Cu o flotă în administrare de aproximativ 7.300 de autovehicule la finalul lui 2013, ALD Automotive ţinteşte în acest an o depăşire a cifrei de 8.000 de unităţi. Directorul general al companiei, Shane Dowling, mizează astfel pe o îmbunătăţire a pieţei, mai ales, aşa cum considerând că actualul context economic a devenit o oportunitate de a prezenta companiilor posibilităţile de reducere a costurilor oferite de leasingul operaţional.
AEx Flote: După ani de creşteri susţinute, chiar de 14% în 2012, leasingul operaţional a stagnat anul trecut. Cauza este determinată de efectul de bază sau de condiţiile economice ale lui 2013?
Shane Dowling: Cele mai noi informaţii despre piaţă comunicate de Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional relevă că, la final de septembrie 2013, piaţa totală era de 41.595 de autovehicule, ceea ce înseamnă o creştere de 1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Astfel, 2013 a însemnat o creştere foarte restrânsă, mult mai mică decât creşterea medie anuală de 10-14% înregistrată din momentul intrării noastre pe piaţa din România acum 8 ani. Consider ca această situaţie este generată de repercursiunile crizei economice care a lăsat urme vizbile în comportamentul cumpărătorilor. Multe companii s-au concentrat pe programe de reducere de costuri, iar cheltuielile cu flota auto au fost principalele avute în vedere. Pe tot parcursul anului 2013 am observat că mulţi dintre clienţii noştri cu flote mari au redus volumul acestora, iar acest trend nu a fost singular pentru ALD Automotive în România, ci s-a aplicat şi celorlalte companii de leasing operaţional. Stagnarea pieţei a fost influenţată şi de modificările legislative care au afectat companiile de leasing operaţional, timbrul de mediu şi limitatarea deductibilităţii amortizării.
AEx Flote: În acest context economic dificil, ce fel de oportunităţi de creştere vedeţi pentru 2014?
Shane Dowling: Am încheiat anul 2013 cu o cifră de afaceri de aproape 30 milioane de euro, cu rezultate financiare solide şi îndeplinind toate obiectivele pentru acest an, cu excepţia celor privind flota auto. Pe parcursul anului trecut am avut o creştere continuă a portofoliul nostru de clienţi în pofida provocărilor recente de pe piaţă referitoare la schimbările legislative care au afectat sectorul de leasing operaţional. În ceea ce priveşte mărimea flotei auto, la finalul lunii decembrie 2013 administram o flotă de aproximativ 7.300 autovehicule. Iar în ceea ce priveşte oportunităţile de creştere, în 2014 sperăm să asistăm la o îmbunătăţire a pieţei şi să creştem flota noastră la peste 8.000 de autovehicule.
AEx Flote: Ce noutăţi a adus anul 2013 de la ALD Automotive, inclusiv din punctul de vedere al investiţiilor?
Shane Dowling: Am avut mai multe realizări în 2013, începând cu atingerea pragului de 4.000 de autovehicule uzate vândute pe platforma noastră de licitaţii online, ALD carmarket şi finalizând în decembrie cu lansarea aplicaţiei noastre mobile: ALD mobile. Adiţional, am primit certificări SRAC pentru sistemele noastre de management al calităţii şi al mediului – o dovadă a calităţii proceselor noastre, a sistemului de management şi a îmbunătăţirii continue a serviciilor noastre. Pe parcursul anului 2013, ALD Automotive a primit două recunoaşteri semnificative de la publicaţii de business specializate, care consolidează poziţia noastră drept o companie de referinţă pe piaţa de leasing operaţional din România.
