Mercedes-Benz Clasa V. Business Van

Mercedes-ul MPV-urilor - aşa au ales oficialii companiei germane să-l prezinte. Acesta este noul Clasa V, un van care transpune tot ce e mai bun de la oferta auto Mercedes-Benz în mediul automobilelor business.

Deşi a fost lansat în prezenţa lui Bernt Stegmann, şeful departamentului de marketing al diviziei de vehicule comerciale, noul Mercedes-Benz Clasa V este poziţionat oficial în portofoliul Passenger Cars.

Şi pe bună dreptate, pentru că modelul ce-i succede natural lui Viano duce ideea de MPV (multi purpose vehicle) la un cu totul alt nivel. Evenimentul de lansare s-a desfăşurat în Germania, pe un traseu ce s-a întins între Hamburg şi insula Sylt, un loc destul de exclusivist, în special din perspectiva accesului (singurul mijloc de acces între insulă şi continent este un tren ce poate transporta autovehicule de mai toate dimensiunile, dar la preţuri destul de piperate.

Aşa se face, după cum spuneau şi cei de la Mercedes-Benz, o triere a celor care ajung pe insula-staţiune turistică). Acest artificiu geografic a venit să întărească şi mai mult poziţionarea noii Clase V în contextul automobilistic. Încă de la prima vedere este absolute evident faptul că în acest automobil au fost investite resurse considerabile, atât financiare, cât şi de altă natură.

Dacă Viano era un vehicul de pasageri ce respectă standardele Mercedes-Benz, Clasa V se vrea un automobil ce va impune standarde. Personal aş face o paralelă cu Clasa R, o maşină înţeleasă prea puţin de public, nejustificat, şi care ar fi meritat o carieră mult mai strălucită la cât de multe oferea.

În oferta auto, ţintele principale pentru noul vehicul sunt trei mari categorii de pasageri: familiştii şi cei cu un spirit de aventură bine cultivat, mediul de afaceri (unde poate fi un vehicul de companie cu o versatilitate sporită sau unul de transport de lux pentru pasageri – aşa zisele shuttle-uri), sau oamenii cu înclinaţii către diferite sporturi şi care au o nevoie deosebită de mobilitate. Clasa V a fost proiectat şi gândit temeinic, după cum ni s-a sugerat în repetate rânduri, pentru că marea miză era de a oferi spaţiul şi versatilitatea caraceristică mărcii, dar într-o nouă formă de experienţă pentru pasageri.
Din punct de vedere al aspectului, automobilul se încadrează perfect în
limbajul de design contemporan Mercedes- Benz, reluând foarte multe elemente de actualitate pentru marca din Stuttgart.

Privit din faţă nu ai cum să nu-l asociezi instant cu noile Clasa C sau GLA şi chiar cu etalonul Clasa S. Tot din partea frontală se remarcă liniile elaborate, cursive, care au permis ca în ciuda profilului masiv să poată fi atins un coeficient aerodinamic excelent de 0,31, valoare greu de obţinut chiar şi de multe autoturisme din clase mult mai mici.

Consecinţele sunt sesizabile în primul rând în materie de eficacitate a noii Clasa V, dar şi în senzaţia generală de confort, zgomotul la rulare, spre exemplu, fiind mult îmbunătăţit. De altfel, forma aerodinamică şi materialele folosite la izolarea vehiculului au contribuit la o reducere a zgomotului perceput în habitaclu la viteze mari cu 2dB.

Deşi nu pare mare lucru pentru un profan, în traducere este vorba de o reducere la aproape jumătate a sunetului exterior perceput de pasageri în momentul deplasării, o treabă foarte bună mai ales dacă ne gândim la oferta auto a Clasei V din perspectiva unei maşini folosite la deplasări de afaceri, la bordul căreia ar lua loc oameni pentru care timpul este direct proporţional cu banii din conturi.

