Primele licitații pentru proiectul ”Orbital București” – DR1Vest Expres și DR9 Sud Expres

Două licitații au fost lansate până în prezent în cadrul proiectului ”Orbital București”, ce prevede conectarea Autostrăzii București A0 la Centura Capitalei și la arterele importante ale orașului. Este vorba despre realizarea studiilor de fezabilitate pentru drumurile radiale DR 1Vest Expres și DR9 Sud Expres.
”Orbital București”

Pentru a crește atractivitatea viitoarei Autostrăzi de Centură a Capitalei A0, aceasta va fi conectată la marile bulevarde din București printr-o rețea de 10 drumuri radiale, de-a lungul cărora vor fi construite trotuare și piste de biciclete și pe care vor fi instalate stații de încărcare pentru mașinile electrice. Costul total estimat al proiectelor este de 590,85 mil. euro fără TVA (703,12 mil. euro cu TVA), ceea ce înseamnă că pentru realizarea unui kilometru vor fi cheltuite 7,32 milioane de euro cu TVA.

Traseele propuse pentru cele 10 drumuri radiale sunt:
DR1 Vest Expres, cu o lungime de 8,98 km, va realizează legătura între Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Timișoara, având un cost estimat de 75,11 milioane euro cu TVA.
DR2 Autostrada A1, cu o lungime de 12,02 km, are drept scop extinderea la trei benzi pe sens între km 10 și km 23 a Autostrăzii A1. Costul estimat este de 42,90 milioan euro cu TVA.
DR3 Giulești Expres, cu o lungime de 10,37 km, va conecta Săbăreni la Autostrada A0, se va prelungi până la DNCB, apoi va realiza legătura cu Calea Giuleşti. Costul estimat este de 72,62 milioane euro cu TVA.
DR4 Nord Expres, cu o lungime de 12,59 km, realizează conexiunea localităţii Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungește spre DNCB și Bulevardul Poligrafiei. Costul total estimat este de 102,39 milioan euro cu TVA.
DR5 Pipera Expres, cu o lungime de 10,53.km, va realiza legătura între Autostrada A0 și localitățile Otopeni – Tunari – DNCB – Pipera – Băneasa Nord. Costul total estimat este de 85,97 milioane euro cu TVA.
DR6 Afumaţi Expres, cu o lungime de 4,39 km, va realiza conexiunea Autostrăzii A0 cu DN 2, devenind o variantă de ocolire a localității Afumaţi. Costul total estimat este de 34,14 milioane euro cu TVA.
DR7 Est Expres, cu o lungime totală de 6,10 km, va conecta localitatea Moara Domnească la Autostrada A0 și va realiza legătura municipiului București la A0 prin Dobroiești – Pantelimon – DNCB – A0. Costul estimat este de 58,34 milioane euro cu TVA.
DR8 Splai Expres, cu o lungime de 5,49 km, va conecta Autostrada A0 cu municipiul București prin legătura la DNCB și Splaiul Unirii, dar și conexiunea cu zona metropolitană prin nodul Cernica. Costul estimat este de 36,51 milioane euro cu TVA.
DR9 Sud Expres, cu o lungime de 13,86 km, va realiza conexiunea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Metalurgiei / Gara Progresu. Costul estimat este de 96.44 milioane euro cu TVA.
DR10 Măgurele Expres, cu o lungime de 9,62 km, va realiza legătura Autostrăzii A0 la DNCB – Parc Industrial Măgurele – Prelungirea Ferentari. Costul estimat de 76,65 milioane euro cu TVA.

De asemenea, în proiectul Orbital București sunt propuse și două noduri rutiere principale, care au rolul de a conecta reţeaua rutieră existentă la Autostrada A0:
Nodul rutier 1 va realiza conectarea drumul județean DJ 200 la Autostrada A0 pe teritoriul localității Ștefăneștii de Jos, costul total fiind estimat la 7,14 milioane euro cu TVA.
Nodul rutier 2 va realiza legătura între drumul național DN 3 la Autostrada A0 pe teritoriul localității Pantelimon, costul total fiind estimat la 14,90 milioane euro cu TVA.

Pe de altă parte, configuraţia drumurilor radiale propuse cuprinde şi benzi dedicate transportului public de pasageri sau spaţiu dedicat implementării unor soluţii de transport pasageri de mare capacitate şi prietenoase cu mediul (de tipul tramvaielor articulate).

Implementarea proiectului este asigurată de Consiliul Județean Ilfov, prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană București, în baza unui protocol de colaborare încheiat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Sursa de finanțare a proiectelor este prevăzută din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare: Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a metroului, Obiectiv Specific 1.1 Apel de proiecte pentru Dezvoltarea Infrastructurii Rutiere – sprijin pregătire proiecte de investiții, Operatiunea- Creșterea mobilității pe rețeaua rutieră TEN-T centrală.

