Săptămâna viitoare, Ministerul Mediului şi AFM vor face publice detaliile referitoare la lansarea programului Rabla 2020, pe componenta „Clasic” urmând a fi acordate minimum 60.000 de vouchere, iar pe cea „Plus”, aproximativ 1.850 de ecotichete,cu 20% mai multe decât anul trecut.
Potrivit ministrului Mediului, Costel Alexe, programul „Rabla Clasic” va demara în luna martie, iar numărul de vouchere va fi de minimum 60.000.
„Ne propunem ca pentru 2020 să creştem numărul de vouchere pe care le acordăm la minimum 60.000 de vouchere pentru Rabla Clasic. Programul va demara în luna martie şi a rămas să stabilim cu colegii din minister şi cu cei din Administraţia Fondului pentru Mediu – AFM, săptămâna viitoare, care va bugetul şi care vor fi exact etapele în care va fi demarat. Vreau ca atunci când informăm cetăţenii, care sunt beneficiarii acestui program, să ne ţinem de termene”, a spus oficialul.
Datele AFM arată că anul trecut au fost casate 52.588 de vehicule şi au fost achiziţionate 51.489 de maşini noi. Bugetul alocat în 2019 a însumat 375 de milioane de lei.
În ceea ce priveşte extensia Plus din programul Rabla 2020, Costel Alexe a precizat că valoarea ecotichetului va fi de 10.000 de euro, iar numărul acestora ar putea creşte cu 10 – 20% faţă de
ediţia din 2019.
„Pentru Rabla Plus, în 2020, ne propunem să păstrăm cel puţin acelaşi buget şi vrem o creştere cu 10-20% a
numărului de vouchere pe care să-l acordăm, astăzi voucherul fiind de 10.000 de euro. Noi ne propunem ca, de la an la an, să creştem bugetul şi pentru voucherele privind maşinile electrice”, a explicat ministrul mediului.
În 2019, au fost achiziţionate prin Rabla Plus, 1.538 de vehicule „verzi”, dintre care 1.310 pur electrice şi 228 hibride plug-in.
Ministrul Mediului a adăugat că autorităţile doresc ca, de la an la an, să crească finanţarea şi pentru dezvoltarea staţiilor de încărcare a maşinilor electrice.
„Preţul maşinilor electrice a scăzut faţă de acum câţiva ani, astfel încât astăzi nu mai este restrictiv pentru o persoană să-şi achiziţioneze o maşină electrică. Investind în această reţea de staţii de încărcare, sunt convins că într-un viitor nu foarte îndepărtat în România vom avea un număr din ce în ce mai mare de cetăţeni care vor beneficia şi de programul nostru”, a arătat oficialul.
Pentru anul 2019, prima de casare prevăzută în Programul Rabla Clasic pentru autoturisme mai vechi de 8 ani a fost de 6.500 lei şi s-a acordat pentru achiziţionarea unui autovehicul nou, care generează maximum 120 g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt, conform informaţiilor înscrise în COC.
În cazul în care în COC este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, s-a acordat pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 140 g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt.
La prima de casare s-a putut adăuga un ecobonus, în următoarele condiţii:
a) la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km NEDC, conform informaţiilor înscrise în COC, s-a acordat un ecobonus de 1.000 lei;
– în cazul în care în COC este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 105 g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt, s-a acordat un ecobonus în valoare de 1.000 lei;
b) la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, s-a acordat un ecobonus în valoare de 1.700 lei.
Prin urmare, dacă cineva a optat pentru o maşină care emite maximum 120/140g de CO2 pe un km şi care este şi din categoria hibridelor convenţionale, i s-au finanţat de către AFM, din costul total al maşinii, 8.200 lei. Dacă au întrunit ambele condiţii, cele două ecobonusuri au putut fi cumulate cu prima de casare, ajungând astfel la o finanţare totală în valoare de 9.200 lei.
În anul 2019, pentru Programul Rabla Plus, beneficiarii care au achiziţionat un autovehicul electric sau electric hibrid (plug-in), au beneficiat din partea AFM tot de două tipuri de ecotichete, valoarea lor fiind neschimbata faţă de ultimele două ediţii:
- 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou
pur electric; - 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km NEDC.
În cazul în care în COC este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, s-au acordat pentru autovehiculul nou electric hibrid care generează maximum 70 g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt.
Accesarea Programului Rabla Plus nu a fost condiţionată de casarea şi radierea unui autovehicul uzat. Însă, în cazul în care beneficiarii au radiat şi casat un autovehicul uzat, respectând condiţiile din cadrul Programului Rabla Clasic şi au achiziţionat un autovehicul electric în cadrul Programului Rabla Plus, au avut posibilitatea de a cumula prima de casare (în valoare de 6.500 lei), cu ecotichetul, şi aubeneficiat astfel din partea AFM, de cuantumul în valoare de aproximativ 51.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric, respectiv aproximativ 26.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50/70 g/km.
CITEŞTE ŞI:
Cum a preferat CNAIR pe autostrăzi doar marile lanţuri de benzinării
ASSAI vs.Euroins sau Reparaţii scumpe vs. Despăgubiri RCA neplătite
TOP: cele mai economice hibride și hatchback-uri
Comentați?