Pentru prima dată în acest an, piața auto din România a înregistrat 3 luni consecutive de creșteri ale înmatriculărilor de autovehicule, respectiv septembrie, octombrie și noiembrie, a anunțat luni Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA). Astfel, după avansul de 72,8% din septembrie 2020 față de luna similară a anului trecut, octombrie și noiembrie au consolidat evoluția, creșterile fiind de 13,7%, respectiv +0,7%. Cu toate acestea, ca urmare a scăderilor din primele 8 luni, piața auto înregistrează, în primele 11 luni din 2020, o scădere generală de 26,2%.
În ceea ce privește achizițiile de autoturisme noi in UE, APIS menționează, comparativ, situația din țările Europei de Vest (care acoperă peste 90% din piața auto europeană) unde, în luna noiembrie, s-a înregistrat o scădere de 14,1% față de aceeași lună a anului 2019. Ca urmare, după 11 luni din 2020, pe ansamblul acestui grup de țări, se înregistrează o evoluție generală negativă (-26,3%) comparativ cu aceeasi perioadă din 2019.
Top-ul general pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după 11 luni din 2020 este condus de către Dacia, cu 36.522 unități, urmată de către Renault 10.091 unități, Volkswagen, cu 9.694 unități, Ford 8.632 unități, Skoda 8.628 și Hyundai cu 6.296 unități.
Autoturisme
Autoturismele, care reprezintă aproximativ 85% din totalul vânzărilor de pe piața din România, au înregistrat în luna noiembrie 2020 un volum de 13.143 unități, cu 1,2% mai mare decât în luna similară din 2019. In ceea ce privește evoluția pe ansamblul primelor 11 luni, autoturismele înregistrează, un volum total de 109.190 unități, ceea ce corespunde unei scăderi de 25,3% în raport cu perioada similară din 2019).
La finalul celor 11 luni din 2020, Top 10 este condus de către Dacia, cu 34.578 unități (-23,7% față de 2019, cotă de piață 31,7%), urmată de către Skoda 8.628 unităţi (-24,7% și o cotă 7,9%), Renault cu 8.590 unități (-28,3% și o cotă 7,9%), Volkswagen 8.315 unități (-14,3% și o cotă 7,6%) și Hyundai 6.296 unități (-14,2%, cotă de piață 5,8%).
Pe modele, cu cele 16.253 unități înmatriculate după 11 luni din 2020 , Dacia Logan este pe primul loc, dar în scădere cu 31,5% comparativ cu anul trecut, urmată de Dacia Sandero cu 8.374 unități (în scădere cu 1,9%), Dacia Duster, 8.079 unități (-22,3%), Renault Clio, 3.564 unități (-25,1%) și Skoda Octavia, 3.057 unități (-35,6%). În acest context general, APIA remarcă avansul înregistrat de Hyundai Kona (+4,1%).
Analizând segmentarea pe clase, după 11 luni din anul 2020, toate segmentele sunt în teritoriul negativ. Segmentul SUV este, în continuare, pe prima poziție, cu o pondere în total piață de 37,9%, acesta înregistrând și o scădere sub media pieței (-18,8% față de -25,3%). Segmentul C, cu 33,5% din total piață este pe locul secund, iar pe locul al treilea, în ușoară creștere în ultimele luni, segmentul B, care reprezintă 21,2% din total piață.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna noiembrie 2020, ponderea autoturismelor diesel a scăzut față de luna anterioară (0,3pp), ajungând, astfel, la o pondere de doar 25,9%. Cu toate acestea, pe ansamblul întregii perioade (11 luni), autoturismele diesel înregistrează în 2020 o creștere ușoară a cotei de piată (+0,3pp), ajungând la o pondere de 26,7% comparativ cu 26,4%, cât se înregistra în 2019.
În ceea ce privește autoturismele pe benzină, acestea înregistrează o creștere de 1pp față de luna anterioară și o scădere de 2.9pp pe ansamblul celor 11 luni ale anului 2020 comparativ cu anul 2019, dar continuă să dețină cea mai mare pondere în piață, respectiv 66,5% din total.
Autoturisme “verzi“
Deși, după 11 luni din 2020, piața auto este în scădere puternică (-26,2%), categoria autoturismelor “verzi“ (electrice 100%, hibride plug-in și hibride) înregistrează, pe ansamblul ei, un volum în creștere (+21,7%), comparativ cu perioada similară a anului trecut
Pe subcategorii, se înregistrează o creștere importantă de 59,7% la autoturismele 100% electrice și una mult mai consistentă, de 129,4%, la cele hibride plug-in. Pe de altă parte, autoturismele full hybrid (categoria nu le include pe cele „mild hybrid”), înregistrează, după primele 11 luni din 2020, o evoluție pozitivă (+1,6%).
În ceea ce privește topul pe mărci la 11 luni al autovehiculelor electrice (100% și hibride plug-in), care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus, cele mai mari volume înregistrează Renault (598 unități), Skoda (392 unități) Volkswagen (386 unități), Hyundai (267 unități) și BMW (209 unități).
În acest context, APIA arată că achizițiile de autoturisme “electrice“ care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus înregistrează volume semnificativ mai mari decât în anul anterior (la 11 luni au deja o creștere generală de 47,2% a înmatriculărilor), în condițiile în care sunt peste 3.000 rezervări de autoturisme electrice și hibride plug-in față de doar 1.800 anul trecut (+67%).
Autoturisme cu tracțiune integrală (4×4)
După 11 luni din 2020, autoturismele cu tracțiune integrală (4×4) reprezintă 19,6% din totalul achizițiilor, pe un volum total de 21.364 unități, inferior cu 32,2% celui consemnat în aceeași perioadă din 2019.
In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme după 11 luni din 2020 sunt realizate de către persoanele juridice, care acoperă 54% din totalul achizițiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 46%.
Autovehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse si pick-up-uri)
După luna septembrie, în care, pentru prima oară în 2020, aceasta categorie a înregistrat creștere față de luna similară a anului trecut (+32,4%), urmată, însă, de o scădere în luna octombrie (-5,1%), luna noiembrie revine cu o creștere de 7,4%. Ca urmare, după 11 luni din anul 2020, această categorie înregistrează o scădere de 27,9%.
CITEȘTE ȘI:
Flota Poștei Române ”se înverzește” cu 15 utilitare electrice Renault Kangoo ZE
OMV Germania vinde 285 de benzinării fraților miliardari Issa din Marea Britanie
Oliver Zipse, șeful BMW, va prealua conducerea ACEA în 2021
Comentați?