Advertisement

Suzuki
Home Piaţa auto Autoturisme Sisteme 4×4 Suzuki. Suflete hoinare

Sisteme 4×4 Suzuki. Suflete hoinare

Nicăieri în industria auto, n-o să găsești o ofertă atât de variată de sisteme 4×4 ca în gama Suzuki. Japonezii oferă patru sisteme de tracțiune integrală la șase modele. Leam testat pe toate și am venit să-ți povestim despre fiecare în parte.

Simplu sau complex? Mecanic sau electric? Suzuki are de toate, dar nu pentru a complica inutil situația, ci pentru că fiecare sistem este mai adaptat anumitor scenarii. Remarcabil e că a reușit să păstreze în producție patru sisteme de tracțiune integrală, menținând totodată prețurile modelelor la niveluri decente. „All Grip for all people“ este sloganul după care se ghidează compania, iar semnificația lui e cât se poate de simplă: oricine trebuie să-și permită un vehicul cu tracțiune integrală.

Suzuki
Foto: Bogdan Paraschiv

Cel mai simplu sistem este destinat celor mai mici modele de șosea, Ignis și Swift, pentru că aici primează greutatea redusă și ușurința utilizării. În condiții normale, tracțiunea e pe roțile din față, iar dacă acestea pierd aderența, un diferențial central cu vâscocuplu trimite automat o parte din cuplu către puntea din spate. Astfel, șoferul nu are nimic de făcut, decât să conducă, lăsând sistemul săși facă singur treaba. Totuși, pentru situații dificile există două butoane pe consola centrală. Grip Control trebuie apăsat dacă rulezi pe suprafețe alunecoase, precum noroi sau zăpadă, situație în care frânează roata care se învârtește în gol și transmite toată puterea către cealaltă roată de pe aceeași punte. Hill Descent Control te ajută să menții o viteză mică și constantă la coborârea pantelor.

Suzuki

Pentru Vitara și S-Cross, Suzuki a pregătit un sistem mai complex. Acesta este constituit dintr-un ambreiaj multidisc controlat electronic, care, la nevoie, distribuie cuplul spre puntea din spate. În mod normal, mașina trage 100% cu fața, dar, dacă sistemul ESP detectează o pierdere a aderenței, până la 50% din cuplu se poate transfera spre spate. Sistemul cuplează automat tracțiunea integrală și are și moduri specifice de funcționare, Snow, Sport și Lock, în ultimul transmisia fiind blocată în raport fix 50/50% față/spate.

Suzuki

Cel mai dur model din gamă, Jimny, este unul dintre cele mai capabile off-roaderuri aflate la vânzare. Sistemul său de tracțiune integrală este nepermanent, șoferul putând comuta de la bord din 2WD, caz în care doar puntea din spate e motoare, în 4WD și 4WD Low. Nu există diferențial central, ci doar o cutie de transfer, astfel că între punți există o legătură rigidă. Se poate cupla din 2WD în 4WD și în mers până la 100 km/h, dar pentru cuplarea în 4WD Low este necesar ca mașina să fie în repaus și maneta schimbătorului, poziționată în N. Adaugă acestui sistem un șasiu separat, garda la sol de 21 cm și unghiurile de atac/ventral/ degajare de 37/49/28 de grade și ai imaginea unui tot-teren care poate aborda fără mare efort cele mai dificile zone din off-road.

Suzuki

Am lăsat la sfârșit cel mai mare model, Across. Acesta apelează la tehnologia viitorului – sistemul electric de tracțiune integrală. Un sistem plug-in hybrid ce dezvoltă 306 CP combină un motor atmosferic cu unul electric pe puntea din față și adaugă încă unul electric pe spate. Astfel nu există nicio legătură fizică între cele două punți, iar Suzuki spune că până la 80% din puterea necesară pentru a scoate mașina din zonele dificile poate fi transmisă punții din spate. Într-adevăr, motorul electric posterior dezvoltă 54 CP și 121 Nm, valori suficiente pentru a-i imprima destulă forță de propulsie lui Across, mai ales împreună cu puternica pereche hibridă care antrenează roțile din față. Și dacă bateria se golește, sistemul de tracțiune integrală rămâne funcțional în parametri normali, pentru că motorul termic produce curent în timp real, funcționând ca generator, iar dacă e necesar, ca propulsor în același timp. În plus, odată apăsat butonul Trail, sistemul trimite automat cuplul de la roata care pierde aderența la cealaltă roată a aceleiași punți.

De la bărbătescul sistem mecanic al lui Jimny până la futuristul electric de la Across, de la cel simplu, cu acționare hidraulică, de la Jimny și Vitara, la cel asistat electronic, de la Vitara și S-Cross, Suzuki are de toate în gamă. O diversitate unică pentru perioada pe care o trăim, când toți producătorii tind să folosească cât mai multe componente comune, și care dovedește că, pentru Suzuki, experiența la volan este mai presus de prețul producției.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

VO Gura Humorului, parte din Autostrada Nordului A14, are finanţare asigurată

Guvernul a adoptat legea pentru aprobarea finanţării obținute de la BEI pentru Autostrada Ploieşti – Paşcani

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismePiaţa auto

Noul Fiat 600 este disponibil în România

FIAT revine în segmentul B cu noul Fiat 600. Supranumit fratele mai...

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

Dacia Duster 3
Autoturisme

Test Dacia Duster 3. Buna vestire

Vino de citește, căci am veste grozavă de adus! A renăscut pentru...

Autoturisme

Pășește în viitor cu Ford: inovații și viziuni pentru mobilitate durabilă

Ford se află în fruntea industriei auto cu soluții inovatoare și viziuni...