Cele mai importante investiţii realizate pe parcursul anului 2013 au fost axate pe îmbunătăţirea serviciilor noastre Customer Care. Ne-am îmbunătăţit eficienţa operaţională prin lansarea unui instrument intern de administrare a serviciului de închiriere a autovehiculelor pe termen scurt şi prin testarea unei aplicaţii menite să simplifice procesul de configurare a autovehiculelor. Adiţional am investit în tehnologii noi pentru a ne asigura că punem la dispoziţia clienţilor tot ceea ce au nevoie. Un exemplu este ALD mobile, un serviciu de mobilitate foarte util oricărui client ALD Automotive aflat permanent pe drum: aplicaţia permite localizarea reţelei agreate de furnizori, identificarea celor mai apropiate rute către aceştia şi asigurarea unei interacţiuni facile cu serviciul Customer Care. ALD mobile este un instrument internaţional cu mare aplicabilitate în România.
AEx Flote: Există diferenţe în modul în care managerii români abordează problema costurilor şi a reducerii acestora comparativ cu managerii din ţările Europei de Vest?
Shane Dowling: Pe parcursul celor 8 ani de experienţă pe piaţa din România am observat o creştere constantă a cererii pentru leasing operaţional, care vine însă în principal din partea companiilor internaţionale, care sunt obişnuite cu acest tip de produs. În România, leasingul operaţional constituie încă o piaţă emergentă comparativ cu ţările din Europa de Vest, unde aceasta formă de administrare a flotei reprezintă 30-75% din segmentul corporate, în funcţie de ţară. Mentalitatea companiilor locale nu s-a schimbat foarte mult întrucât managerii români sunt mai degrabă interesaţi să deţină autovehiculele decât să le închirieze pe termen lung. Oricum, contextul economic a devenit o oportunitate de a prezenta posibilităţile de reducere a costurilor oferite de leasingul operaţional. Clienţii români devin tot mai conştienţi de reducerile de costuri oferite de acest produs – un management mai bun al lichidităţilor şi o bugetare uşoară a ratelor lunare, acestea fiind doar câteva dintre motivele care îi determină să ia în considerare acest produs ca un înlocuitor pentru soluţiile lor curente de finanţare auto. Datorită mărimii ALD Automotive la nivel local şi internaţional, clienţii văd o oportunitate şi în a beneficia de puterea de cumpărare a ALD Automotive pentru a avea discount-uri mai bune la toate componentele leasingului operaţional. Prezenţa noastră geografică mare în România, prin intermediul reţelei noastre de unităţi de service şi SLA-uri (Service Level Agreement) stricte asigură o calitate mai înaltă a serviciilor pentru clienţii noştri în comparaţie cu programele de deţinere a autovehiculelor sau finanţare prin leasing financiar.
AEx Flote: Există o abordare specifică a ALD Automotive pentru clienţii din România?
Shane Dowling: Piaţa de leasing operaţional din România are un mare potenţial de creştere şi alegerea companiilor locale de a opta pentru aceste servicii va însemna o recunoaştere şi mai mare a avantajelor pe care leasingul operaţional le oferă. În pofida faptului că peste 95% dintre clienţii noştri sunt companii internaţionale, suntem dornici să extindem portofoliul nostru şi cu firme locale. Oricum, motivele de selecţie nu sunt cu mult diferite de cele ale companiilor internaţionale, întrucât toţi managerii sunt orientaţi pe reducerea de costuri şi eficienţă. La companiile locale, procesul de decizie privind optarea pentru leasing operaţional este mai puţin reactiv şi aceştia chiar trebuie să vadă valoarea adaugată pe care le-o aduce, să analizeze în detaliu cifrele şi să decidă dacă este cea mai bună soluţie pentru companiile lor.
Cred că mentalitatea curentă se va schimba în timp, dar criza economică a determinat fiecare manager să acorde mai multă atenţie cheltuielilor şi diferitelor avantaje aduse de serviciile alese.
AEx Flote: Care sunt cele mai importante componente ale costului de utilizare a unei maşini? Ce pondere au în TCO?
Shane Dowling: Costul de utilizare a autovehiculului, sau, în alte cuvinte, rata lunară, este alcătuit din costul de finanţare, care este calculat în funcţie de costul de achiziţie şi valoarea reziduală estimată la finalul contractului şi gama de servicii selectate de client: întreţinere, anvelope, asigurări, asistenţă pentru vehicul şi sofer, autovehicul de înlocuire, etc.
