Advertisement

leasing operațional
Home Finanţare Leasing financiar Principalele tendinţe în finanţarea auto prin leasing

Principalele tendinţe în finanţarea auto prin leasing

Nu mai puţin de şapte tendinţe sunt deja conturate, în acest an, în ceea ce priveşte finanţarea prin leasing a sectorului auto. De departe, vestea cea mai bună este că oferta companiilor de profil depăşeşte cererea, un fapt ce poate duce la ieftinirea finanţărilor.

Piaţa de leasing financiar din România a înregistrat la finalul trimestrului I un volum total nou finanţat în valoare de 350 de milioane de euro, în creştere cu 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Autoturismele şi vehiculele comerciale continuă să aibă ponderea cea mai mare în totalul finanţărilor – 77% (270 milioane de euro), urmate de echipamente – 20% (68 milioane euro) şi imobiliare – 3% (12 milioane euro). Din punctul de vedere al tipului de clienţii, persoanele juridice au atras cea mai mare parte a fondurilor (98%), majoritatea celor care apelează la leasing pentru finanţarea achiziţiilor necesare activităţii fiind IMM-urile.

principalele-tendinte-in-finantarea-auto-prin-leasing-floteauto
Piaţa de leasing financiar din România a înregistrat la finalul trimestrului I un volum total nou finanţat în valoare de 350 milioane euro

Potrivit datelor Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB, din punctul de vedere alvolumelor, vehiculele au înregistrat o creştere de 12% faţă de aceeaşi perioadă a anului precendent, iar în ceea ce priveşte finanţarea pe categorii de vehicule, ponderile au rămas la un nivel constant comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2014. Cu alte
cuvinte, autoturismele au atras în continuare cele mai multe finanţări, acoperind aproape jumătate (49%) din volumul nou finanţat, fiind urmate de vehiculele comerciale grele, cu o pondere de 40% şi de vehiculele comerciale uşoare, cu 10%.

Este îmbucurător faptul că rezultatele primului trimestru din 2015 continuă să consolideze evoluţia pozitivă a industriei de leasing din ultima perioadă, ceea ce ne face să fim încrezători într-o dinamică bună a pieţei, care se va menţine pe tot parcursul anului. Cu atât mai îmbucurător este faptul că evoluţia leasingului este în  linie cu o dinamică bună a pieţei auto şi a economiei per ansamblu după primul trimestru al acestui an, context în care se evidenţiază încă o dată rolul pe care industria de leasing îl joacă în susţinerea creşterii economice, ponderea majoritară a finanţărilor în leasing fiind alocate sectoarelor care au performat bine şi la nivelul economiei: auto, agricol şi cel al producţiei”, spune Felix Daniliuc, preşedintele ALB şi directorul general al Raiffeisen Leasing.

Reamintim că anul trecut, dintr-un volum de 1,324 miliarde de euro, finanţările de vehicule au depăşit 1 miliard de euro, asigurând, practic, creşterea cu 7% a pieţei totale de leasing. În acelaşi timp, avansul pe segmentul finanţărilor auto a fost de aproximativ 14%, iar ponderea vehiculelor în totalul finanţărilor a urcat la 76%, comparativ cu 71% în 2013.

Cum sună viitorul?

Privind spre viitor, reprezentanţii industriei de leasing financiar spun că vehiculele vor atrage şi în acest an cele mai multe finanţări.

Segmentul vehiculelor comerciale rămâne cel mai dinamic din punctul de vedere al finanţărilor. Oferta continuă să fie mai mare decât cererea, fapt care va conduce la creşterea concurenţei şi la presiuni asupra preţului. Campaniile, parteneriatele şi promoţiile vor deteremina în continuare scăderi ale costului pentru utilizatori şi îmbunătăţiri ale calităţii serviciilor”, explică Bogdan Speteanu, vicepreşedinte ALB şi director general al BCR Leasing, care mai punctează, printre tendinţele pieţei în 2015, şi faptul că se vor menţine preferinţele clienţilor pentru autoturisme rulate.

