Advertisement

Home Piaţa auto Autoturisme Peugeot 308. Leul din Sochaux revine în arenă

Peugeot 308. Leul din Sochaux revine în arenă

După ce s-a aflat la doar două puncte distanţă de câştigarea concursului Maşina Anului 2014 în România, Peugeot 308 a reuşit să se impună în competiţia cea mai importantă de pe bătrânul continent: Car of the Year 2014.

Dacă nu aş fi votat Peugeot 308 pe prima poziţie pe fişa mea de jurizare de la concursul Maşina Anului 2014 în România, probabil că acum aş fi regretat decizia, aşa cum probabil o fac mulţi din colegii mei care au făcut parte din juriu.

Francezul mai avea nevoie de 2 puncte pentru a câştiga cea mai strânsă luptă din istoria concursului intern în toată istoria să de peste un deceniu. Alegerea mea nu a fost una bazată pe raţiuni emoţionale, deoarece rămân la părerea că noul 308 arată un pic prea german pentru genele sale franceze, dar asta are şi o parte bună. Mulţi clienţi de flote vor rezona mai bine cu ideea unei maşini cu un exterior mai sobru, mai elegant, iar valorile de revânzare vor fi şi ele mai bune odată cu adresabilitatea mai largă a modelului.

Dacă exteriorul intră în categoria rezervat, atunci la interior lucrurile se aşează pe o direcţie surprinzătoare. În oferta auto, strategia începută de 208 bazată pe două puncte centrale, volanul foarte mic şi ecranul dominant de pe consola centrală, a fost aplicată şi lui 308 cu rezultate interesante.

Pentru început merită salutată atmosfera foarte aerisită de la bord cu doar 4 butoane fizice pe consola centrală, restul comenzilor (audio şi climatizare) fiind integrate în ecranul tactil cu diagonala de 7“. Avansul luat de noile sisteme integrate de infotainment este cât se poate de evident în cazul lui 308, cu un meniu logic, comenzi intuitive şi un răspuns imediat al ecranului tactil.

Volanul de mici dimensiuni reprezintă un alt artificiu lansat de Peugeot în oferta auto, cu scopul de optimiza interacţiunea între şofer şi automobil în mediul urban, acolo unde raza mică a volanului facilitează manevrele tipice. Senzaţia pe care o ai atunci când te joci cu direcţia este că maşina este mai manevrabilă decât ar lăsa să se înţeleagă dimensiunile exterioare.

Senzaţia tactilă plăcută dată de pielea de calitate ce acoperă volanul se menţine şi atunci când examinezi planşa de bord sau feţele portierelor, iar puţinele butoane de pe consolă se apasă cu o senzaţie de soliditate pe care pe vremuri o asociam mărcilor teutone. Privit pe total, interiorul lui 308 a evoluat pe trei direcţii clare, calitate, abordare high-tech şi soliditate, adică fix cele trei elemente care definesc un interior modern.

În spate, pe banchetă, spaţiul se încadrează în media segmentului cu o acurateţe care îţi neagă din start orice plus sau minus pe care vrei să îl acorzi în timp ce la capitolul portbagaj volumul standard de 435 l depăşeşte cu aproximativ 10% media clasei.

Ca în cazul majorităţii concurenţilor săi compacţi, 308 a trecut şi el la o platformă modulară (EMP2), pe care PSA are în plan să o folosească pe un număr record de modele şi care a debutat pe C4 Picasso.

Punctele centrale de interes legate de noua platformă ţin de scăderea greutăţii totale cu 140 kg faţă de generaţia precedentă şi de o eficienţă sporită în folosirea spaţiului interior prin mărirea ampatamentului pe fondul unei scăderi a lungimii consolelor faţă/spate. Strict teoretic, plasarea roţilor mai aproape de extremele caroseriei dublată de scăderea greutăţii anunţă premise pozitive în plan dinamic. Cum foarte puţini clienţi de flote au pe lista de priorităţi comportamentul dinamic, ţin să precizez doar că oferta auto a noului 308 are o suspensie ceva mai fermă decât vechea generaţie, ce îi conferă o senzaţie de siguranţă sporită atunci când traseul implică viteze mai mari şi, eventual, zone virajate. Plusul de fermitate nu exclude o doză de pliabilitate în suspensie, esenţială pentru o ţară cu o infrastructură precară ca a noastră.

În materie de motorizări, oferta auto Peugeot oferă câte ceva pentru fiecare tip de client, de la motorizări pe benzină ce respectă dezideratul downsizingului până la popularelele indicative HDi. Cel mai accesibil 308 este propulsat de noul motor 1.2 VTi dezvoltat de grupul PSA cu trei cilindri şi 82 CP, cuplat unei transmisii manuale cu 5 trepte, în timp ce oferta pe benzină mai cuprinde unităţile 1.6 THP cu 125 sau 155 CP, amândouă cu transmisii manuale cu 6 trepte.

