Mobilitatea electrică, între dependența de materiale și soluțiile complementare

Industria auto este în tranziție către mobilitatea electrică, care va contribui puternic la reducerea emisiilor de CO2, dar riscă și noi dependențe.
mobilitatea electrica

Președinta Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, în discursul său privind starea Uniunii a subliniat că „litiul și pământurile rare vor fi în curând mai importante decât petrolul și gazele”. Drept urmare, ar trebui să fim conștienți că Europa va înlocui astfel dependențele energetice cu dependențele de materiale. În cazul vehiculelor electrice, cea mai mare parte a litiului pentru baterii este furnizată de o singură țară, China. Comisia Europeană pregătește Legea materiilor prime critice, dar experții arată că prețurile celor pentru baterii, provenind în mare parte din surse din afara UE, sunt în creștere. Între timp, Agenția Europeană pentru Produse Chimice încearcă să clasifice litiul drept o toxină pentru sistemul reproducător și cel endocrin, punând o povară suplimentară asupra producției de baterii.

„Trebuie să dăm industriei un semnal clar și să le permitem să planifice investițiile în viitor”, spunea vicepreședintele CE, Frans Timmermans, înainte de dezbaterea privind standardele de CO2 din Parlamentul European. Unul dintre semnale poate fi diversitatea tehnologiei, iar negocierile tripartite analizează o clauză care nu ar închide complet ușa utilizării în continuare a motoarelor cu ardere internă (ICE), care pot fi neutre atunci când funcționează pe surse regenerabile durabile. Nu în ultimul rând, creșterea utilizării combustibililor din surse regenerabile este cheia și pentru reducerea emisiilor de carbon din flota de mașini existentă.

Soluțiile complementare pentru mobilitatea electrică ar atenua și impactul asupra locurilor de muncă și ar oferi industriei auto resurse suplimentare pentru a investi în tehnologii ”verzi”. Renault a sugerat recent că va continua să vândă mașini ICE cât mai mult posibil prin intermediul mărcii Dacia pentru a sprijini electrificarea grupului. „Fiecare are rolul său de jucat”, a comentat CEO-ul Dacia, Denis Le Vot.

Există o conștientizare tot mai mare în industria auto că ar trebui interziși combustibilii fosili, dar tehnologia avansată ICE are încă un rol de jucat. Iar dacă acest lucru nu ar fi de ajuns, ar trebui să ne gândim că schimbările geopolitice declanșate de izbucnirea războiului din Ucraina au forțat țările europene să ia în considerare cu mai multă atenție politicile energetice și consecințele pe care le pot avea asupra propriilor cetățeni.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Viitorul mobilității verzi în România. Două scenarii pentru dezvoltarea transporturilor

AFM prelungește înscrierea în programele Rabla 2022 până la 31 ianuarie 2023

 

 

 

Adaugati comentariu