Din punctul său de vedere, în acest an, finanţatorii vor fi atenţi, mai mult decât oricând, la programele de fidelizare a clienţilor proprii.

“Diversificarea canalelor de vânzare şi utilizarea tot mai extinsă a reţelelor de vânzare ale băncilor, în cazul subsidiarelor bancare, favorizează consolidarea acestora din urmă, iar produsul de leasing va fi tot mai aproape de client”, arată şeful BCR Leasing.

Compania a obţinut în primul trimestru al acestui an un profit net de 6,3 milioane lei faţă de 0,7 milioane lei în primele trei luni de anul trecut, raportând o creştere a vânzărilor cu 66% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. BCR Leasing a atins la sfârşitul lunii martie o cotă de piaţă de 8%, ocupând poziţia trei în topul companiilor de leasing de pe piaţa naţionala în funcţie de volumul vânzărilor noi.

Veniturile operaţionale ale companiei au ajuns, în primul trimestru, la nivelul 12,7 milioane lei, iar cheltuielile operaţionale la 5,1 milioane lei. Soldul finanţărilor acordate clienţilor a crescut cu 9% în ultimul an, ceea ce a dus la revenirea volumului total al activelor peste pragul de 1 miliard de lei.

Valoarea bunurilor finanţate pe primul trimestru 2015 a fost de 123 milioane lei. Cele mai însemnate volume de vânzări au vizat vehiculele comerciale grele şi echipamentele, unde volumele finanţate au crescut de peste trei ori, susţinute în special de către segmentul IMM.

Pentru a veni în sprijinul clienţilor, BCR Leasing a redus cu 0,5 puncte procentuale dobânda standard, prin accesarea de către BCR Leasing a liniilor de credit BEI, destinate în principal finanţării întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) şi a entităţilor publice.

Suntem optimişti atât în privinţa evoluţiei pieţei, cât şi a BCR Leasing în 2015. Atât rezultatele din anul precedent, cât şi cele de pe primul trimestru al acestui an ne dau încredere că suntem pe drumul cel bun. Astfel, vom continua proiectele începute în anii anteriori şi vom demara proiecte noi, prioritară fiind dezvoltarea de business. Avem un start bun în 2015 care ne îndreptăţeşte să sperăm că ne vom atinge obiectivele din acest an”, spune Bogdan Speteanu.

Pentru BCR Leasing, evoluţia pe tipuri de active ilustrează o creştere semnificativa a
finanţărilor de vehicule. “În realizarea acestor volume, parteneriatele cu dealerii, în special cu dealerii de vehicule comerciale grele s-au dovedit benefice pentru mai buna informare a clienţilor şi pentru ofertarea unor pachete de finanţare cu beneficii mai mari”, arată şeful companiei.

De altfel, în ideea încurajării reînnoirii parcului de autovehicule şi vehicule comerciale uşoare, sub 3,5 tone, la începutul lunii mai, BCR Leasing a lansat o ofertă de finanţare a acestor bunuri, sub denumirea „BCR Leasing îţi pune afacerea în mişcare”, la care se adaugă perioade extinse de finanţare, CASCO gratuit timp de şase luni şi posibilitatea de a participa la un curs gratuit de conducere preventivă, susţinut de unul dintre piloţii „BCR Leasing Rally Team”.

Oportunităţi de creştere

Finanţările de vehicule prezintă oportunităţi de creştere semnificative, în condiţiile în care România are cea mai mică rată de motorizare din Uniunea Europeană, cu 234 de maşini la 1.000 de locuitori. Comparativ, Bulgaria şi Cehia au o rată de aproximativ 400 de vehicule/1.000 de locuitori, în timp ce statele dezvoltate, precum Franţa, Italia, Germania sau Austria numără, în medie, 600 de vehicule la 1.000 de locuitor. Rata cea mai ridicată este în Statele Unite, cu 800 de vehicule/1.000 locuitori.

