Provocarea momentului pentru industria auto. Aer curat sau maşini ieftine?

Prin stabilirea unor obiective foarte ambiţioase, Europa pare că aruncă industria auto în necunoscut. Producătorii sunt obligaţi să-şi electrifice gamele fără certitudinea că vor exista şi suficienţi clienţi să le cumpere, iar nerespectarea ţintelor impuse pentru reducerea emisiilor de CO2 se poate finaliza cu amenzi de miliarde de euro, ce se vor regăsi ulterior în preţurile maşinilor.



trafic-floteauto

Vremuri grele pentru industria auto

Asociaţia Europeană a Constructorilor Auto (ACEA) a reacţionat puternic, numind aceste obiective „total nerealiste” şi denunţând ameninţările la adresa celor 13,3 milioane de locuri de muncă din industrie.

Temerea membrilor ACEA este că înăsprirea standardelor va duce şi la reducerea utilizării acestor vehicule. Contrar opiniei generale, constructorii auto spun că producerea vehiculelor electrice nu este ieftină deloc. Prin urmare, ei consideră că tot consumatorul va plăti costul suplimentar al maşinilor.

Dacă industria auto îşi va atinge aceste ţinte, va fi o adevărată performanţă. Însă constructorii auto sunt îngrijoraţi că unii dintre ei vor întâmpina probleme să-şi atingă acest prim obiectiv. Experţii de la PA Consulting, companie de consultanţă în domeniul afacerilor, cu sediul la Londra, au calculat că aceia care nu vor respecta ţintele impuse privind emisiile de CO2 ar putea plăti penalităţi de aproape 4 miliarde de euro.

În ceea ce priveşte NOx, faimoşii oxizi de azot emişi în principal de motoarele diesel, producătorii au reuşit să convingă Comisia Europeană să le acorde o perioadă de adaptare după intrarea în vigoare, din septembrie 2017 pentru noile modele, a noului ciclu de certificare WLTP şi a testelor rutiere RDE. Astfel, din acest moment, toate vehiculele noi vor trebui să respecte emisiile de NOx de 80 mg/km în laborator. În condiţii reale, marja de toleranţă va fi un factor multiplicator de 2,1 (adică emisii de 168 mg/km), care va scădea, de la 1 ianuarie 2020, la 1,5, adică 120 mg/km.

Problema este, însă, că trei capitale europene au decis să atace în instanţă acest acord între Comisie şi industria auto, iar Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis să admită cererea primăriilor din Paris, Madrid şi Bruxelles. Municipalităţile au contestat regulamentului european privind oxizii de azot, afirmând că acest lucru înseamnă, practic, acordarea unei licenţe de a polua. Instanţa a considerat că nu este legitimă decizia Comisiei de a modifica legislaţia în această direcţie. Prin urmare, va trebui să schimbe regulile în termen de 12 luni, ceea ce va complica şi mai mult sarcina industriei auto.

 

CITEŞTE ŞI:

Ce maşini şi-au cumpărat ministerle în ultimii 6 ani

Ce a încemnat Rabla şi Rabla Plus pentru flote

 

După cum se vede, producătorii auto, cărora li se cere să-şi adapteze modelele în marş forţat, sunt supuşi unor multiple constrângeri. În plus, industria auto consideră că electrificarea impusă pune China într-o poziţie de forţă din punctul de vedere al bateriilor. O Chină care, ulterior ar putea chiar să profite de vulnerabilitatea mărcilor auto europene (din cauza amenzilor) şi să le preia.

Acest scenariu a fost deja prezentat de Carlos Tavares, preşedintele ACEA, însă industria auto spune că nimeni de la Bruxelles nu pare să-l fi auzit.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2019)

Adaugati comentariu