În raportul său despre competitivitatea europeană, fostul președinte al Băncii Centrale Europene (BCE), Mario Draghi, a criticat dur Uniunea Europeană, atrăgând atenția asupra deciziilor luate în sectorul auto, care duc la o slăbire a acestei industrii cheie și o vulnerabilizează față de concurența crescândă din China.
În urmă cu aproximativ un an, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, i-a cerut lui Mario Draghi să redacteze un raport privind viitorul competitivității UE. Prezentat în această săptămână, raportul numără 400 de pagini și conține 170 de propuneri care vizează consolidarea competitivității Uniunii Europene. Fostul președinte al BCE, care a salvat zona euro în timpul crizei datoriilor suverane, a subliniat, în cadrul documentului, amploarea provocărilor viitoare, spunând că „nevoile de investiții sunt enorme”.
Este nevoie de o schimbare radicală
Mario Draghi a insistat asupra necesității unei „schimbi radicale” în abordarea europeană. El estimează că investițiile necesare depășesc de peste două ori Planul Marshall, care injecta 13 miliarde de dolari la acea vreme (sau aproximativ 150 de miliarde de euro astăzi) pentru a relansa economia după cel de-al Doilea Război Mondial. Raportul subliniază că industria auto, în mod tradițional „unul dintre motoarele industriale” ale UE, joacă un rol crucial, angajând aproape 14 milioane de oameni.
O scădere a investițiilor în industria auto
Potrivit Raportului, „companiile din Uniunea Europeană, specializate în tehnologii mature în care potențialul de inovare perturbatoare este limitat, investesc mai puțin în cercetare și inovare (R&I) – adică cu 270 de miliarde de euro mai puțin decât omologii lor americani în 2021”. Totodată, se mai subliniază că „în ultimii 20 de ani, cei trei principali investitori în cercetare și inovare din Europa au fost dominați de producătorii de automobile. În Statele Unite, s-a întâmplat la fel la începutul anilor 2000, industria auto și cea farmaceutică fiind lideri, dar astăzi primele trei sunt companii din sectorul tehnologiei.”
Decarbonizarea ca sursă de creștere
Mario Draghi subliniază, de asemenea, că o oportunitate semnificativă de creștere pentru industria europeană este campania globală de decarbonizare. Cu toate acestea, nu este sigur că Europa o va putea exploata pe deplin. Concurența chineză se întărește, în special în sectoarele tehnologiei ”curate” și vehiculelor electrice, datorită unei combinații puternice de politici industriale ambițioase, subvenții, inovare rapidă, deținere de materii prime și capacități de producție pe scară largă.
Dependența de China, calea cea mai eficientă către decarbonizare
UE se află într-un punct de cotitură crucial. Dependența sporită de China ar putea reprezenta calea cea mai puțin costisitoare și cea mai eficientă pentru atingerea obiectivelor europene de decarbonizare. Cu toate acestea, concurența de stat chineză reprezintă, de asemenea, o amenințare pentru sectoarele industriale din Europa, inclusiv pentru tehnologia curată și automobile. Decarbonizarea este esențială pentru planetă, dar pentru ca aceasta să devină și o sursă de creștere pentru Europa, este necesar să se pună în aplicare un plan comun. Acest plan trebuie să cuprindă atât industriile producătoare de energie, cât și cele implicate în decarbonizare, cum ar fi tehnologia curată și automobilele.
Evitarea capcanelor protecționismului
Decizia de a pune capăt comercializării motoarelor termice în Europa a stârnit critici puternice. În același timp, fabricile auto europene se luptă să concureze cu mașinile electrice chineze, care beneficiază de subvenții masive.
„Este necesară o abordare cuprinzătoare pentru a acoperi toate etapele” producției auto, de la cercetare și minerit la date, producție și reciclare, spune Mario Draghi. Potrivit acestuia, UE trebuie să evite „capcanele protecționismului” și nu ar trebui să impună în mod sistematic taxe vamale.
CITEȘTE ȘI:
Renault prezintă la IAA Transportation 2024 un concept car și Master H2-Tech Prototype
Comentați?