DR1 Vest Expres

În luna iulie 2022, Asociația de Dezvoltare Comunitară Zona Metropolitană București, a lansat
prima licitația din cadrul proiectului ”Orbital București”, respectiv pe cea privind proiectarea Drumul Radial DR1 Vest Expres. Șoseaua va asigura conexiunea între Autostrada de Centură București A0, DNCB (Centura București) și Bulevardul Timișoara. Pe data de 19 august au fost depuse deja 3 oferte, care vor fi evaluate până pe 11 noiembrie.

Contractul pentru elaborarea Studiului de fezabilitate și a Proiectului tehnic are o valoare de 17,68 milioane de lei, din care 85% contribuția Uniunii Europene – 12,6 mil. lei, 15% contribuția națională – 2,2 mil. lei, diferența până la valoarea totală reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA. Durata proiectului este de 17 luni.

„Drumul Radial 1 Vest Expres va avea o lungime de aproape 9 kilometri și va face legătura între Autostrada A0 – Centura București – Bulevardul Timișoara. Practic, prin acest drum, conectăm direct localitățile Domnești și Ciorogârla de Capitală. Drumul va fi de mare ajutor și pentru cei care circulă spre și dinspre Clinceni, Dragomirești Vale și Bragadiru. Drumul va fi similar cu o autostradă, cu o lățime de 21 de metri, 10 metri pe sens, patru benzi de circulație, două zone de acostament și patru zone de siguranță cu parapeți. Valoarea estimată pentru acest drum este de 14 milioane de lei”, a explicat președintele CJ Ilfov, Hubert Thuma..

DR9 Sud Expres

Tot pentru alegerea companiei care va elaborara Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic a fost lansată și licitația destinată DR9 Sud Expres, cu o lungime de 13.86 km, patru benzi de circulație și un cost estimat de 96,44 milioane de euro cu TVA. Șoseaua va fi construită pe traseul localitatea Vidra – Autostrada A0 – Centura Capitalei (DNCB) – Drumul Bercenarului/Gara Progresu. Termenul limită de depunere a ofertelor este data de 31 octomrbie 2022.

Alte caracteristici ale viitoarei șosele sunt: două zone de acostament, patru zone de siguranță cu parapeți; zonă mediană de 8 m lățime, pentru o dezvoltare ulterioară; piste de biciclete; trotuar pietonal, transport public; iluminat public, intersecție rutieră la conexiunea DR9 cu Drumul Bercenarului/Gara Progresu; intersecție rutieră la conexiunea DR9 cu DJ 401, nod rutier la intersecția cu DNCB și Autostrada A0 (km 5+400) și o descărcare (km 7+475); pasaje peste calea ferată și pasaj peste DNCB

Cele 4 obiective ale proiectului ”Orbital București”

Potrivit Ministerului Transporturilor, obiectivul principal al proiectului ”Orbital București” îl reprezintă implementarea unor măsuri și proiecte pentru creșterea atractivităţii investiţiei autostrăzii A0 – Inel București pentru Regiunea de Dezvoltare București – Ilfov, prin atragerea transportului de mărfuri și pasageri, prin generarea unui trafic eficient și rentabil.

Un al doilea obiectiv îl reprezintă conexiunea cât mai facilă a autostrăzii A0 – Inel București cu Capitala și cu aria metropolitană prin drumuri de legătură la aceasta (noi drumuri radiale). Astfel, se asigură accesibilitatea prin opțiuni de transport care permit noi destinaţii și acces către servicii esenţiale.

În viziunea ministerului, un al treilea obiectiv al proiectului ”Orbital București” este reprezentat de creșterea conectivității la A0 prin drumurile de legătură (drumuri radiale) care determină dezvoltarea economică și creșterea randamentului zonelor logistice, industriale și rezidenţiale din Regiunea București – Ilfov.

Cel de-al patrulea obiectiv al proiectului este legat de realizarea unei conectivități directe, integrate între marile bulevarde radiale ale municipiului București și a DNCB – cu Autostrada A0 – Inel București prin drumuri radiale, având ca principală consecință optimizarea și decongestiona traficul rutier pe străzile și bulevardele din zonele de interferenţă dintre zona urbană și cea metropolitană.

 

 

 

(Articol publicat înrevista Flote Auto, octombrie 2022)

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

6 oferte pentru proiectarea și execuția tronsonului 4 al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș

Noi proiecte legislative pentru modificarea Codului Rutier

 

 

 

Adaugati comentariu