Pentru această tipologie de utilizatori a fost gândit interiorul sofisticat al noului model. Căci acesta este cuvântul cel mai potrivit, „sofisticat”, atunci când în cazul nivelurilor superioare de echipare ajungi la dotări ce sunt întâlnite, preponderent, în clasa de lux. În habitablu nu s-a făcut rabat de la calitate, nici măcar atunci când trebuia să se ţină cont că vorbim totuşi de un MPV.

De exemplu, în zona scaunelor faţă, în locuri în care ar fi fost gândite în mod normal spaţii de depozitare, cei de la Mercedes-Benz au preferat, în oferta auto, să folosească uneori doar artificii de design. S-a renunţat astfel, voit, la scopul pur utilitar în favoarea unuia cu beneficii de imagine. Până la opt pasageri pot lua loc în noua Clasa V, existând posibilitatea ca în spate să fie montate două banchete cu câte trei locuri.

Varianta, perfectă pentru un automobil de transport, să zicem, de la aeroport la hotel, are ca alternativă (respectând ideea de mediu de afaceri) o configuraţie cu doar patru locuri în spate, dispuse 2+2; scaunele individuale generoase, căci despre asta este vorba, pot fi montate şi faţă în faţă, creându-se astfel un spaţiu cu aer de birou. Senzaţia este completată şi de măsuţa pliabilă oferită opţional, pe care pot fi aşezate documente, laptopuri (ce pot fi alimentate de la două prize montate în spate) sau pe care, în cazul în care automobilul este folosit în timpul liber, se poate lua masa, de exemplu.

Accesul în habitaclu se poate face prin intermediul celor două portiere culisante, care pot fi acţionate chiar electric, atât de la butoanele montate pe ele cât şi de pe două butoane montate pe consola centrală, la îndemână şoferului. Opţiunea poate fi de efect în cazul întâlnirilor de afaceri de care aminteam, dar îşi poate dovedi practicabilitatea deosebită şi atunci când automobilul este exploatat de o femeie, care ar avea nevoie să depună un efort suplimentar pentru accesarea uşilor de dimensiuni generoase.

Tot electric poate fi acţionat şi hayonul spate, care are în plus posibilitatea de a fi deschis în două trepte – fie complet, fie doar în zona lunetei. Pentru portbagaj au fost proiectate spaţii de depozitare modulabile, existând chiar variantă echipării cu coşuri de cumpărături pliabile.

Revenind la atmosfera interioară, ea este specială atât datorită design-ului elaborat, cât mai ales materialelor de calitate foarte bună folosite. Chiar şi în spate, în echipările generoase, senzaţia este, după cum am mai spus, de automobil de lux. Pentru o experienţă deosebită a călătoriei automobilul poate fi echipat cu sistem audio de înaltă fidelitate Burmester, o încântare pentru urechile fine. Această opţiune din oferta auto vine la pachet cu o inovaţie inteligentă Mercedes-Benz. Sistemul poate amplifică, graţie unui microfon, vocile pasagerilor (ce sunt reluate la intensitate mai mare în boxe) pentru o mai bună înţelegere în habitaclu fără a fi nevoie să se vorbească mai tare decât normal. Sistemul funcţionează, dar micul delay crează un uşor ecou ciudat, cu care trebuie să te obişnuieşti.

Dacă am amintit până acum despre experienţa de la bord, să ne orientăm puţin şi către partea tehnologică. Principalele eforturi depuse pentru oferta auto a noii Clase V s-au canalizat către trenul de rulare. Intenţia a fost clară: trebuiau găsite soluţiile care să garanteze un confort demn de marcă pentru fiecare pasager în parte, chiar şi pentru cei de pe bancheta a doua. S-a reuşit, modelul fiind rafinat şi silenţios.

