Advertisement

vehicule rutiere
Home Administrare flote Juridic Noi proiecte legislative pentru modificarea Codului Rutier

Noi proiecte legislative pentru modificarea Codului Rutier

Pe masa parlamentarilor se află o serie de proiecte de lege destinate modificării OUG 195/2002, cunoscută și sub numele de Codul Rutier. Printre acestea se numără și cele privind accesul șoferilor la istoricul sancţiunilor și cel referitor la obligativitatea proprietarilor mașinilor de a transmite informații, în anumite situații, despre identitatea șoferilor cărora le-a împrumutat vehiculul.


Potrivit unei iniţiative legislative depuse la Senat, șoferii vor avea acces la istoricul sancţiunilor, cazierul rutier urmând să fie generat instant, în format online, fără a mai fi necesare deplasări la secţiile de poliţie.
În prezent, istoricul sancţiunilor privind regimul circulaţiei pe drumurile publice se eliberează numai la cerere, aceasta trebuind depusă la sediul serviciului poliţiei rutiere din judeţul care are în evidenţă conducătorul auto, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii. Dar, în condiţiile în care legislaţia rutieră prevede că la cumulul a cel puţin 15 puncte de penalizare conducătorilor auto li se suspendă dreptul de a conduce un autovehicul, posibilitatea de a verifica punctele de penalizare primite devine astfel absolut necesară. Drept urmare, un proiect de lege depus la Senat va asigura cadrul legal necesar pentru ca posesorii permiselor de conducere să aibă acces permanent și neîngrădit la istoricul sancțiunilor privind regimul circulației pe drumurile publice.

„Cazierul rutier se va genera instant, în format online, fără a mai fi necesare termene de aşteptare şi deplasări la secţiile de poliţie. Va fi astfel un acces permanent şi neîngrădit la istoricul sancţiunilor, fără birocraţie inutilă. Poliţia Rutieră deţine evidenţa tuturor sancţiunilor aplicate conducătorilor auto, dar şoferii nu au acces direct la toate sancţiunile pe care le-au primit de-a lungul timpului, atât în cazul amenzilor, cât şi în cazul punctelor de penalizare”, a explicat inițiatorul proiectului de lege, senatorul Claudiu Mureșan.

Conform propunerii, Poliţia Română va asigura accesul direct al titularilor permiselor de conducere la istoricul sancţiunilor privind regimul circulaţiei pe drumurile publice în aplicaţia informatică reglementată prin Ordinul nr. 141 din 15 septembrie 2014 privind evidenţa permiselor de conducere reţinute şi a sancţiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule sau tramvaie.

Dreptul de acces la istoricul sancţiunilor al titularilor permiselor de conducere se limitează la vizualizarea datelor, generarea şi descărcarea unui certificat online, prevede proiectul. Certificatul privind istoricul sancţiunilor referitoare la regimul circulaţiei pe drumurile publice ar urma să se genereze la momentul solicitării titularului permisului de conducere, în format online.

Inițiativa legislativă mai prevede că în termen de 30 de zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial, Ministerul Afacerilor Interne va elabora norme metodologice de aplicare a prevederilor acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

Informații despre identitatea șoferului

Un alt proiect de lege pentru modificarea Codului Rutier prevede că, în cazul în care împrumută mașina, proprietarii vor trebui să transmită informații despre identitatea șoferului nu doar la solicitarea Poliției rutiere, așa cum este în prezent, ci și a Poliției locale.

Totodată, polițiștii locali vor putea aplica și amenzi de până la 2.900 de lei celor care nu răspund unor astfel de solicitări. Măsura este destinată identificării mai facile și amendării celor ce obișnuiesc să staționeze sau să parcheze mașina neregulamentar.

„La solicitarea poliţiei rutiere sau a poliţiei locale, proprietarul sau deţinătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice”, prevede proiectul de lege care a primit vot favorabil în Senat, acesta urmând să fie dezbătut în Camera Deputaților, forul decizional.

Astfel, poliţia locală va putea solicita aceste date de identificare numai în legătură cu exercitarea competenţelor în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, de principiu, atunci când vine vorba despre oprirea sau parcarea neregulamentară a mașinilor.

Dacă vor ignora solicitările poliției, indiferent dacă vorbim despre cea locală sau cea rutieră, proprietarii de mașini vor putea primi amenzi din clasa a patra de sancțiuni, adică de 9-20 de puncte-amendă. Ținând cont de faptul că punctul-amendă are valoarea de 145 de lei, sancțiunile vor putea ajunge la sume cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei.

În acest caz, al refuzului furnizării de informații despre șofer, amenda va putea fi aplicată atât de polițiști rutieri, cât și de cei locali. De altfel, potrivit modificărilor apărute deja în Codul Rutier, amenzile pentru această abatere trebuie achitate integral, adică lor nu li se aplică regula plății a jumătate din minimul amenzii în cel mult 15 zile.
De principiu, datele personale ale șoferului de ocazie ce trebuie comunicate autorităților sunt numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința, numărul și seria actului de identitate.
Inițiatorii proiectului motivează propunerea prin faptul că, acum, polițiștii locali nu pot identifica șoferii care încalcă regulile privind oprirea, staționarea ori parcarea vehiculelor și nu pot aplica, așa cum stabilește Legea 155/2010 a poliției locale, sancțiuni pentru aceste abateri.

“În considerarea faptului că polițiștii locali vor avea competența de a solicita datele de identificare ale conducătorilor autovehiculelor oprite/ staționate/ parcate neregulamentar, se va reduce numărul de încălcări ale normelor legale privind oprirea/ staționarea/ parcarea, având în vedere și faptul că sancțiunile pentru necomunicarea datelor de identificare ale conducătorilor autovehiculelor sunt mai mari decât cele pentru oprirea/ staționarea/ parcarea neregulamentară”, subliniază parlamentarii.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Engie România achiziționează o flotă de 16 autoateliere 4×4. Cine o furnizează

Mobilitatea electrică, între dependența de materiale și soluțiile complementare

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Săptămâna de muncă de 4 zile
Juridic

Săptămâna de muncă de 4 zile în România: cum se aplică și ce avantaje are

În domeniul dinamic al forței de muncă, căutarea echilibrului între viața profesională...

permisele de conducere
Juridic

Șoferii sunt anunțați prin SMS și e-mail când le expiră permisele de conducere

Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculari a lansat, în luna iulie...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...