Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a câştigat la Curtea Internaţională de Arbitraj procesul cu Salini Impregilo SpA pentru contractul de proiectare şi execuţie al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, Lot 3, cunoscută şi sub numele de „autostrada demolată”.
În data de 22 octombrie 2019, Tribunalul Arbitral a emis Hotărârea Arbitrală Finală în litigiul dintre Salini Impregilo SpA, în calitate de „Reclamantă”, şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., în calitate de „Pârâtă” în procesul pentru contractul de proiectare şi execuţie al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, Lot 3. Astfel, Tribunalul Arbitral, a respins Reclamantei pretenţii în valoare de aproximativ 258.000.000 lei din totalul pretenţiilor care s-au ridicat la valoarea de 260.006.276,51 lei.
În plus, Tribunalul a admis cererea reconvenţională a CNAIR pentru plata de către Salini Impregilo SpA a sumei de 90.718.740 lei, reprezentând Penalităţi de Întârziere, astfel cum sunt prevăzute de dispoziţiile Sub-Clauzei 8.7 (Penalităţi de Întârziere) din Contractul semnat între părţi.
De asemenea, decizia obligă Salini Impregilo SpA să ramburseze CNAIR suma de 152.025 dolari, cu titlu de costuri arbitrale, cu dobânda legală de la data Hotărârii Arbitrale Finale până la plata efectivă de către Reclamantă.
La începutul lunii septembrie 2015, Compania Naţională de Administrare a Drumurilor Naţionale din România (actuala CNAIR) a anunţat închiderea circulaţiei rutiere pe Autostrada A1 Orăştie — Sibiu, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, între Nod rutier Sălişte (km 270+020) — Nod rutier Cunţa (km 292+455), datorită problemelor apărute la la km 275+650 al autostrăzii.
Autostrada Orăştie-Sibiu a fost împărţită în 4 loturi. Loturile 1 şi 2, având lungimea de circa 44 kilometri, au fost deschise traficului în 2013. Loturile 3 şi 4 au fost deschise traficului în 2014. În ceea ce priveşte Lotul 3 (Sălişte — Cunţa) de aproximativ 22 de kilometri, acesta a făcut obiectul unei anchete penale după ce pe o porţiune din zona viaductului Aciliu au apărut fisuri adânci, care au pus în pericol siguranţa traficului rutier.
Astfel, a fost necesară demolarea şi reconstrucţia unui sector de 200 de metri, redeschis tot în 2015, şi care este operaţional în acest moment.
Ca urmare a acestor probleme, a fost reziliat contractul cu Salini Impregilo SpA, căruia i-a fost reţinută garanţia de bună execuţie în valoare de aproximativ 60 milioane lei.
În acest an, tot pe această porţiune au apărut noi fisuri, din cauza tasărilor. Până la remedierea carosabilului, a fost impusă o restricţie de viteză de 60 km/h.
Specialiştii spun că soluţia cea mai bună pentru acea zonă unde autostrada se tot crapă ar fi fost construcţia din start a unui viaduct. Proiectul a fost realizat, însă, în varianta mai ieftină, cu terasament.
CITEŞTE ŞI:
Test Mitsubishi Outlander PHEV
Un nou caz Astra Asigurări? Ce răspunde ASF
Vin vacanţele! Cum îţi asiguri călătoria
Comentați?