În oferta auto, opţional se poate monta un sistem de suspensie pneumatic adaptiv AGILITY CONTROL, care s-ar justifica pe deplin în cazul unui vehicul cu care se efectuează deplasări lungi de afaceri, mai ales în România. În ton cu noua experienţă oferită de suspensie se găseşte şi sistemul electric de direcţie dinamic, calibrat special pentru noul V. Acesta facilitează manevrele la viteze mici printr-o asistare suplimentară, iar la viteze mari se ˝întăreşte˝. Dacă prima caracteristică este într-adevăr utilă, faţă de al doilea aspect am unele nemulţumiri, senzaţia oferită fiind uneori falsă pentru şofer, la viteze la care îţi aminteşti cu jind de sistemele de direcţie clasice, hidraulice.

Dar, una peste alta, nu sunt lucruri de reproşat din perspectiva şoferului, Clasa V conducându-se, efectiv, foarte uşor. Ba chiar îţi lasă în permanenţă senzaţia că ai putea lega sute de kilometri fără efort, un lucru preferabil în cazul unui model care de multe ori chiar asta va avea misiunea să facă. Am lăsat la sfârşit ansamblul motor-transmisie. Probabil pentru a reuşi ca la final să se obţină un preţ de listă sub cel al competitorului său direct produs de Volkswagen, lucru deloc de neglijat, sub capotă nu au fost operate mişcări la fel de spectaculoase ca în cazul celorlalte elemente. A fost montat un propulsor supraalimentat, pe motorină, binecunoscut fanilor Mercedes-Benz. Unitatea de 2.143 cmc a primit totuşi unele reglaje de fineţe pentru a respecta standardele Mercedes-Benz chiar şi în cazul unui astfel de vehicul.

În oferta auto, trei versiuni de putere sunt disponibile: 200 CDI (136 CP şi 330 Nm), 220 CDI (163 CP şi 380 Nm) şi 250 BlueTEC. Pe cea din urmă am avut ocazia s-o testăm noi şi este mândria gamei pentru că, spun vocile oficiale, oferă rafinamentul şi performanţele unui V6 la pachet cu economicitatea şi costurile de exploatare ale unui patru cilindri în linie.

Cei 190 CP şi 440 Nm sunt suficienţi pentru un comportament destul de sprinten pentru vehiculul ce depăşeşte greutatea de 2 tone. Pentru accelerările mai hotărâte este disponibilă o funcţie de over-boost care poate oferi 14 CP şi 40 Nm în plus pentru o perioadă limitată. Nu la fel de performantă precum această motorizare este transmisia automată cu şapte rapoarte (7G-TRONIC PLUS) oferită standard la V 250 BlueTEC, asupra căreia se pare că timpul şi-a pus uşor amprenta. Există o oarecare întârziere de reacţie a ei, chiar dacă nu deranjantă, dar sesizabilă în comparaţie cu alte versiuni moderne de pe piaţă. Sigur, Mercedes-Benz a dezvoltat o transmisie cu nouă rapoarte, dar costurile de producţie nu s-ar justifica în cazul Clasei V. Dar, dacă se trece peste acest aspect şi peste faptul că motorul este un pic cam gălăgios, cele 9,1 secunde necesare atingerii vitezei de 100 km/h, standardul de poluare Euro 6 respectat şi consumul mediu de doar 8,5 l/100 km obţinut într-un test în care autostrăzile fără limită de viteză din Germania ne-au permis chiar să verificăm insonorizarea habitaclului la unele valori pentru care în România am fi dat serios cu subsemnatul, transformă varianta V250 BlueTEC în preferată de necontestat.

Rămâne doar de văzut şi preţul de pornire al acestei versiuni din oferta auto. Pot spune că cea testată de noi, echipată cu pachetul aniversar Edition 1 (adică o echipare mai mult decât generoasă), avea un preţ în Germania, cu toate taxele incluse, de 67.378 euro. Totuşi, preţul de bază pentru Clasa V (tot în Germania) este de 42.900 euro, valabil pentru V200 CDI.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna aprilie 2014)

Adaugati comentariu