Pe de altă parte, un alt motiv care ar putea determina avansul pieţei de leasing financiar este şi vechimea parcului auto. Aceasta a crescut semnificativ în ultimii şase ani, în condiţiile în care ponderea automobilelor între 0-2 ani a scăzut la 3% în 2014, comparativ cu 23% în 2007.

Într-o comparaţie la nivel judeţean, vechimea medie a parcului auto este de 13,6 ani, o cifra caracteristică judeţului Neamţ. În Mehedinţi, Suceava, Sălaj, Arad, Bistriţa Năsăud şi Caraş Severin întîlnim cel mai îmbătrînit parc auto, cu o vârstă cuprinsă între 14,5 – 14,8 ani. La polul opus se situează judeţul Argeş, a cărei flotă de maşini este cea mai “tânără” din ţară, vârstă medie fiind de 12,3 ani.

De altfel, nu mai este niciun secret că de la debutul crizei, numărul de maşini second-hand care intră pe piaţa românească a tot crescut, valoarea raportului dintre înmatriculările de vehicule SH importate şi cele ale autoturismelor noi ajungând la 3,8 ori. Pe de altă parte, nici datele agregate nu induc mai mult optimism: la finalul anului trecut, parcul auto naţional avea un total de 5,98 milioane de vehicule, din care doar aproape 180.000 nu împliniseră 2 ani, În schimb, 2,3 milioane aveau între 2 şi 10 ani, iar peste 2 milioane erau mai vechi de 15 ani.

O altă oportunitate de creştere pentru industria de leasing financiar o reprezintă şi maşinile diesel.

„Există o tendinţă vizibilă spre diesel, numărul maşinilor cu astfel de motorizări avansând de aproape două ori comparativ cu 2007”, arată Bogdan Speteanu, şeful BCR Leasing.

Dar, fără doar şi poate, cel mai mare motiv de optimism pentru jucătorii din piaţa de leasing financiar îl reprezintă chiar evoluţia pieţei auto, în condiţiile în care în martie au fost înmatriculate 7855 de vehicule noi, ceea ce reprezintă o creştere de 15,96% faţă de luna similară a anului trecut.

Tendinţe în 2015

  1. Finanţările de vehicule continuă să aibă ponderea cea mai mare şi în 2015;
  2. Segmentul vehiculelor comerciale rămâne cel mai dinamic;
  3. Oferta de finanţare continuă să fie mai mare decât cererea, conducând la creşterea
    concurenţei şi la presiuni asupra preţurilor;
  4. Campaniile, parteneriatele şi promoţiile vor determina în contnuare scăderi ale costului
    pentru utilizatpri şi îmbunătăţiri ale calităţii serviciilor;
  5. Se păstrează încă preferinţa clienţilor pentru autoturisme rulate;
  6. Finanţatorii acordă mai mult ca oricţnd atenţie programelor de valorizare şi fidelizare a
    clienţilor proprii;
  7. Diversificarea canalelor de vânzare şi utilizarea tot mai extinsă a reţelelor de vânzare
    ale băncilor, în cazul subsidiarelor bancare, favorizează consolidarea acestora, iar
    produsul de leasing va fi tot mai aproape de client.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2015)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

leasing financiar
Leasing financiar

Peste 25.000 de vehicule au fost finanțate în leasing financiar în sem. I 2024

Finanțările noi de vehicule în leasing financiar au rămas pe creștere, cele...

managerii de flote
InterviuriLeasing financiar

”Suntem bine poziționați pentru a ne continua traiectoria de creștere”

– Interviu cu directorul general al BRD Sogelease, Gabriel Mihai

BRD Sogelease
Leasing financiar

Împrumut BEI pentru BRD Sogelease destinat finanțării IMM-urilor și întreprinderilor de dimensiune intermediară

Banca Europeană de Investiții (BEI) a acordat BRD Sogelease un împrumut de...

Garanti BBVA Leasing
Leasing financiar

Garanti BBVA Leasing obţine un împrumut de 20 milioane de euro pentru finanțarea IMM-urilor

Garanti BBVA Leasing, parte a Grupului Garanti BBVA România, îşi consolidează angajamentul...