Datorită nevoii de economisire, clienţii au început să acorde o atenţie mult mai mare TCO (Cost total de proprietate) şi, astfel, tuturor elementelor care influenţează costurile cu flota auto. TCO include costuri directe şi indirecte, cu impact diferit asupra diferitelor tipuri de clienţi. Oricum, printre cele mai importante componente ale TCO se numără costul de finanţare, costul serviciilor, în special întreţinerea şi asigurările, costul carburantului şi taxele. Clienţii sunt cel mai mult interesaţi de TCO şi vor să beneficieze de un autovehicul cât mai bine echipat la un cost total lunar cât mai mic. Cele mai multe companii însă pun accentul pe optimizarea costurilor şi astfel că autovehiculul ales ar trebui să ofere un TCO cât mai scăzut, nu neapărat un cost de achiziţie sau o rată lunară mici. În majoritatea cazurilor, autovehiculul cu cel mai mic cost de achiziţie nu are neapărat şi cel mai bun TCO din cauza valorii reziduale şi în unele cazuri din cauza impactului pe care accesoriile opţionale le au asupra valorii reziduale. Clienţii noştri primesc consultanţa necesară asupra eficienţei autovehiculului şi a consumului de carburant şi, cel mai important, asupra fiabilităţii şi durabilităţii autovehiculului pe perioada contractului de leasing operaţional. Acest ultim punct are impact şi asupra TCO şi nu este întodeauna evident în ratele lunare calculate – spre exemplu, timpul pierdut de conducătorii auto când autovehiculele sunt imobilizate – astfel că trebuie avut în vedere în orice analiză TCO, întrucât are un impact indirect asupra costului.
AEx Flote: Dintre toate aceste costuri, care au evoluat cel mai repede în ultimul timp?
Shane Dowling: Pot spune că partea de taxe a avut cea mai rapidă evoluţie, în principal din cauza timbrului de mediu aplicat anul trecut. Această taxă a afectat autovehiculele noi şi autovehicule existente în flota noastră, care anterior au fost exceptate de la această taxă.
AEx Flote: Care este trendul actual în leasingul operaţional din punctul de vedere al clienţilor ALD Automotive?
Shane Dowling: Analizând comportamentul clienţilor noştri pot spune că vedem o creştere a cererii pentru autovehiculele cu un consum mai mic de carburant şi cu un impact redus asupra mediului înconjurător. În 2013, companiile au lansat planuri stricte de economisire, iar cheltuielile cu flota auto joacă aici un rol important. Noi am transformat acest aspect într-o oportunitate de a lucra şi mai îndeaproape cu clienţii noştri şi a le oferi consultanţă în optimizarea politicii auto evitând astfel nevoia de reducere a flotei auto. Profitând de cele mai noi tehnologii şi dezvoltări privind eficienţa motoarelor auto propuse de producători, am încurajat în rândul clienţilor o tendinţă de “rightsizing” a flotei în loc de “downsizing” a acesteia. Cu alte cuvinte, am îndrumat clienţii să aleagă un model de autovehicul din aceeaşi clasă auto, dar mai eficient din punctul de vedere al emisiilor CO2 şi a consumului de carburant (“rightsizing”), în loc să opteze pentru un alt model, dintr-o clasă auto inferioară (“downsizing”). Managerii de flote continuă să se axeze pe autovehicule cu emisii CO2 mai scăzute, care astfel răspund unor nevoi corporative şi financiare cheie, având în vedere în acelaşi timp şi cerinţele de tip HR prin abordarea de tip “rightsizing”, ce permite ca angajaţilor să li se aloce maşini din aceeaşi clasă auto.
Ca parte integrantă din politica noastra de consultanţă, oferim clienţilor noştri posibilitatea de a-şi optimiza contractele adaptând kilometrajul sau durata. Clienţii aleg în general să mărească durata contractuală, iar în ultimii ani am observat această tendinţă. Spre exemplu, în 2013 durata contractuală medie a crescut la 45 de luni.
(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna februarie 2014)
Comentați?