În jumătatea diesel a ofertei auto vorbim de binecunoscutul 1.6 HDi cu 92, respectiv 115 CP şi vârful de gamă 2.0 e-HDI cu 150 CP. Versiunea high power 1.6 HDi beneficiază în standard de aportul sistemului start/stop, iar pentru o diferenţă de preţ de 1.212 euro faţă de unitatea de 92 CP, primeşti un consum urban sensibil mai bun şi 23 CP în plus. Din punctul nostru de vederea aceasta este şi versiunea cea mai indicată pentru firmele care au în plan un rulaj în jurul valorii de 20.000 km pe an.

Motorizări

Peugeot şi-a făcut un renume prin acronimul HDi, încă de la apariţia primului motor diesel în gama producătorului francez. Asta nu înseamnă că e cazul să ocoliţi oferta pe benzină, mai ales în perioada actuală, în care costurile de achiziţie şi întreţinere se află pe prima poziţie în topul priorităţilor oricărui manager de flote responsabil. Cu această idee în minte, cel mai mic motor pe benzină, de 1,2 l, trei cilindri şi 82 CP poate fi soluţia ideală pentru firmele care folosesc maşinile în special în mediul urban şi mai puţin pentru drumuri lungi în afara localităţilor. Din oferta auto pe benzină se remarcă şi unitatea 1.6 THP cu 125 CP, ce beneficiază de aportul supraalimentării cu turbină pentru un cuplu generos şi un consum mixt de doar 5,6 l/100 km.
În categoria diesel a ofertei auto, după cum am precizat şi în cadrul testului realizat la lansarea naţională a modelului, noi am rămas impresionaţi de performanţele dinamice şi economice ale unităţii 1.6 e-HDi/115 CP ce poate fi considerată un adevărat reper în industrie pentru motoarele diesel de 1.6 l.

Echipare

Oferta auto Peugeot se dovedeşte surprinzător de generoasă atunci când vorbim despre echiparea standard a lui 308 încă de la nivelul de intrare în gamă intitulat „Acces”: avem aer condiţionat manual, geamuri electrice, şase airbaguri, sistem audio compatibil MP3 etc. Prin urmare, esenţialul în materie de confort şi siguranţă este acontat încă din start, iar multe firme atente la buget vor alege cu siguranţă primul nivel de echipare fără a risca să îşi nemulţumească angajaţii.
În cazul în care bugetul îţi permite să priveşti ceva mai sus pe lista de echipări, nivelul de mijloc „Active” plusează cu dotări ce pot fi considerate sofisticate, dintre care amintim sistemul multimedia cu ecran tactil de 8″, sistemul de aer condiţionat cu două zone, jantele din aliaj, reglajul lombar pentru şofer etc. Diferenţa de preţ pe care o implică alegerea celui de-al doilea nivel de echipare este de 1.365 euro (TVA inclus), o sumă importantă, dar una ce poate fi uşor justificată atât prin pachetul generos de dotări suplimentare, dar şi prin valoarea net superioară la o eventuală revânzare.

Tabel comparativ echipări

Nivel de echipare Acces
Selecţie dotări: ABS; aer condiţionat manual; Airbag frontal pentru şofer + pasager; airbag-uri cortină faţă/spate; airbag-uri laterale faţă; banchetă spate rabatabilă 1/3 2/3; computer de bord; detector presiune pneuri; ESP; faruri diurne cu LED; geamuri faţă acţionate electric; închidere centralizată cu telecomandă; jante de tablă 15″; oglinzi retrovizoare reglabile electric şi încălzite; radio CD MP3+priză jack+comenzi audio pe volan; regulator şi limitator de viteză; scaun şofer + pasager pe înălţime; servodirecţie electrică; volan sport de dimensiune reduse reglabil pe înălţime şi adâncime.

Nivel de echipare Active
Selecţie dotări (suplimentar faţă de Acces): aer condiţionat bi-zonă cu comenzi integrate în ecranul tactil; cotieră centrală faţă; ecran tactil+6 boxe+comenzi audio pe volan+USB/jack+Bluetooth; faruri cu aprindere automată + ştergătoare de parbriz automate; geamuri spate acţionate electric; Hill Assist; jante aliaj 16″; oglindă interioară electrocromată; scaun şofer cu reglaj lombar; volan şi schimbător îmbrăcate în piele.

Nivel de echipare Allure
Selecţie dotări (suplimentar faţă de Active): asistenţă la parcarea faţă/spate; cotieră spate+trapa ski; faruri cu tehnologie Full LED; frână de mână electrică; oglinzi rabatabile electric; priză 12V în portbagaj; proiectoare ceaţă; scaune faţă Dynamic.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna aprilie 2014)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

MG3
Autoturisme

Test MG3. Sufletul petrecerii!

Comisia Europeană îi mângâie pe creștet. Micuții au emisii de CO2 infime,...

Citroën
Autoturisme

Test Citroën C3 și e-C3. Provocare acceptată!

S-au limpezit apele în grupul Stellantis, iar Citroën a primit poate cel...

AutoturismePiaţa auto

Subaru Forester, a șasea generație, prezentat în România

Prezentat în România la SAB 2024, Subaru Forester este un model cheie...