Serviciul de Pază și Protocol a anunțat o nouă licitație în valoare de 15.312.500 de lei fără TVA pentru vehicule destinate demnitarilor și coloanelor de însoțire. La o analiză mai atentă, observăm câteva aspecte care par a fi la limita OG34/2006, care stă la baza procedurilor de achiziții publice din România.
Principiul echității, la gunoi!
OG34 are la bază principiul nediscriminării și tratamentului egal. De asemenea, conform acestei ordonanțe, sunt desemnate câștigătoare vehiculele cele mai ieftine și care respectă cerințele minime caietului de sarcini.
Licitația, publicată pe site-ul specializat în data de 23 februarie, este împărțită pe opt loturi și, dacă ar fi să facem ceva presupuneri, putem să nominalizăm potențialii câștigători.
Lotul 1: vehicule de peste 5,2m lungime și performanțe de super-car: 5 secunde până la 100 km/h, motoare de peste 4000 cmc și minim 450 CP! La această categorie s-ar înscrie doar Mercedes-Benz S500L 4Matic și, la limită, BMW 760iL xDrive. Nici măcar Audi W12 LWB nu se înscrie, ca să nu mai vorbim despre Jaguar XJL Supercharge sau altceva de acest gen. Sunt prea mici! Desigur, intrigant este prețul oferit de SPP: 85.500 de Euro (fără TVA) pe unitate. SPP-ul se obligă să achiziționeze minim una și maxim opt asemenea vehicule.
Mașini pentru coloana oficială
Lotul 2: Vehicule de peste 4,85m lungime (sic!) și performanțe ceva mai modeste: 6 secunde pentru 0-100 km/h, 300 CP și 400 Nm, toate cu tracțiune integrală. Am găsit că, aici, se încadrează si un Audi A6 3.0 TFSI quattro, pe lângă un BMW 535i xDrive și un Mercedes-Benz E500 4Matic. Prețul oferit pe unitate este de 34.444 euro. Se intenționează achiziția a până 26 de vehicule.
Pentru lotul 3 se mențin aceleași cerințe tehnice, doar că se oferă 35.555 Euro pe unitate. Pentru acest lot sunt dorite doar 4 unități. E mai greu de înțeles de ce au făcut două loturi cu diferență de preț. Mai bine puneau 30 cu totul și își împărțeau ei mașinile în curtea unității, dar nu avem de unde să știm care este organizarea din SPP.

La lotul 4 deja sunt cerințe mai lumești: doar 70 CP minim, viteză maximă de cel puțin 140 km/h, diesel și 4,3 m lungime. Nici bugetul pe unitate nu este tocmai generos: 9333 Euro fără TVA. Aici am găsi multe vehicule dacă nu ar fi bugetul foarte strâns, dar așa am putea găsi modele precum Dacia Logan, Fiat Tipo, Citroen C-Elysee, Peugeot 301, Opel Astra sedan (2015) sau Ford Focus. Judecând însă cine ar putea da cel mai mic preț, parcă totuși Loganul va fi favorit.
Pentru drumurile proaste
Lotul 5 este pentru cel mai mare număr de vehicule: 60! Bugetul este de maxim 13777 euro fără TVA /vehicul, dar cerințele sunt de SUV. Vor o gardă la sol de minim 20 cm, motor diesel cu 4 cilindri și minim 100 CP. Sigur, și aici ar intra multe vehicule, dar oricum am da-o oricum am lua-o, parcă tot Duster ne iese. Nu zicem că este rău să se achiziționeze vehicule produse în România, dar parcă merita încercată și o Mazda CX3 sau Suzuki Grand Vitara să poată lua parte la licitație.
Pentru vizite de lucru în vârf de munte
Lotul 6 cere SUV-uri performante. Foarte performante, dar cu un buget de puțin peste 50000 de Euro fără TVA. Tehnic vorbind, aici se încadrează patru vehicule. Deja se poate vorbi despre o concurență mai bună: Mercedes-Benz GLE 500, BW X5 5.0i, Range Rover Sport 5.0 Supercharge și Jeep Grand Cherokee SRT8 ar putea lua parte la proiect. Dar ne îndoim că toți vor depune oferte având în vedere că cea mai ieftină dintre acestea (Jeep Grand Cherokee SRT8) 62.508 euro fără TVA este cu peste 11.000 peste bugetul alocat de SPP. BMW și Mercedes-Benz au oferte care și acestea depășesc bine bugetul, X5 5.0i pornind de la 65.750 și GLE500 de la 64.800 euro fără TVA. Vărful de preț este însă la Range Rover Sport 5.0 Supercharge SVR care depășește 100.000 euro fără TVA /unitate!
