Proiecte rutiere prioritare în 2019

Centura Bucureşti, sectorul de autostradă Gilău-Nădăşelu şi Varianta de Ocolire a municipiului Satu Mare sunt cele trei proiecte prioritare pe termen scurt pentru care Ministerul Transporturilor vrea să încaseze fonduri europene în acest an.



autostrada

Criticat permanent că întârzie nepermis de mult atât atragerea fondurilor europene pentru proiecte majore de infrastructură rutieră, în special pentru reţeaua de autostrăzi, cât şi finalizarea licitaţiilor aflate în curs de derulare, Ministerul Transporturilor (MT) susţine că în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 a depus, până în prezent, 77 de cereri de finanţare în valoare totală de 35 de miliarde de lei, adică 7,6 miliarde de euro. Potrivit instituţiei, dintre acestea au fost aprobate 52 de proiecte, în valoare totală eligibilă de 24,8 mld. lei (5,3 mld. euro), din care alocarea Uniunii Europene s-a cifrat la 18 mld, lei (4 mld. euro).

Totodată, mai spun repretentanţii MT, au fost aprobate şi se află în implementare proiecte minore care acoperă tot spectrul sectorului de transport, în valoare totală eligibilă de 417,5 milioane de euro, alocarea UE fiind de 313 mil.euro.

Cu toate acestea, printre proiectele prioritare pe termen scurt nu se regăsesc nici autostrada Sibiu – Piteşti, nici autostrada „Unirii” Tg. Mureş – Iaşi.

Astfel, potrivit Ministerului Transporturitor în perioada imediat următoare vor fi evaluate şi selecţionate pentru obţinerea finanţării europene prin POIM următoarele trei proiecte:

1. Autostrada Gilău-Nădăşelu
Tronsonul, cunoscut ca „autostrada – muzeu”, are o lungime de peste 9,6 km şi a putut fi deschis circulaţiei în toamna anului trecut, după recepţionarea lucrărilor de la Podul Gilău peste Someşul Mic. Cererea de finanţare a fost transmisă Comisiei Europene în noiembrie 2018, dar contractul încă nu a fost semnat.

2. Varianta de ocolire Satu Mare
Contractul de finanţare a fost încheiat în luna noiembrie 2018. Proiectul prevede construcţia a 19,54 km de drum naţional amplasaţi pe reţeaua TEN-T globală, construcţia a 3 intersecţii la nivel, a 4 noduri rutiere, a 10 poduri/pasaje şi a 2 parcări de scurtă durată. Şoseaua va înlătura traficul greu şi de tranzit din interiorul municipiului Satu Mare şi va fluidiza traficul derulat pe DN 19 şi DN 19A.

3. Proiectul integrat de dezvoltare a infrastructurii rutiere aferente Centurii Bucureşti, compus din:

• Autostrada de Centură, Sector Sud
Cu o lungime de 100,9 km, valoarea estimată a investiţiei totale este de 1,3 mld. euro. Construcţia este divizată în două sectoare, Sud şi Nord. Sectorul Sud este împărţit în trei loturi:
– Lotul 1 este format din Sector 1 – km 52+070 – km 52+770 aferent Centurii Nord şi Sector 2 – km 52+770 – km 69+000 aferent Centurii Sud;
– Lotul 2 este format din sectorul cuprins între km 69+000 – km 85+300 aferent Centurii Sud;
– Lotul 3 este format din Sector 1 – km 85+300 – km 100+765 aferent Centurii Sud şi Sector 2 – km 0+000 – km 2+500 aferent Centurii Nord.

Licitaţia pentru atribuirea serviciilor de proiectare şi execuţie lucrări a fost finalizată, au fost declaraţi câştigătorii fiecărui lot, dar în prezent sunt contestate rezultatele procedurii pe toate cele trei loturi. Proiectarea acestui sectorul ar urma să dureze 12 luni, iar execuţia, 30 de luni, după atribuirea contractului. În ceea ce priveşte Sectorul Nord, km 2+500 – km 52+070, reprezentanţii CNAIR spun că, în această perioadă, este pregătită documentaţia pentru lansarea licitaţiei.

• Modernizarea centurii Bucureşti între A1 (km 55+465) – DN 7 (km 64+160) şi DN2 (km 12+300) – A2 (km 23+750)
– Lotul 1, cuprins între autostrada A1 (km 55+465) – DN 7 (km 64+160), se află în execuţie, cu un progres fizic de 86,50%.
– Lotul 2, cuprins între DN 2 (km 12+300) şi autostrada A2 (km 23+750), este nefinalizat, procedura de achiziţie publică a lucrărilor rămase de executat fiind în curs de desfăşurare.

• Nod rutier Centura Bucureşti – DN 4 (Olteniţa) km 29+500 – 33+190.
Licitaţia a fost lansată în 17 mai 2017, iar ofertele au fost depuse pe 31 august 2017. Deşi au trecut aproape 18 luni, CNAIR nu a reuşit să evalueze cele şase oferte depuse. Va mai face o încercare până pe 15 februarie 2019.

• Nod rutier Centura Bucureşti – DJ 401 (Berceni) km 33+190 – 35+600.
Lucrările pentru construcţia Pasajului Berceni au fost adjudecate în data de 8 mai 2018 de către asocierea Trameco-Vahostav-Erbaşu.

• Pasaj suprateran pe DJ 602 Centura Bucureşti – Domneşti
Construcţia nu a început, în acest moment fiind în curs de elaborare Proiectul Tehnic.

• Pasaj Mogoşoaia pe Centura Bucuresti peste DN1A
Construcţia va fi realizată de compania Strabag, valoarea investiţiei fiind de 32,3 milioane de lei (fără TVA). Potrivit contractului încheiat în luna octombrie 2018, durata de realizare este de 30 luni, din care 6 luni pentru activitatea de proiectare şi 24 luni pentru execuţia lucrărilor. Antreprenorul a ofertat o perioadă de garanţie a lucrărilor de 10 ani.

Adaugati comentariu