Exporturile de maşini au fost grav afectate de pandemia de coronavirus. După o reducere de 2% în primul trimestru, datele Institutului de Statiscă (INS) indică, pentru primele 4 luni, o scădere drastică de 15,7%.
În perioada ianuarie – aprilie 2020, exporturile FOB de maşini şi echipamente pentru transport au însumat 9,3 miliarde de euro, în scădere cu 15,7% comparativ cu perioada similară din 2019, arată INS.
Din valoarea totală a exporturilor de maşini şi echipamente pentru transport, 7 miliarde de euro au fost obţinute în relaţia cu Uniunea Europeană, o valoare mai mică cu 16% comparativ cu rezultatul înregistrat în primele patru luni din 2019.
Conform INS, exporturile de maşini au avut o pondere de 46,6% în total, menţinându-se în continuare la cel mai ridicat nivel dintre toate grupele de produse.
În acelaşi timp, importurile CIF de maşini şi echipamente pentru transport au însumat, în primele patru luni din 2020, aproximativ 9,2 miliarde de euro, în scădere cu 11,7% faţă de intervalul similar din anul precedent. Din această valoare, aproximativ 7 miliarde de euro au fost bunuri importate din Uniunea Europeană, în scădere cu 11,4% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019.
Datele Statisticii arată că importurile de mijloace de transport au avut o pondere de 35,2% în totalul importurilor naţionale.
In aceste conditii, pe grupa de produse „maşini şi echipamente pentru transport”, România a reuşit să înregistreze un excedent al balanţei comerciale de aproximativ de 145 milioane de euro.
La nivelul întregii economii, în primele patru luni din 2020, exporturile FOB au însumat 19,99 miliarde euro, iar importurile CIF au însumat 26,1 miliarde euro. Faţă de aceeaşi perioadă de anul trecut, exporturile din intervalul ianuarie – aprilie au scăzut cu 13,3%, iar importurile, cu 7,4%.
Reamintim că exporturile FOB de maşini şi echipamente pentru transport au însumat, în primele trei luni din acest an, 8,2 miliarde de euro, în scădere cu 2% comparativ cu perioada similară din 2019.
Potrivit INS, la finalul lui 2019, exporturile de maşini au însumat 32,58 miliarde de euro, în creştere cu doar 1,6% comparativ cu anul precedent. Din această valoare, 26,6 miliarde de euro au fost obtinute în relaţia cu Uniunea Europeană, în creştere cu 2,9% comparativ cu rezultatul înregistrat în 2018.
În acelaşi timp, importurile CIF de maşini şi echipamente pentru transport au însumat, anul trecut, aproximativ 32,1 miliarde de euro, un avans de 1,8% faţă 2018. Din total, 25,4 de miliarde de euro au fost bunuri importate din Uniunea Europeană, în creştere cu 1,6% comparativ cu anul precedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de imbarcare, precum si toate taxele pe care bunul trebuie sa le suporte pentru a fi incarcat la bord.
Pretul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezinta pretul la frontiera tarii importatoare, care cuprinde atat elementele componente ale pretului FOB, cat si costul asigurarii si transportului international.
CITEȘTE ȘI:
Volvo: o nouă uzină cu amprentă CO2 zero
Cum creşte durata de viaţă a flotei prin leasing operaţional
Volkswagen își reorganizează conducerea. Ce va face Herbert Diess
Comentați?