Gardă pe teren accidentat
Ultimele duă loturi, 7 și 8, se referă, de fapt, la aceleași specificații tehnice, ale unor mașini de teren (sau SUV-uri) de peste 4,8 m lungime, minim 250 CP și 550 Nm capabile să demareze de la 0 la 100 km/h în 7,5 secunde. Este vorba despre 16 unități, ce pot fi livrate în două loturi și patru contracte subsecvente. Bugetul alocat îsă, lasă de dorit: Pentru lotul 7 se oferă 34.444 euro fără TVA, iar pentru ultimul lot 35561 euro fără TVA.
Toate prețurile sunt cele de pornire a licitației, după calificarea în faza electronică fiind și o etapă electronică unde ofertanții vor putea da un preț mai mic, dacă vor mai avea de unde să scadă. Conform legislației europene a măsurilor anti-concurențiale pentru produsele provenite din țări terțe (din afara UE), importatorul mărcilor Jeep și Fiat ar putea avea o problemă în a reduce prea mult prețurile din ofertă, astfel încât atât Fiat Tipo (produs în Turcia) cât și Jeep Grand Cherokee SRT8 (produs în SUA) să nu poată participa la licitație. Cât despre restul concurenților, unii vor dori să facă o așa-numită “vânzare de marketing” prin care să obțină capital de imagine pe baza vânzării și să coboare prețul până la valori neverosimile.
Cerințele pe scurt:
Lot | L | l | h | Motor | CP | Nm | Tip | Perform. | Pret/buc | Tracțiune |
1 | 5200 | 1850 | 1450 | 4000 cmc | 450 | 600 | MAS | 5 | 85555 | Integrala |
2 | 4850 | 1850 | 1450 | 300 | 400 | MAS | 6 | 34444 | Integrala | |
3 | 4850 | 1850 | 1450 | 300 | 400 | MAS | 6 | 35555 | Integrala | |
4 | 4300 | 4 cil. | 70 | 150 | MAC | 140 KM/H | 9333 | Față | ||
5 | 4300 | 1800 | 1600 | 4 cil. | 100 | 200 | MAC | 13777 | Integrala | |
6 | 4850 | 1900 | 1700 | 4000 cmc | 400 | 650 | MAS | 5,5 | 51111 | Integrala |
7 | 4800 | 1900 | 1700 | 2800 cmc | 250 | 550 | 7,5 | 34488 | Integrala | |
8 | 4800 | 1900 | 1700 | 2800 cmc | 250 | 550 | 7,5 | 35561 | Integrala |
Notă:
Prețurile sunt exprimate în Euro fără TVA
MAS – Motor cu aprindere prin scânteie (motor cu benzină), MAC – Motor cu Aprindere prin Compresie (Diesel). Unde nu se precizează, înseamnă că sunt admise ambele variante.
La performanțe, se cer fie viteză maximă (lotul 4) fie demaraj 0 – 100 km/h exprimat în secunde.
Pe lângă aceste cerințe tehnice, vehiculele trebuiesc dotate cu rampă cu lumini stroboscopice, cu sirene și alte echipamente specifice vehiculelor din coloanele oficiale. Toate aceste echipamente au costuri suplimentare față de modelul de bază. De asemenea, furnizorii vor trebui să acorde două seturi de roți, unele echipate cu anvelope de vară și altele cu anvelope de iarnă. Suplimentar (de parcă nu era suficient), SPP solicită o perioadă de garanție de 48 de luni sau 150.000 km. care se îndeplinește prima. Vehiculele trebuiesc fabricate cu maxim 3 luni înainte de semnarea contractului subsecvent.
Probabil că erau imperios necesare aceste investiții în anul electoral 2016!
Comentați?