scădere (-10,2%) comparativ cu 2020. În timpce înmatriculările din acest segment au rămas aproape neschimbate în Germania (+0,2%). Franța (+13,4%) și Italia (+11,1%) au încheiat anul în teritoriu pozitiv, ambele piețele înregistrând câștiguri de două cifre.

Factorii legați de pandemie au continuat să afecteze activitatea de producție europeană în primul trimestru al anului 2021. Situația s-a îmbunătățit în trimestrul doi, atunci când cererea continentală de vehicule comerciale a crescut pe măsură ce programele de vaccinare au progresat în întreaga regiune. În ciuda constrângerilor continue ale lanțului de aprovizionare pentru oțel, semiconductori și transport în general, producția de vehicule comerciale în Europa s-a extins cu 4,9% în 2021.

vehicule comerciale

În America de Nord, producția și-a revenit puternic în prima jumătate a anului, cu precădere în segmentele de camioane și autobuze. Cu toate acestea, problemele lanțului de aprovizionare au afectat acest domeniu în SUA pe tot parcursul anului. Per total, s-au înregistrat aproape 4,2 milioane de unități, cu aproximativ 9,4% mai multe decât în 2020.

Lipsa de microprocesoare a avut un impact limitat asupra activității din America de Sud. Astfel producția totală a fost de peste 0,8 milioane de unități în 2021, cu 38,2% mai mare decât anul precedent. În replica inflația prețurilor și întreruperile lanțului de aprovizionare au exercitat o presiune considerabilă asupra producției din China, trăgând în jos rezultatele pe întregul an. Astfel, s-a înregistrat un declin de 8,6 procente față de 2020, până la aproximativ 5,5 milioane unitati.

Rămânând pe același continent, după ce mai multe fabrici au fost închise în 2020, anul trecut s-a consemnat o revenire a activității în Asia de Sud. Producția regiunii a ajuns la aproape 2,3 milioane vehicule comerciale în 2021, în creștere cu 33,7% față de anul anterior, un factor important fiind creșterea cererii de produse. În ciuda întreruperilor de producție create de lipsa semiconductorilor, și Japonia și Sud Coreea și-au crescut producția pe întregul an cu 4,7%. Și au contabilizat peste 1,2 milioane de unități în 2021.

Numărul total de vehicule comerciale fabricate în Orientul Mijlociu și Africa a ajuns la aproximativ 0,5 milioane de unități în 2021, o creștere de 17,4% față de 2020.

COMERȚUL

Anul trecut, valoarea totală a exporturilor de vehicule comerciale din UE a crescut ușor (+0,9%), generând un excedent comercial de peste 5,8 miliarde euro. Segmentul LCV a fost în mare parte responsabil pentru susținerea creșterii, atât importurile (+23,5%), cât și exporturile (+6,1%) înregistrând o creștere substanțială față de 2020. În schimb, importurile și exporturile de camioane și autobuze au scăzut (-11,5% și -4,0%, respectiv), generând un excedent comercial de 4,3 miliarde euro.

vehicule comerciale

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

CNAIR a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru Autostrada Focșani – Bacău

Începe construcția secțiune Zimbor – Poarta Sălajului, parte din Autostrada Transilvania

 

Adaugati comentariu